موضوعات داغ

ده نکته جالب در مورد فراری F40 اسطوره که نمی‌دانید +‌ فیلم

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
فراری F40 یکی از جالب‌ترین خودروهایی است که تاکنون از این کارخانه ایتالیایی خارج شده است. از این مدل افسانه‌ای، تنها تعداد اندکی باقی مانده که هرکدام از آن‌ها، ارزش کلکسیونی فوق العاده بالایی دارند. فراری F40 نزدیک‌ترین تجربه از ترکیب یک خودرو مسابقه‌ای و خودرو تولید انبوه تجاری است. مارانلو با ساخت فراری F40، یک محصول تجاری تولید نکرد، بلکه یک خودرو مسابقه‌ای قدرتمند را به خیابان‌ها آورد. تصاویر این خودرو، بر روی دیوار اتاق خواب بچه‌های زیادی نصب شده و در هر نمایشگاه خودرو نیز می‌توان ادای احترامی را نسبت به این خودرو مشاهده کرد. اما تا چه حد با واقعیت‌ها و نکات ریز این خودرو آشنا هستید؟ در ادامه به بررسی ده نکته جالب در مورد فراری F40 خواهیم پرداخت، تا آشنایی بیشتری با این محصول ماندگار پیدا کنید.

نکته اول، نام‌گذاری با مناسبت
شاید برای شما سوال شده باشد که عدد 40 در نام فراری F40 به چه علت گذاشته شده است؟ این عدد به دلیل عرضه خودرو در سالگرد چهل سالگی فراری، یعنی سال 1987 انتخاب شده است. بسیاری از خودروسازان، برای بزرگداشت چهلمین یا پنجاهمین سالگرد تاسیس خود، تنها محصولی زیبا را به بازار عرضه می‌کنند، اما فراری F40 یک سوپراسپرت با عملکرد بالا بود که هنوز هم خودرویی محبوب در سراسر جهان است.

فراری F40

فراری F40


نکته دوم، سوار شدن بر این خودرو چندان راحت نیست!
نخستین برخوردهای رانندگان با فراری F40، چندان مطلوب نبود. آن‌ها برای ورود به خودرو و نشستن بر روی صندلی‌ها، مجبور بودند بدن خود را به شدت کج و معوج کنند. سوار شدن بر این خودرو چندان راحت نیست و هنگام ورود به فراری F40 یا خروج از آن، اعضای مختلف بدن شما به درب و دیواره‌های این خودرو برخورد خواهد کرد.

نکته سوم، رشد سریع قیمت
در سال 1987، خریداران می‌توانستند با پرداخت مبلغ 250 هزار دلار، یک دستگاه فراری F40 صفر کیلومتر را از کارخانه خریداری کنند. اما به دلیل آن‌که محبوبیت این خودرو به سرعت در بازار افزایش یافت، قیمت فراری F40 در معاملات صعودی شد. تا پایان دهه 1980، قیمت فراری F40 به نزدیک یک میلیون دلار رسید.

فراری F40

فراری F40


نکته چهارم، نبود دستگیره در
با وجود آن‌که فراری F40 خودرویی بسیار زیباست، اما به دلیل رعایت اصول خودروهای مسابقه‌ای، از برخی قطعات کاربردی در فضای داخلی، از جمله دستگیره در، محروم است. راننده و سرنشین برای باز کردن درب‌های خودرو، مجبور هستند یک کابل مورب که بر روی در قرار دارد را بکشند. پس از آن در قسمت بیرونی، یک قفل شکاف درب‌ها را باز می‌کند تا شما بتوانید از خودرو خارج شوید.

نکته پنجم، یک ماشین مسابقه ناکام
هدف اصلی از طراحی و توسعه فراری F40، رقابت با پورشه 959 در سری B مسابقات فدراسیون جهانی اتومبیلرانی بود. از آن‌جایی‌که این سری مسابقات در سال 1987 به طور ناگهانی متوقف شد، فراری تصمیم خود را عوض کرده و خودرو مسابقه‌ای خود را به جای پیست، به خیابان‌ها آورد.

نکته ششم، طراحی فوق العاده بدنه
طراحی ظاهر خارجی فراری F40 و خطوط منحصر به فردش، توسط استودیو طراحی مشهور پنین فارینا صورت گرفته است. شاید غیر از بال عقب که به مشخصه فراری F40 تبدیل شده، درپوش پلاستیکی شفاف موتور، مهم‌ترین ویژگی این سوپراسپرت ایتالیایی باشد.

نکته هفتم، سرعت فوق العاده بالا
امروزه سرعت خودروهایی که وارد بازار می‌شوند، به شکل الکترونیکی به 200 مایل بر ساعت محدود شده است. اما در سال 1987، فراری F40 نخستین خودرو تجاری بود که توانست به سرعتی فرای 200 مایل در ساعت، یا 316 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

فراری F40

فراری F40


نکته هشتم، بدنه کامپوزیت
استفاده از ورق‌های کامپوزیت در خودروسازی، این روزها بسیار رواج پیدا کرده است، اما در دهه 1980، این عمل به هیچ عنوان مرسوم نبود. فراری F40 در این زمینه خودرویی پیشگام محسوب می‌شد. پنل‌های بدنه این خودرو، با استفاده از کربن و کولار ساخته شده‌ و بر قاب‌های فولادی نصب گردیده‌اند.

نکته نهم، فراری مفروش
در خودروهای اسپرت، به واسطه پرهیز از افزایش وزن، بسیاری از قطعات و تجهیزات تزئینی همانند کفپوش، حذف می‌شوند. فراری F40 نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما تمامی سطح کابین، با یک فرش مشکی رنگ پوشیده شده است. برای مشاهده این فرش خاص، باید دقت کافی را داشت، چرا که اکثریت مردم متوجه آن نمی‌شوند.

فراری F40

فراری F40


نکته دهم، پروژه‌ای فوق محرمانه
برنامه توسعه فراری F40 بسیار محرمانه بود و تا روز رونمایی، حتی بسیاری از مدیران فراری این خودرو را ندیده بودند. به بیان آن‌ها، تنها نزدیک ترین همکاران انزو فراری، در فرآیند توسعه این خودرو مشارکت داشتند. به همین دلیل، در 21 جولای 1987، پس از رونمایی دراماتیک فراری F40، بسیاری از حضار و مدیران ارشد فراری، شوکه شدند. پس از گذشت چند دهه از معرفی این خودرو، هنوز هم مشاهده فراری F40، حضار را غرق در حیرت می‌کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد