موضوعات داغ

موتور 16 سیلندر؛ شاهکاری که بی ام و هیچگاه تولیدش نکرد

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
افزایش مصرف سوخت و استانداردهای تعیین شده برای تولید گازهای آلاینده زیست محیطی، باعث شده تا طراحی و توسعه پیشرانه های 12 سیلندر بنزینی و بالاتر از آن کنار گذاشته شوند، اگرچه موارد نادری همچون موتور 16 سیلندر بوگاتی و یا موتورهای 12 سیلندر لامبورگینی همچنان در حال استفاده هستند، اما در مجموع استانداردهای جدید صنعت خودروسازی و همچنین مقرون به صرفه نبودن آن برای مشتریان باعث شده تا موتورهای جدید و مجهز به توربوشارژر با سیلندرهای کمتری جایگزین آنان شوند، ولی خب این شرایط در چند سال اخیر برصنعت خودروسازی جهان حاکم شده و بسیاری از خودروسازان بزرگ جهانی خیلی قبل تر از این شرایط می توانستند موتورهای قدرتمند خود را داشته باشند، اما هیچگاه چنین کاری انجام ندادند، درست همانند کمپانی خودروسازی "بی ام و" که پیش از این یک پیشرانه شانزده سیلندر فوق العاده در برنامه کاری خود داشت، اما هیچگاه شاهکار 16 سیلندر خود را تولید نکرد تا شانسی برای عرض اندام در مقابل خودروهای موجود در بازار نداشته باشد.

موتور 16 سیلندر شاهکاری که بی ام و هیچگاه تولیدش نکرد

موتور 16 سیلندر شاهکاری که بی ام و هیچگاه تولیدش نکرد


داستان از سال 1987 میلادی آغاز می شود. زمانی که شرکت خودروسازی "بی ام و" تصمیم گرفت تا موتور شانزده سیلندر V شکل خود را با نام Goldfisch تولید کند. این موتور براساس پیشرانه دوازده سیلندر این شرکت که بر روی محصولاتی همچون رولزرویس گوست و یا بی ام و M760i مورد استفاده قرار گرفته است، ساخته شده بود و حجمی معادل 6.6 لیتر داشت.
به هرحال، این پیشرانه قدیمی از توربوشارژرهای دوقلو استفاده نمی کرد و به همین دلیل خروجی قدرت آن تنها حدود 402 اسب بخار بود. این میزان قدرت شاید خیلی به چشم نیاید، اما در زمان خود میزان خروجی بسیار بالایی بود و پیشرانه دوازده سیلندر این شرکت که بر روی سری 7 مورد استفاده قرار گرفته بود، تنها می توانست خروجی قدرت 295 اسب بخاری داشته باشد که پیشرفت قابل توجهی برای این موتور شانزده سیلندر به شمار می آمد.

موتور 16 سیلندر شاهکاری که بی ام و هیچگاه تولیدش نکرد

موتور 16 سیلندر شاهکاری که بی ام و هیچگاه تولیدش نکرد


پس از توسعه موتور، برای اولین بار در نسل E32 بی ام و 750iL مورد استفاده قرار گرفت و این خودرو برای داشتن موتور مذکور کد اختصاصی 767iL با لقب Goldfisch را دریافت کرد. طول این پیشرانه به قدری زیاد بود که مهندسان بی ام و مجبور شدند تا یک سیستم خنک کننده دیگری در صندوق عقب اتومبیل نصب کنند و همین کار باعث خلق یک نمونه اولیه عجیب و غریب شد که بر روی گلگیر عقب خود یک ورودی بزرگ هوا داشت و همچنین در قسمت عقب هم یک خروجی هوا تعبیه شده بود.
پس از توسعه این پروژه، نمونه اولیه به عوامل داخلی شرکت نشان داده شد، اما متاسفانه تصمیم گرفتند تا ایده خود را همانجا متوقف کرده و دیگر به فکر پیشرانه های شانزده سیلندر تولید انبوه نباشند. هرچند در حال حاضر پیشرانه های دوازده سیلندر کمپانی خودروسازی "بی ام و" و محصولات زیرمجموعه آن نیز در خطر بوده و پیش از این رئیس بخش M پرفورمنس این شرکت آلمانی اعلام کرده بود که "من فکر نمیکنم در آینده شاهد یک محصول جدید با موتور دوازده سیلندر باشیم".

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/8/11
خب ابن موتور که اصلا تجاری نشده، تازه مشکل خنک کردن هم داشته، من موندم رو چه حسابی نه رو چه حسابی شما اینو شاهکار دونستید؟ به جا ب‌ام‌و شما اگه اسم سایپا را هم بذاری هیچ اتفاقی نمیوفته. شاهکار ۲۰ سیلندری که سایپا هیچ موقع آنرا تولید نکرد.
1398/8/12
باسلام
خیلی جالب بود تا بحال همچون موجود عجیب و قریبی ندیده بودم خوب شد پروژه همونجا متوقف شده
1398/8/12
خیلی هم عالی
امیدوارم نمایشگاهی باشه که مردم بتونن این ماشین را از نزدیک ببینند