موضوعات داغ

آیا واقعا لنگه کفش در بیابان غنیمت است؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
تاکنون مطالب بسیاری در انتقاد از کیفیت ساخت خودروها و قطعات داخلی منتشر شده و صحبت بیشتر در مورد آن، بیهوده به‌ نظر می‌رسد، چرا که تمامی مردم بر این امر واقف هستند که از ابتدای دهه 90 تاکنون، خودروسازان و قطعه سازان ایرانی به شدت در بحث کیفیت ساخت، سقوط کرده‌اند و از سوی دیگر، قیمت قطعات و قیمت خودرو نیز به شدت افزایش داشته است. همگام با افزایش قیمت و کاهش کیفیت، شکایات مصرف‌کنندگان ایرانی از خودروها و قطعات یدکی نیز رو به افزایش بوده است.
در این بین، خودروهای باکیفیت خارجی، به تدریج و به دلایل مختلف، همچون تحریم‌های خودروسازی، از خطوط تولید شرکت‌های داخلی خارج شدند، تا مشتریان ایرانی مجبور به خرید چند گزینه محدود وطنی باشند. محصولاتی که گرد و خاک گذر عمر، در جای جای آن‌ها دیده می‌شود و در طی سال‌های اخیر، با حذف آپشن‌ها و کاهش کیفیت ساخت، نمادی از روند کند پیشرفت در خودروسازی هستند.
این روند نزولی و ضعیف در کیفیت، موجب شد تا خودروهایی که با کیفیت مطلوبی به تولید می‌رسیدند، به سرعت در بازار به محبوبیت دست پیدا کنند. از جمله این محصولات، می‌توان به خانواده رنو ساندرو و رنو تندر 90 اشاره کرد، که مجموعا حدود یک دهه مهمان صنایع خودروسازی ایران بودند. هرچند انتقادات زیادی به نحوه تولید این خودروها وارد شد، که از آن جمله می‌توان به عرضه نسخه قدیمی هر دو مدل لوگان و ساندرو اشاره کرد، ولی در زمینه کیفیت، محصولات مونتاژی رنو در ایران، بی رقیب ظاهر شدند و حتی عرضه خودروهای رنگارنگ و جدید چینی، نتوانست بر محبوبیتی که به واسطه کیفیت کسب شده بود، تاثیر بگذارد.

رنو

رنو

طبیعی است که در چنین شرایطی، تقاضا برای خودروهای با کیفیت رنو افزایش یافت. اگر به اخبار سال‌های 93 الی 95 مراجعه کنید، می‌بینید که بسیاری از این اخبار، مربوط به حواشی ثبت نام سایپا و ایران خودرو برای محصولاتی همچون رنو ساندرو و رنو ساندرو استپ وی، یا تندر پلاس اتوماتیک است. هجوم گسترده خریداران به سمت محصولات رنو، که به استهلاک پایین و کم دردسر بودن مشهور بودند، موجب شده بود تا بازار سیاه حواله به راه افتد و این محصولات با چند میلیون اختلاف در بازار به فروش برسند. پس از بازگشت تحریم‌های خودروسازی و خروج رنو از ایران، تولید این محصولات با مشکل مواجه شد و با توجه به روند همیشگی بازار خودرو ایران، قیمت‌ها در بازار سر به فلک کشید.
یکی از مهم‌ترین معضلات سایپا در دو سال اخیر، مشکل تکمیل تعهدات معوقه رنو ساندرو و رنو ساندرو استپ وی بوده است. سایپا خودروهایی را پیش فروش کرد که به دلیل خروج ناگهانی رنو، قادر به تحویل آن نبود، در نتیجه بسیاری از خریداران ناراضی، به راه‌های مختلف شکایت خود را به گوش مسئولان و رسانه‌ها رساندند. حاصل این شکایات، ارایه طرح‌های تبدیل تعهدات از سوی سایپا بود، که در آن‌ها به جای رنو ساندرو یا رنو ساندرو استپ وی، ترکیبی از تیبا و پراید به ثبت نام کنندگان تحویل داده می‌شد. برخی از خریداران نیز ترجیح دادند به جای تیبا و پراید، پول خود را پس گرفته و خودرویی از بازار خریداری کنند. اما متاسفانه مشکلات و دردسرها، این دسته از مصرف کنندگان را به راحتی رها نمی‌کند!

رنو

رنو

یکی از افرادی که وجه پرداختی خود برای خرید رنو ساندرو را پس گرفته و به جای آن، پراید 111 از سطح بازار خریده، گزارش داده است که خودرو خریداری شده، به طرز عجیب و غیر قابل انتظاری، از حرکت باز می‌ایستد! پراید‌های تولید شده در سال‌های اخیر، موسوم به پرایدهای یورو 4 هستند و بسیاری از قطعات آن‌ها، با خودروهای ‌گران‌تر نظیر پژو 206 مشترک است. به همین دلیل، پیچیدگی فنی بیشتری دارند و البته هزینه تعمیرات آنها نیز بالاتر است. مالک پراید مذکور می‌گوید پس از مشاهده این مشکل، به چند نمایندگی مراجعه کرده و این مساله را با آن‌ها در میان گذاشته، اما این عیب فنی همچنان به قوت خود باقی مانده است.
در نهایت مالک خودرو، از نمایندگی‌ها ناامید شده و اقدام به خرید دستگاه عیب یاب می‌کند. مطابق تحقیقات شخصی وی، ایراد خودرو از کاتالیست است. او این مساله را با شرکت سایپا در میان گذاشته و درخواست تعویض کاتالیست را می‌دهد، اما سایپا تاکنون از تعویض کاتالیست این پراید صفر کیلومتر، امتناع ورزیده است. پیش بینی می‌شود دلیل این امتناع، کمبود قطعات یدکی در کشور باشد. علاوه بر خودروسازان، بسیاری از قطعه سازان نیز در دو سال اخیر، به واسطه قطع همکاری شرکای بین‌المللی، دچار مشکل در فرآیند تولید شده‌اند. برخی از قطعات حساس نظیر کاتالیست یا کامپیوتر خودرو، با استفاده از فناوری‌های خاصی به تولید می‌رسند. به همین دلیل، داخلی‌سازی آنها و بازگشت به تولید انبوه، همانند گذشته، برای قطعه‌سازان زمان‌بر خواهد بود.

رنو

رنو

مالک خودرو در ادامه، ضمن بیان حسرت به واسطه عدم تحویل رنو ساندرو، می‌گوید: مشخص است وقتی سایپا قادر به تحویل یک کاتالیست پراید نیست، توانایی تولید رنو ساندرو را نیز ندارد. باعث حسرت است که خودروهای باکیفیتی همچون رنو ساندرو از خطوط تولید رخت بستند و تنها گزینه باقی مانده برای ما، محصولات قدیمی و از مد افتاده وطنی است که در طی سال‌های گذشته، شدیدا افت کیفیت داشته‌اند. بدیهی است یکی از عمده‌ترین دلایل ایجاد این مشکل، تحریم‌های خودروسازی علیه کشورمان است که مانع از دست‌یابی خودروسازان و قطعه سازان داخلی، به فناوری‌های روز شده است.حال به همان ضرب‌المثل قدیمی باز می‌گردیم، که آیا لنگه کفش در بیابان، واقعا غنیمت است؟ آیا باید در غیاب خودروهای باکیفیت مونتاژی، به سراغ محصولات وطنی برویم یا آن‌که خودرویی کارکرده را خریداری کرده و تمامی قسمت‌های آن را به طور اساسی سرویس کنیم؟‌ پاسخ این سوال، بسته به نیازها و دید افراد مختلف دارد، اما در مجموع، شرایط سخت و نامطلوب بر تمامی بخش‌های حوزه خودرو کشور حکمفرماست. لازم به ذکر است نظر انعکاس یافته مخاطبان در این مطلب، لزوما نظر وب‌سایت خودروبانک نمی‌باشد.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/9/14
با سلام ساندرو و استپ وی هنوز هم تولید میشود چرا که در نمایندگیها به قیمت روز و صفر عرضه میشود فقط به داد ثبت نامیها نمیرسند خواهشمندم مدیران دلسوز رسیدگی کنند
1398/9/15
سلام . دوست عزیز . نرم افزار ecu رو پاک کن و نرم افزار متناسب با ecu خود ماشین رو دوباره نصب کن . من این مشکل رو داشتم که ماشین تو سرعت 100 کیلومتر می ایستاد . اشکال از نرم افزار ecu بود .