موضوعات داغ

آیا گیربکس 6 دنده اتوماتیک شرکت DAE می‌تواند انتخاب خوبی برای محصولات ایران‌خودرو باشد ؟

عکس مطلب اول
شرکت DongAn Automotive Engine Manufacturing Harbin یا همان DAE از سال 1998 با سرمایه‌گذاری شش شرکت از سه کشور چین ، مالزی و ژاپن تأسیس شد و در ابتدا موتورها و گیربکس‌های شرکت میتسوبیشی را تولید می‌کرد . در کشور ما هستند خودروهایی که محصولات شرکت DAE بر روی آنها نصب ‌است که از جمله آن‌ها می‌توان به خودرو جک J5 اشاره کرد که هم موتور و هم گیربکس اتوماتیک جک J5 ساخت شرکت DAE است . شرکت DAE هم‌اکنون زیرمجموعه شرکت چانگان است و حتی موتورهای بنزینی 2.0 لیتری توربو سری Blue Whale چانگان در شرکت DAE ساخته می‌شوند . شرکت DAE با داشتن 20 خط ماشین‌کاری و تولید قطعات و 22 خط مونتاژ می‌تواند در یک سال 560 هزار موتور و 300 هزار گیربکس تولید کند .

DAE

DAE

از سال 2011 تا سال 2017 شرکت DAE تحقیقات گسترده‌ای جهت تولید یک گیربکس اتوماتیک 6 دنده شروع کرد . بنا به ادعای شرکت DAE ، این گیربکس 6 دنده با کد A6F5 و بر اساس گیربکس اتوماتیک 4 دنده جک J5‌‌ با کد F4A4B طراحی و تولیدشده است . شرکت DAE تنها برای طراحی و تولید این گیربکس 1.8 میلیارد یوان در طی این 6 سال سرمایه‌گذاری کرد که این مبلغ به نرخ کنونی ارز در حدود 3400 میلیارد تومان است . این شرکت برای دستیابی به این هدف 117 اختراع جدید ثبت کرده و با همکاری شرکت معروف AVL اتریشی توانست به دانش لازم برای تولید یک گیربکس اتوماتیک دست یابد . برای مقایسه شرکت هیوندایی/کیا برای تولید گیربکس اتوماتیک 6 دنده خود 300 اختراع جدید ثبت کرد. این دانش در زمینه‌های نحوه‌ی طراحی ، نحوه‌ی آزمایش ، منطق هدایت ، نحوه‌ی تولید و کنترل کیفیت گیربکس‌های اتوماتیک است . برای ارزیابی عملکرد و قابلیت اطمینان این گیربکس ، خودروهای مجهز به این گیربکس بیش از 1 میلیون کیلومتر در ارتفاعات بالای 4700 متر ، سرمای منفی 30 درجه و گرمای 40 درجه پیموده‌اند .

DAE

DAE

گیربکس 6 دنده شرکت DAE قابل‌استفاده بر روی خودروهای سبک و کراس‌اوورهایی است که در محدوده وزنی 1.2 تا 2.6 تن قرار دارند و گشتاور تولیدی موتورهای آنها هم کمتر از 300 نیوتن‌بر‌متر است . البته از این گیربکس می‌توان هم در خودروهای دیفرانسیل جلو ، هم در خودروهای دو دیفرانسیل و هم در خودروهای هیبریدی استفاده نمود . این گیربکس علاوه بر دارا بودن رژیم‌های کاری متفاوتی همچون رژیم اسپرت و رژیم اقتصادی و حالت تیپ‌ترونیک ، دارای قابلیت کارکرد در حالت استارت-استپ و استفاده در خودروهای هیبرید نیز هست .

DAE

DAE

گیربکس‌ اتوماتیک 6 دنده شرکت DAE در دو ورژن تولیدشده است ، ورژن اول در سال 2017 و ورژن دوم در سال 2018 تولید و به بازار عرضه‌شده است . محدوده ضریب تغییرات سرعت ورژن اول این گیربکس 6.02 و وزن آن کمتر از 79 کیلوگرم است و محدوده ضریب تغییرات سرعت ورژن دوم این گیربکس 6.64 و وزن آن نیز کمتر از 79 کیلوگرم است ، این گیربکس با این محدوده ضریب تغییرات سرعت در حالت کروز دور موتور را در محدوده 2000 دور بر دقیقه نگه‌ می‌دارد و این به معنی مصرف سوخت کمتر و افزایش راحتی سرنشینان به دلیل کاهش صدای موتور است .
ازلحاظ مصرف سوخت نیز این گیربکس 10 درصد مصرف سوخت کمتری نسبت به گیربکس 4 دنده قبلی شرکت DAE دارد . ورژن دوم این گیربکس ضرایب دنده‌ای دقیقاً برابر با ضرایب دنده گیربکس‌های 6 دنده Aisin سری معروف TF-72SC با کد AWF6F25 دارد . در جدول زیر مشخصات گیربکس‌های اتوماتیک 6 دنده شرکت DAE با مشخصات دو گیربکس اتوماتیک 6 دنده شرکت ژاپنی و معروف Aisin و مشخصات یک گیربکس اتوماتیک 6 دنده شرکت Powertech کره‌ای مقایسه شده است .
با توجه به اطلاعات موجود در سایت‌های خودرویی، گیربکس Aisin TF-71SC بر روی فیس‌لیفت پژو 301 نصب‌شده و شاید انتخاب گیربکس‌ اتوماتیک 6 دنده شرکت DAE برای محصولات ایران‌خودرو ازجمله پژو 301 تولیدی ایران‌خودرو اتفاقی نباشد . گیربکس Aisin TF-72SC نیز بر روی سایر محصولات گروه PSA همچون پژو 2008 و سیتروئن C3 با کدEAT6 و همچنین مینی کوپر جدید و BMW و سانگ‌یانگ تیولی نصب‌شده است. گیربکس Powertech A6MF2 نیز بر روی هیوندای Sonata LF و کیا Optima JF نصب‌شده است .

DAE

DAE

به لطف ساختار سبک و فشرده و الگوریتم مناسب تعویض دنده ، راندمان انتقال قدرت این گیربکس در دنده پنجم بیشتر از 94 درصد است و حداکثر افت گشتاور در این گیربکس نیز کمتر از 11 نیوتن‌برمتر است . خودروهای مجهز به این گیربکس در شرایط کاری مطابق با استاندارد NEDC ، مصرف متوسطی کمتر از 6.2 لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش دارند . از سوی دیگر مبدل گشتاور این گیربکس از نمونه با کورس جابجایی بسیار بلند بوده و در دور موتور کمتر از 1000 دوربردقیقه محور ورودی را با چرخ‌دنده‌های گیربکس قفل می‌کند . این گیربکس ازلحاظ قیمت ارزان‌تر از گیربکس‌های 6 دنده اتوماتیک Aisin نصب‌شده بر روی محصولات گروه PSA است ، ولیکن ازلحاظ کارایی نسبت به گیربکس‌های 6 دنده اتوماتیک ساخت شرکت DSI نصب‌شده بر روی خودروهای لیفان 820 و جیلی امگراند X7 عملکرد بهتری دارد .

DAE

DAE

مطابق استاندارد ارزیابی ISO 26262 اولین تعمیرات اساسی این گیربکس بعد از طی 300 هزار کیلومتر پیمایش است ، بنابراین قابلیت اطمینان این گیربکس در حد و اندازه قابلیت اطمینان گیربکس‌های رتبه اول دنیا همچون گیربکس‌های ساخت Aisin ، JATCO ، ZF و GETRAG است . برای ساخت این گیربکس از ماشین‌آلات شرکت‌های مشهوری همچون پرس‌های 450 مگاپاسکالی شرکت آلمانی MTM استفاده‌شده است . ازلحاظ قابلیت اطمینان همین بس که گیربکس‌های اتوماتیک 4 دنده شرکت DAE با کد F4A4B نصب‌شده بر روی خودروهای جک J5‌‌ کرمان موتور ، علیرغم قدیمی بودن فناوری و ایرادات ساختاری آن ، تعداد خرابی کمی دارند‌ . برای نمونه قطعات اصلی و داخلی گیربکس اتوماتیک 4 دنده خودرو جک J5‌‌ نویسنده همین مقاله پس از طی 200 هزار کیلومتر دچار هیچ‌گونه خرابی نشده است .

DAE

DAE

حال ببینیم این گیربکس بر روی چه خودروهایی نصب‌شده است ؟
همان‌گونه که در بالا اشاره شد ، شرکت DAE هم‌اکنون زیرمجموعه شرکت چانگان است‌‌ ، به همین خاطر از خودرو کراس‌آوور چانگان CS75 برای آزمون‌های اولیه این گیربکس استفاده شد . شرکت چانگان در مدل‌های 2018 کراس‌آوور CS75 از این گیربکس استفاده کرد و این گیربکس هم با موتور 1.5 لیتری بنزینی توربو با کد JL476ZQFC و با گشتاور 265 نیوتن‌بر‌متر و هم با موتور 1.8 لیتری بنزینی توربو با کد JL486ZQ2 و با گشتاور 245 نیوتن‌بر‌متر عرضه ‌شد . در مدل‌های‌ 2020 چانگان CS75 موتور 1.8 لیتری بنزینی توربو از چرخه تولید خارج‌شده و در عوض با همان موتور 1.5 لیتری بنزینی توربو علاوه بر گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE ، یک گیربکس 7 دنده اتوماتیک دوکلاچه هم ارائه می‌شود .

چانگان

چانگان

هرچند گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE اولین مرتبه بر روی کراس‌آوور چانگان CS75نصب و آزموده شد ولیکن گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE به‌طور رسمی با کراس‌آوور زوتی T600 کوپه به بازار معرفی شد . در مدل‌های 2019 کراس‌آوور زوتی T600 کوپه از ورژن اول گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE با موتور 1.5 لیتری بنزینی توربو با کد TNN4G15T و گشتاور 207 نیوتن‌بر‌متر استفاده‌شده است . کراس‌اوور زوتیT600 کوپه ازجمله خودروهایی است که گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE بر روی آن نصب‌شده و هم‌اکنون نیز در کشورمان عرضه می‌شود .

گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE بر روی خودرو دیگر شرکت زوتی یعنی زوتی T500هم نصب‌شده ‌است . در مدل‌های 2018 کراس‌اوور زوتی T500 از گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE با موتور 1.5 لیتری بنزینی توربو با کد TNN4G15T و گشتاور 215 نیوتن‌برمتر استفاده‌شده است . دلیل تفاوت مقدار گشتاور تولیدی موتور زوتی T500 با مقدار گشتاور تولیدی موتور زوتی T600 کوپه، متفاوت بودن تنظیمات موتور TNN4G15T در هرکدام از این دو خودرو است .

عملکرد ورژن دوم گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE به حدی مطلوب بوده و موردتوجه قرارگرفته که در سال 2018 از سوی "انستیتو تحقیقات مهندسی خودرو چین" یا همان CAERI این گیربکس به‌عنوان یکی از ده گیربکس برتر بازار خودرو چین شناخته‌شده و جایزه رتبه هفتم را دریافت نموده . سایر خودروهای با گیربکس 6 دنده اتوماتیک که در این رقابت شرکت داشته‌اند عبارت‌اند از نمونه چینی کیا اسپورتیژ با گیربکس Powertech A6MF1-2 ، مزدا CX-4 با گیربکس فورد-مزدا و سیتروئن C3 aircross با گیربکس AWF6F25 Aisin . ازنظر کارشناسان CAERI آنچه مهم و قابل‌توجه این است که متخصصان DAE برخلاف سایر تولیدکنندگان گیربکس چینی ، توانسته به دانش‌پایه طراحی و ساخت واحد کنترل گیربکس یا همان TCU ، واحد هیدرولیکی کنترل یا همان HCU ، واحد کنترل موتور یا همان ECU و برنامه‌نویسی آنها دست یابد . البته ورژن اول گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE در سال 2017 با کراس‌آوور زوتی T600 کوپه در این رقابت شرکت کرد ولی به تشخیص هیئت‌داوران مستحق دریافت جایزه نبود .
شایان‌ذکر است در همین سال 2018 ، گیربکس CVT 25 نصب‌شده بر روی خودرو آریزو 6 جایزه رتبه نهم را دریافت نموده که در سایت خودروبانک نیز مقاله‌ای در خصوص گیربکس CVT 25 منتشرشده است .
شرکت هنگ‌تنگ یکی دیگر از خودروسازان چینی است که از گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE در خودروهای خود استفاده می‌کند . در مدل‌های 2020 کراس‌آوور هنگ‌تنگ X7 از گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE با موتور 1.5 لیتری بنزینی توربو با کد TLE4G15T و گشتاور 215 نیوتن‌برمتر استفاده‌شده است . خبرها و زمزمه‌هایی از عرضه خودروهای شرکت هنگ‌تنگ در ایران نیز منتشرشده بود .

هن تنگ

هن تنگ

دیگر خودرو شرکت هنگ‌تنگ که بر روی آن گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE نصب‌شده ، کراس‌آوور هنگ‌تنگ X5 است . در مدل‌های 2020 کراس‌آوور هنگ‌تنگ X5 از گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE با موتور 1.5 لیتری بنزینی توربو با کد TLE4G15T و گشتاور 215 نیوتن‌برمتر استفاده‌شده است . البته کراس‌آوور هنگ‌تنگ‌ X5 در مدل 2020 با موتور 1.5 لیتری بنزینی و گشتاور 215 نیوتن‌برمتر و با گیربکس CVT نیز عرضه می‌شود .
آخرین خودرو شرکت هنگ‌تنگ که بر روی آن گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE نصب‌شده ، خودرو چندمنظوره هنگ‌تنگ V7 است . در مدل‌های 2019 خودرو چندمنظوره هنگ‌تنگ V7 از گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE با موتور 1.5 لیتری بنزینی توربو با کد TLE4G15T و گشتاور 215 نیوتن‌برمتر استفاده‌شده است .
شرکت هایما یکی دیگر از خودروسازان چینی است که از گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE در خودروهای خود استفاده نموده است . در مدل‌های 2019 کراس‌اوور هایما 8S از گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE با موتور 1.6 لیتری بنزینی توربو با کد HMA GA16-YF و گشتاور 293 نیوتن‌برمتر استفاده‌شده است .

هایما

هایما

گویا قرار است بر روی دیگر خودرو شرکت هایما یعنی نمونه فیس‌لیفت شده کراس‌اوور هایما S5 نیز از گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE استفاده شود . نمونه فیس‌لیفت شده کراس‌آوور هایما S5 نیز از گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE با همان موتور هایما 8S یعنی موتور 1.6 لیتری بنزینی توربو با کد HMA GA16-YF و گشتاور 293 نیوتن‌برمتر استفاده‌شده است . آخرین خودرو چینی که بر روی آن گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE نصب‌شده ، کراس‌اوور دانگ‌فنگ T5 است. جالب اینجاست که شرکت دانگ‌فنگ در کراس‌آوور دانگ‌فنگ T5 هم از موتور و هم از گیربکس ساخت DAE استفاده کرده . در کراس‌آوور دانگ‌فنگ T5 گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE و موتور 1.5 لیتری بنزینی توربو با کد 4G15T و گشتاور 230 نیوتن‌برمتر نصب‌شده‌اند . البته در سال 2020 کراس‌آوور دانگ‌فنگ T5 با موتورها و گیربکس‌های دیگری هم عرضه می‌شود.
به این موضوع اشاره شد که شرکت DAE برای تولید گیربکس 6 دنده اتوماتیک خود با شرکت معروف AVL اتریشی نیز همکاری داشته است . چندی پیش در سایت خودروبانک خبر همکاری شرکت ایران‌خودرو با شرکت کره‌ای Motorian در زمینه تولید دنا پلاس توربو اتوماتیک منتشر شد‌ . در تصاویری که در سایت شرکت کره‌ای Motorian دیده می‌شوند ، یک دستگاه دنا پلاس در حال تست توسط شرکت معروف AVL اتریشی دیده می‌شود و هیچ بعید نیست که انجام این تست‌ها توسط شرکت معروف AVL اتریشی در راستای نصب گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAEبر روی دنا پلاس باشد .

دنا پلاس

دنا پلاس

سخن‌آخر :
هرچند ضرایب دنده‌های گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE دقیقاً مشابه یا شاید بتوان گفت کپی‌برداری شده از ضرایب دنده‌های گیربکس‌های ساخت شرکت ژاپنی Aisin هستند و هرچند گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE توانسته جوایزی از مؤسسات چینی مرتبط با صنعت خودرو دریافت کند و هرچند گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE بر روی خودروهایی از شرکت‌های متعددی نصب‌شده است ، ولیکن ضرب‌المثل‌ معروفی است که می‌گوید : "هر گردی‌ ، گردو نیست" یا اینکه شاعری به زیبایی در شعر خود می‌گوید : "خال مهرویان سیاه و دانه فلفل سیاه ، هردو جان‌سوزند اما این کجا و آن کجا ؟"
بنابراین می‌بایست قدری تحمل نمود و عملکرد و قابلیت اطمینان گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE را پس از گذشت چندین سال استفاده و بهره‌برداری مداوم ارزیابی کرد . مسلم است که قصد نداریم از هم‌اکنون در مورد کارایی و قابلیت اطمینان این گیربکس قضاوت یا پیش‌داوری کنیم و باید قبول کنیم که صنعت خودرو چین با سرعتی سرسام‌آور در حال پیشرفت است ، پس باید تا نیمه دوم سال 1400 که موعد ارائه دنا پلاس توربو با گیربکس اتوماتیک 6 دنده DAE است صبر کرد چراکه تا آن زمان تقریباً 5 سال از عرضه این گیربکس در چین و استفاده و بهره‌برداری از آن سپری‌شده است و حتماً تا آن موقع شرکت‌های خودروسازی چینی یا از گیربکس اتوماتیک 6 دنده DAE به حدی راضی خواهند بود که این گیربکس را بر روی سایر محصولاتشان نیز نصب خواهند کرد یا اینکه این گیربکس انتظارات و نیازهای مصرف‌کنندگان چینی را به‌خوبی برآورده نمی‌کند و به‌تدریج از چرخه تولید حذف خواهد شد . بنابراین باید تا نیمه دوم سال 1400 صبر کرد !

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/11/17
اقای نویسنده ، یک سوال!
گشتاوری که گیربکس ایسن نصب روی بسترن b50f تحمل میکند ، چقدر است؟
1398/11/17
برادر جان، نیاز به چند سال "تحمل" یا همون "تامل" نیست تا بدونیم گیربکس خراب میشه یا نه، تست یک میلیون کیلومتر که تو متن هم بهش اشاره کردی برای همین منظوره.
1398/11/18
این مقاله نشون داد که ما کلا در صنعت داریم راه و اشتباه می ریم.
1399/9/3
سلام. الان بر روی دنا پلاس توربو اتوپلتیک چه گیربکسی نصب شده؟ اگر ۶ سرعته dae هست آیا ورزن ۱ هست یا ورزن ۲ که همانند آیسین هست؟
1400/9/15
سلام. خسته نباشید خدمت نویسنده محترم این مقاله. بقول آقای عامل (گزارشگر کشتی) خوب مطالب را جفت و جور کرده ولی "فند و بند" کار و صحت مطالب را نرفته از اهلش بپرسه. بنچ یا شاسی AVL دلیل بر همکاری AVL برای نصب جعبه دنده اتوماتیک DAEA6F5 روی دنا پلاس نداره. ما در حال حاضر تعداد زیادی بنچ و شاسی تست AVL توی شرکت داریم؛ چون شرکت AVL یکی از خدمات دهنده های معروف توی زمینه تجهیزات تست موتور و گیربکس هست.
1400/10/3
نویسنده محترم گریبکس چهار دنده روی j5 یکی از نا امید کننده ترین ضرایب رو داره برای این ماشین،خرابی گریبکس رو باید با نحوه استفاده از گریبکس مقایسه کرد وگرنه با ۲۰۰ هزار کیلومتر تو اتوبان بد ترین راننده هم سالم نگهش میداره،تو چهار دنده های الان بازار پاور تک بهترین گریبکس رو داره ،خیلی زیر پوستی خواستی از دنا اتومات تبلیغ کنی ،موفق باشی
1401/6/19
مقاله کامل و مفید - مشابه این مقاله رو بصورت فارسی پیدا نکردم - سپاس از نویسنده و به امید روزی که اکثر هموطن ها بخصوص در شهرهای شلوغ، ماشین های اتوماتیک داشته باشند و آسایش بیشتری فراهم بشه.