موضوعات داغ

3 نکته طلایی برای نقل و انتقال سند خودرو

عکس مطلب اول
سند مهمترین برگه امضا شده بین خریدار و فروشنده محسوب می شود که بدون آن فروش خودرو معتبر نخواهد بود. بنابراین توجه به چگونگی سند زنی و مراحل نقل و انتقال سند خودرو برای خریداران و فروشندگان فعال در بازار بسیار اهمیت دارد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایلنا، نقل و انتقال سند خودرو یکی از مهمترین مراحل فروش خودروهای کارکرده است که در صورت عدم توجه خریدار و فروشنده، ممکن است عواقب حقوقی زیادی گریبانگیر آن ها شود.
مراحل انتقال سند خودرو
همانطور که گفته شد، سند زنی یکی از مهمترین مراحل فروش خودرو محسوب می شود که باید هر دو طرف معامله برای امضا و تنطیم سند در دفترخانه حضور داشته باشند، زیرا باید امضا دو طرف در قرارداد به ثبت برسد. در ادامه با مراحل نقل و انتقال سند خودرو آشنا می شوید:
* ذکر مشخصات کامل خودرو در سند شامل: مدل، شرکت سازنده، رنگ، نوع سوخت، وسایل ضروری موجود در ماشین، شماره شاسی و بدنه و ... .
* ذکر قیمت دقیق تمام شده و نحوه پرداخت وجه خودرو (نقد، چک و یا اقساط)
* زمان دقیق تحویل مدارک (کارت سوخت، کارت ماشین، بیمه نامه شخص ثالث و در صورت لزوم بیمه بدنه، برگه پرداخت عوارض سالانه و شهرداری که با توافق طرفین انجام می شود).
* زمان دقیق تحویل ماشین به خریدار (تاریخ روز، ماه و سال)
* زمان تعویض پلاک خودرو (توافق شده میان فروشنده و خریدار)
* تعیین تکلیف وضعیت پرداخت مالیات
* تعیین زمان انعقاد قرارداد نهایی در دفترخانه
نحوه صحیح تعویض پلاک و انتقال سند خودرو
فروشنده نیز برای تعویض پلاک و انتقال سند به خریدار باید مراحلی را طی کند که یکی از آن ها مراجعه به مراکز تعویض پلاک خودرو است که یک روز کاری زمان می برد. به همین دلیل به دلیل تعدد مراحل در نقل و انتقال خودرو که ممکن است باعث خستگی شود و این موضوع باعث شود تا شما از برخی از موارد صرف نظر کنید که این امر می تواند در بلند مدت و برای معاملات بعدی شما مشکل ایجاد کند.
در هنگام انتقال سند به این سه نکته طلایی توجه کنید
1 – اطمینان داشتن از معامله امن
بهتر است پیش از هر گونه انتقال سند ماشین از مشتری خود اطمینان حاصل کنید. در این باره پیشنهاد می شود یا با کارشناس متخصص در امر فروش خودرو مشورت کنید و یا اتومبیل خود را به واسطه شرکتی معتبر به فروش برسانید. توصیه دیگر به شما این است که حتی اگر قصد فروش خودرو کارکرده با دوست و آشنا را دارید، حتما نکات قانونی معامله را رعایت کنید.
2- مکتوب کردن همه توافق ها در هنگام فروش خودرو
خیلی از افرادی که در معاملات خود دچار شکست شده اند، در روز معامله به توصیه های حقوقی توجه نداشته و به دلیل داشتن اطمینان به طرف قرارداد، اقدام به توافق به صورت شفاهی می کنند. از این رو توصیه می‌ شود حتی زمان پرداخت وجه و یا قرار ملاقات برای حضور در مرکز تعویض پلاک، همه موارد را در برگه ای رسمی مکتوب کنید و به امضا طرفین برسانید.
3- برگ سبز و سند قطعی را جدی بگیرید
برگ سبز یا همان سند خودرو مهمترین سندی است که شما از نیروی انتظامی دریافت می کنید. در این سند مشخصات مالک و پلاک به ثبت رسیده است. این برگ به عنوان سند مالکیت قطعی خودرو بوده، اما به منظور جلوگیری از هرگونه مشکل قضایی در هنگام سرقت یا گم شدن برگه سبز، سند خود را در دفاتر رسمی نیز ثبت کنید.
سند رسمی بخواهید
اگر شما خریدار خودرو هستید و وجه معامله را پرداخت کرده اید اما هنوز فروشنده نسبت به سند زدن با شما همکاری نکرده ‌است، باید مستنداتی همچون (مبایعه ‌نامه یا قرارداد فروش خودرو، برگه های تعویض پلاک و یا رسیدهای بانکی) را به مراجع قضایی ببرید و درخواست سند رسمی با عنوان «الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی» را ارائه دهید. در این باره، دادگاه مراحل را پیگیری می‌کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد