موضوعات داغ

تاثیر ایران بر کاهش فروش جهانی فرانسوی‌ها

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
بیش از یک سال از قطع ارتباط شرکت‌های خودروسازی فرانسوی با صنعت خودروی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا می‌گذرد. اما طبق آمار میزان فروش جهانی رنو و پژوسیتروئن در بازار خودرو درست مانند خودروسازان داخلی کاهش یافته است.
به نقل از دنیای اقتصاد، آمار نشان می‌دهد که پس از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شرکت‌های خودروسازی فرانسوی با افت فروش در سطح جهانی بازار خودرو روبه‌رو شده‌اند. طبق این آمار، رنو طی سال ۲۰۱۹ میلادی در مناطق آفریقا، خاورمیانه، هند و اقیانوسیه با کاهش فروش مواجه شده است. همچنین بخشی از کاهش فروش پژوسیتروئن نیز در این سال به آفریقا و خاورمیانه مربوط می‌شود.
هرچند به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی افت فروش جهانی دو خودروساز فرانسوی با بازار چین در ارتباط است؛ با این وجود نمی‌توان از نقش ایران را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودروی خاورمیانه نادیده گرفت.
هم رنو و هم پژوسیتروئن، هر دو بخشی از آمار منفی‌شان در ۲۰۱۹، ناشی از کاهش فروش در بازار خودرو خاورمیانه بوده که بازار ایران یکی از مهم‌ترین آنها محسوب می‌شود.
تا قبل از از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و برجام و در نهایت تحریم خودروسازی کشور، خودروسازان فرانسوی فروش قابل‌توجهی در بازار خودرو ایران داشتند. به ویژه پژوسیتروئن که با محصولات قدیمی‌اش فروش خوبی در ایران داشت.
پژویی‌ها در سال ۲۰۱۲ میلادی با خرید بخشی از سهام‌شان توسط جنرال موتورز آمریکا، با خودروسازی ایران قطع رابطه کردند. اما پس از توافق هسته‌ای و برجام، قرارداد جدیدی را با خودروسازان ایران به‌امضا رساندند.
ابتدا پژو با ایران‌خودرو قرارداد همکاری مشترک امضا کرد. طبق این قرارداد، قرار شد پژو سه محصول جدید را در ایران تولید و عرضه کند. پس از آن نیز سیتروئن نیز با امضای قراردادی به سایپا پیوست. اما خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و برجام باعث شد که گروه خودروسازی پژوسیتروئن، ایران را ترک کند. پس از آن تولید محصولات آنها به‌ویژه خودروهای پژو در ایران افت کرد. همین موضوع عملکرد جهانی این خودروساز را طی سال ۲۰۱۹ تحت‌تاثیر قرار داده‌است.
گروه خودروسازی رنو نیز اگرچه درمقایسه‌با هموطن خود فروش کمتری در بازار خودرو ایران داشت؛ اما پس از توافق هسته‌ای و برجام در تلاش بود تا سهم بیشتری از این بازار خودرو خاورمیانه به‌دست بیاورد. هرچند این گروه خودروسازی پس از نقض برجام توسط آمریکا ابتدا گفتند در ایران می‌مانند؛ اما با شروع تحریم‌ها، حرف‌شان را پس گرفته و اعلام خروج کردند. رنو در ایران تندر-۹۰ و ساندرو را تولید می‌کرد که ازنظر کیفیت، محصولاتی قابل‌قبول نزد مشتریان ایران به‌شمار می‌رفتند.
اگرچه با خروج خودروسازان فرانسوی از ایران، شرکت‌های خودروساز داخلی بسیار متضرر شدند؛ اما رنو و پژوسیتروئن نیز آن‌طور که آمار جهانی فروش آنها می‌گویند، از تبعات این خروج در امان نبوده‌اند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/10/30
محصولات پژو خریدار چندانی تو دنیا نداره. نه اونها دلشون به حال ایرانیا سوخته نه برای ما ورشکستگیشون اهمیت داره. پژو مثل خیلی شرکت های دیگه مختاره که یا با دنیا تجارت داشته باشه یا فقط ایران و نهایت چند کشور معدود.