موضوعات داغ

نگاهی به قیمت تیبا 2 در بازار آزاد + جدول قیمت دی‌ماه

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
تیبا 2 نمونه هاچ‌بک سدان کوچک و نخستین خودرو ملی سایپا یعنی تیبا است. نمونه صندوقدار تیبا به عنوان خودرو ملی سایپا که براساس پراید توسعه یافته بود، در سال 1387 به ایرانیان معرفی شد. نسخه هاچ‌بک نیز با نام تیبا 2 چند سال بعد و در اوایل دهه نود خورشیدی به بازار آمد. این خودرو در رده ارزان‌ترین هاچ‌بک‌های بازار دسته‌بندی می‌شود و با محصولاتی همچون پژو 206 تیپ 2، سایپا 111 یا همان پراید هاچ بک و ام وی ام 110 رقابت می‌کند. قیمت تیبا 2 از برخی خودروهای یاد شده گران‌تر و از برخی ارزان‌تر است.
هاچ‌بکی گران‌تر برای آن‌ها که پراید نمی‌خواهند!
برخلاف برخی سگمنت‌ها نظیر استیشن که در بازار ایران اقبال چندانی ندارند، هاچ‌بک‌ها از ابتدا مورد علاقه اقشار مختلف مصرف‌کنندگان ایرانی قرار داشتند. این مساله تمامی تولیدکنندگان و واردکنندگان را ملزم می‌کند تا محصولی را در این سگمنت به بازار عرضه کنند. سایپا نیز که محصولی همچون سایپا 111 را در سبد محصولات خود داشت، با عرضه تیبا 2 سعی در جلب نظر مخاطبانی دارد که از سطح بودجه بیشتری برخوردارند. مطابق رسم همیشگی این شرکت که خودروهای هاچ‌بک را گران‌تر از نسخه سدان آن‌ها قیمت‌گذاری می‌کند، تیبا 2 نیز با رقمی بالاتر از تیبا صندوقدار به بازار عرضه شد. همین مساله موجب شده که قیمت تیبا 2 در بازار نیز از نسخه صندوقدار آن گران‌تر باشد.
نمونه ایرانی یک خودرو ایتالیایی
اگر نقد و بررسی تیبا 2 یا تیبا را در رسانه‌های خودرویی مطالعه کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که سایپا سعی داشته این خودرو را شبیه به لانچیا اپسیلون، محصول عجیب و غریب شرکت ایتالیایی و باسابقه لانچیا بسازد. اینکه سایپا چقدر در اجرای این پروژه موفق بوده، بحث مفصل جدایی می‌طلبد، با این وجود عرضه نسخه هاچ‌بک تیبا سازنده ایرانی را بیشتر از پیش به هدفش نزدیک کرده است.

تیبا 2

تیبا 2

از آن‌جایی که پلتفرم X100 گروه خودروسازی سایپا نسخه توسعه یافته پلتفرم پراید است، نباید توقع داشته باشیم در تیبا 2 با اختلاف قابل توجهی نسبت به نسخه سدان روبرو باشیم، در حالی‌که قیمت تیبا 2 از تیبا صندوقدار گران‌تر است و البته صندوق عقب ندارد! ایجاد تغییرات در چنین ساختار کهنه‌ای بسیار هزینه‌بر خواهد بود و از سوی دیگر نصب موتور 16 سوپاپ مستلزم تغییرات فنی بسیار بیشتری خواهد بود. بنابراین تنها تغییرات تیبا 2 نسبت به تیبا صندوقدار در ظاهر خلاصه می‌شود.
تیبا 2 و تیبا چندین سال است که در بازار کشورمان حضور دارند و به نظر نمی‌رسد نیاز باشد تا طراحی ظاهری آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. هر دو خودرو محصولاتی اقتصادی هستند که با هدف جلب نظر انبوه مشتریان به تولید می‌رسند و بنابراین از امکانات چندانی بهره نبرده‌اند. در نتیجه ظاهر آن‌ها نیز ساده طراحی شده و هیچ نکته خاصی ندارد.
حذف صندوق عقب از تیبا موجب شده که میزان ناهماهنگی طراحی بدنه این خودرو تا حد زیادی کاهش یابد. سبک طراحی نمای جلویی تیبا به گونه‌ای است که با ظاهر هاچ‌بک سازگاری بیشتری دارد و به همین دلیل بسیاری تیبا 2 را خودرویی زیبا قلمداد می‌کنند. البته نباید فراموش کرد که در این بازه قیمتی انتخاب چندانی برای مشتریان وجود ندارد و خریداران ناچارند برای فرار از ظاهر قدیمی پراید، به تیبا 2 روی بیاورند.

تیبا 2

تیبا 2

با توجه به بازه قیمت تیبا 2 و اینکه این هاچ‌بک خودرویی اقتصادی محسوب می‌شود، کابین خودرو نیز در سادگی مطلق طراحی شده است. سراسر داشبورد نیز از پلاستیک خشک شکل گرفته که در کوتاه مدت به سر و صدا خواهد افتاد. سایپا برای افزودن کمی تنوع به داشبورد خاکستری و کسل کننده تیبا 2، قسمت میانی کابین را به رنگ مشکی طراحی کرده و با افزودن دکمه‌های گوناگون، سعی داشته کابین را شلوغ‌تر از آن‌چه هست نشان دهد. برای مثال چراغ‌های مه‌شکن با استفاده از دکمه‌ای روشن می‌شوند که در کنار رادیو پخش قرار گرفته است.
نگاهی به ایرادات مونتاژی تیبا 2
ایرادات مونتاژی جز جدانشدنی تولیدات ملی هستند و در طی سال‌های گذشته، این ایرادات حادتر نیز شده‌اند. با توجه به بازه قیمت تیبا 2 طبیعی است که ایرادات مونتاژی گوناگونی در این خودرو دیده شود. نخستین مشکل به مونتاژ بدنه تیبا 2 باز می‌گردد. قالب‌هایی که برای ساخت بدنه مورد استفاده قرار گرفته‌اند فرسوده هستند و بنابراین فاصله‌های ناخواسته بین قطعات بدنه به وضوح دیده می‌شود. رنگ‌آمیزی بدنه نیز تعریفی ندارد و با کوچکترین ضربه، شاهد نقش بستن خط و خش بر روی ظاهر خودرو خواهید بود.

تیبا 2

تیبا 2

کمی هم به ایرادات فنی تیبا 2 بپردازیم. یکی از اساسی‌ترین معضلات تیبا سوختن سنسورهای موتور است که موجب می‌شود چراغ چک خودرو شما همیشه روشن باشد. این معضل در تیبا 2 نه تنها حل نشده، بلکه ابعاد گسترده‌تری نیز پیدا کرده است. این مورد موجب می‌شود تا همواره مصرف سوخت شما بیشتر از عدد اعلامی کارخانه باشد. با توجه به افزایش قیمت سوخت و سهمیه بندی بنزین، این مساله برای شما اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.
نگاهی به قیمت تیبا 2 در بازار آزاد
رقبای اصلی تیبا 2 در بازار آزاد را خودروهایی همچون پژو 206 تیپ 2، سایپا 111 و ام وی ام 110 هستند. رقیب اصلی تیبا 2 در بین این خودروها پژو 206 تیپ 2 است که سابقه حضور بیشتری در بازار دارد و البته با قیمت بیشتری نیز عرضه می‌شود. در حقیقت بازار داغ و حباب قیمت پژو 206 تیپ 2 موجب شده تا بخشی از مصرف‌کنندگان ایرانی به تیبا 2 روی بیاورند. تیبا 2 تقریبا همان ویژگی‌های فنی پژو 206 را ارایه می‌دهد و علاوه برآن، سرنشینان فضای بهتری در صندلی‌های عقب دارند. تیبا 2 همچنین نسبت به خودروهای کوچکی همچون سایپا 111 و ام وی ام 110 پایداری مناسب‌تری دارد و تا حدودی برای مسافرت‌های خارج شهری قابل استفاده است. البته از نظر قیمتی باید بدانید که قیمت تیبا 2 بیش از پراید هاچ‌بک بوده و تقریبا هم‌رده قیمت ساینا برآورد می‌شود. در جدول زیر نگاهی به قیمت تیبا 2 در بازار آزاد داشته‌ایم. قیمت‌های ذکر شده تقریبی هستند و با توجه به جستجوی شخصی در بازار، ممکن است با ارقام و اعداد مختلفی مواجه شوید.
سال ساختکارکردرنگبدنهقیمت
1398صفرکیلومترسفیدبدون رنگ71 میلیون تومان
139750,000 کیلومترسفیدبدون رنگ60 میلیون تومان
139680,000 کیلومترخاکستریبدون رنگ55 میلیون تومان
139588,000 کیلومترسفیدکاپوت تعویض50 میلیون تومان
139480,000 کیلومترخاکستریبدون رنگ51 میلیون تومان

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/10/25
همین مونده 70 تومن پول این آشغال رو بدی !! 30 تومن هم نمیرزه