موضوعات داغ

نگاهی به شرایط و قیمت تیبا و تیبا 2 در بازار آزاد + جدول قیمت آبان‌ماه

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
تیبا یک محصول ارزان‌قیمت و در دسترس از شرکت سایپاست، که در ابتدا با هدف جایگزینی پراید و سپس برای پر کردن جای خالی کیا ریو مونتاژ، سدان کم استهلاک و اقتصادی کره‌ای، وارد بازار گردید، اما اکنون به عنوان رقیبی به حاشیه رانده شده برای پراید محسوب می‌شود. در دهه هشتاد و پس از ورود کیا ریو مونتاژ به بازار، برخی از خودرونویسان، لقب پراید ارتقا یافته را به این خودرو داده‌ بودند، اما حال و پس از گذشت یک دهه، و جایگزینی تیبا و ساینا با ریو در سبد محصولات سایپا، باید لقب پراید ارتقا یافته را به تیبا بدهیم، و البته این لقب کاملا شایسته تیباست. این خودرو از پلتفرمی مشابه با پراید بهره می‌گیرد، موتور آن، نسخه تقویت شده و حجیم‌تر موتور پراید است، و در قطعات سازنده آن، از ترکیب قطعات پراید و ریو استفاده شده است.

تیبا2

تیبا2

با عرضه تیبا صندوقدار به بازار، انتقادات به سمت این خودرو، که سعی شده بود شبیه به لانچیا اپسیلون طراحی شود، روانه شد، چرا که ارتباط برقرار کردن میان طراحی جلو و عقب خودرو، چندان ساده نیست. اما باید توجه داشت که تیبا خودرویی ارزان قیمت بوده و خریداران آن، قشری هستند که قصد ندارند یا نمی‌توانند هزینه زیادی را صرف خرید خودرو کنند. با توجه به بازار جذاب خودروهای هاچ‌بک در ایران، سایپا چندی بعد نسخه هاچ‌بک تیبا را با نام تیبا 2 وارد بازار کرد که با استقبال گرمی مواجه شده و به رقیبی برای پژو 206 تیپ 2 تبدیل شد. با توجه به سابقه قیمت‌گذاری سایپا و برچسب قیمتی بالاتر خودروهای هاچ‌بک نسبت به سدان در سبد محصولات این شرکت، تیبا 2 نیز در بازار با قیمت بالاتری عرضه شد. با وجود طراحی بهتر تیبا 2 نسبت به تیبا، بازهم این خودرو ایرادات قابل توجهی دارد که سایپا به دلیل ارزان بودن خودرو، از رفع این نقایص چشم‌پوشی کرده است، که از آن جمله می‌توان به وجود سه پشت سری برای صندلی‌های عقب و شیشه کوچک اشاره کرد که دید راننده را کاملا کور می‌کند، و نیاز است تا این پشت سری‌ها از جای خود خارج شوند.

تیبا

تیبا

همان‌طور که می‌دانید، تمامی محصولات داخلی، از پراید گرفته تا پژو پارس و پژو 206، در طی دو دهه اخیر، دچار کاهش شدید کیفیت و حذف آپشن‌های مختلف شده‌اند. اما در مورد تیبا و نسخه ارتقا یافته آن، یعنی ساینا ، این قضیه اندکی تفاوت دارد، چرا که این خودروها از ابتدا با حد نازلی از کیفیت وارد بازار شدند، و البته این کیفیت نازل بازهم در سالهای اخیر دستخوش کاهش بوده است. رگلاژ نبودن درها، غربیلک فرمان کج، روشن بودن دائمی چراغ چک و کیفیت رنگ پایین بدنه و سپرها، مشکلات اصلی مالکان تیبا ، تیبا 2 و ساینا در سالهای اخیر بوده‌اند، گرچه دیگر محصولات گران‌تر و ارزان تر از این خودروها، چندان با کیفیت ساخته نشده‌اند.

تیبا

تیبا

اما تیبا را چه کسانی می‌خرند؟ دسته اول کسانی هستند که خودرویی بهتر و ایمن‌تر از پراید می‌خواهند، اما قصد خرید پژو 206 های خسته و کارکرد بالا، یا پژو 405 و پژو پارس های به خرج افتاده را ندارند، بنابراین ناچارا به سمت تیبا کشیده می‌شوند. دسته دوم خریدارانی هستند که به دنبال فعالیت در تاکسیرانی یا مسافربرهای اینترنتی بوده و به دنبال خرید خودرویی کم استهلاک و کم دردسر نسبت به سمند و پژو 405 هستند. دیگر خریداران تیبا، افرادی شامل خودرو اولی‌ها و خانواده‌های با درآمد کم یا متوسط هستند، که به دنبال خودرویی همه کاره می‌گردند که مخارج نگهداری کمی برای آنها به دنبال داشته باشد. اما باید توجه داشته باشید که تیبا همانند پراید نیست، و باید برای اطمینان یافتن از عملکرد بی نقص و دقیق خودرو، از لوازم و قطعات با کیفیت استفاده کرده و سرویس‌های دوره‌ای را به طور منظم انجام دهید. در جدول‌های زیر، به بررسی قیمت دو خودرو تیبا و تیبا 2 در بازار آزاد پرداخته‌ایم، که شما را دعوت به بررسی این جداول می‌کنیم.

جدول قیمت تیبا در بازار آزاد:

سال ساختکارکردرنگبدنهقیمت
1398صفر کیلومترسفیدبدون رنگ54 میلیون تومان
1397صفر کیلومترسفیدبدون رنگ52 میلیون تومان
139670,000 کیلومترخاکستریبدون رنگ45 میلیون تومان
1393167,000 کیلومترخاکستریچندلکه رنگ35 میلیون تومان


جدول قیمت تیبا 2 در بازار آزاد:

سال ساختکارکردرنگبدنهقیمت
1398صفر کیلومترمشکیبدون رنگ58 میلیون تومان
139714,000 کیلومترسفیدبدون رنگ56 میلیون تومان
139636,000 کیلومترآبیکاپوت تعویض46 میلیون تومان
139528,500 کیلومترسفیدیک لکه رنگ45 میلیون تومان

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/8/19
خدایی شتابی ک‌تیبا داره هم ۴۰۵ معمولی هم ۲۰۶ تیپ دو‌ رو میگیره درکل خیلی ماشین بهتریه از پراید
فقط حیف ک کلاس ۲۰۶ رو نداره وگرنه واقعن تیبا ۲ با ۲۰۶ تیپ ۲ هیچ فرقی نداره تازه اپشناش هم ببشتره
1400/7/6
دادا کلاس مهم نیس والا من لذتی رو که پشت فرمون تیبا میبرم پشت هیچ پژو یی نبردم