موضوعات داغ

بی برنامگی برای تخلیه تقاضای بازار خودرو

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بهمن ماه سال گذشته بود که وزارت صمت از طرح خود مبنی بر فروش خودرو بر اساس 5 درصد زیر قیمت های حاشیه بازار رونمایی کرد. بر اساس این طرح خودروسازان موظف شدند تا 20 درصد از تولیدات خود را مستقیم به بازار عرضه کنند. این تصمیم دولت به منظورتنظیم بازار خودرو و کاهش فاصله قیمتی به کارخانه و بازار بود، اما اکنون شاهد بیشترین فاصله قیمتی خودرو بین کارخانه و بازار هستیم.
به گزارش خودروبانک و به نقل از دنیای اقتصاد، اکنون باید پرسید آیا خودروسازان به این تقسیم بندی از سوی سیاست گذاران کلان خودرو پایبند بوده اند؟ البته می توان گفت که خودروسازان چندان به این تکلیف دولت پایبند نبودند، زیرا در صورت اجرای درست آن شاهد این فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار نبودیم. با نگاهی به بخش تعهدات معوق خودروسازان خواهیم دید که شرکت های خودروساز در تزریق 20 درصد تولیدات خود به بازار عملکرد مناسبی نداشته اند و این موضوع را می توانیم در نارضایتی بخش اعظم ثبت نام کنندگان در طرح های پیش فروش دید که هنوز بخشی زیادی از آن ها موفق به دریافت خودروی ثبت نامی خود نشده اند. حال اگر دو نهاد نظارتی یعنی سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار در انجام وظایف خود درست عمل کرده بودند و از این شرکت ها خواسته می شد تا فرمول ارائه شده از سوی وزارت صمت را بی کمی و کاستی اجرا کنند، شاهد این شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار نبودیم. طبعا با رسیدن به پایان سال و داغ شدن بازار شب عید بر این مشکلات افزوده خواهد شد.
همچنین وزارت صمت خودروسازان را مکلف به مدیریت بازار شب عید کرده، اما این در شرایطی است که هیچ برنامه منسجمی از سوی خودروسازان دیده نمی شود. فروش فوری تنها ابزار در اختیار خودروسازان است. در همین حال دیده می‌شود که ایران خودرو به تناوب از طرح های فروش استفاده کرده، حال آنکه نارنجی‌های جاده مخصوص به ندرت فروش فوری را در دستور کار قرار داده‌اند. در همین حال برخی از دست اندرکاران بازار معتقدند که نحوه اجرای طرح های فروش فوری ایران خودرو از کارآیی لازم برای کاهشی کردن نمودار قیمت در بازار بر خوردار نیست. در اعلامیه های فروش فوری ایران خودرو از واژه «محدود» و «بسیار محدود» استفاده می شود. این به آن معناست که محصولات اندکی در این طرح ها شرکت داده می شوند. از طرف دیگر تنوع کمی نیز در خودروهای فروش فوری دیده می شود که این موضوع نیز چالش دیگری است که سبب بی تاثیری این اقدام برای مقابله با تقاضای فزاینده موجود در بازار می شود.
به عقیده کارشناسان این نحوه عرضه به بازار نه تنها به تعادل قیمتی دربازار کمکی نمی کند، بلکه سبب ایجاد فساد نیز خواهد شد و بیش از پیش بر عملکرد خودروسازان تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین با نزدیک شدن به روزهای پایان سال این گونه اقدامات به منظور مدیریت بازار کافی نیست و سیاست گذاران کلان خودرو با تغییر سیاست های خود باید کفه عرضه را سنگین تر کنند. بدون شک با افزایش عرضه به بازار شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد