موضوعات داغ

قیمت خودرو از زبان خودروسازان

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
همانطور که کاملا واضح است و براساس صورت های مالی ارائه شده به بورس از جانب دو خودروساز بزرگ کشور؛ فاصله‌ای بسیار زیاد میان نرخ کارخانه و بازار خودروها وجود دارد. البته نرخ های اعلام شده از جانب خودروسازان مخصوص طرح های پیش‌فروش‌های آنها بوده چرا که قیمت های اعلامی بسیار کمتر از نرخ های ارائه شده در طرح های فروش فوری است.
به نقل از دنیای اقتصاد، این اختلاف قیمت ها ناشی از اجرایی شدن سیاست شکست خورده و پوپولیستی وزارت صمت در خصوص قیمت گذاری دستوری است.
به طور کلی ایران خودرو، انواع محصولات خطوط تولید پژو خود را با متوسط قیمت ۵۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان فروخته و قیمت متوسط سمند نیز کمی بیش از ۴۶ میلیون و ۱۷۰هزار تومان بوده است. این موضوع در حالی رخ می دهد که این خودرو در بازار آزاد قیمتی بالای ۱۲۰ میلیون تومان دارد.
گران ترین محصول ایران خودرو سوزوکی گرندویتارا است که قیمتی برابر با ۱۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد. دیگر محصول این خودروساز یعنی رانا با متوسط قیمت ۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش رسیده و دنا هم بیش از ۶۶ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. در حال حاضر رانا در بازار قیمتی برابر با ۱۰۷ میلیون تومان دارد و دنا هم ۱۹۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد.
در خصوص محصولات چینی ایران خودرو یعنی هایما و دانگ فنگ نیز باید عنوان کرد که اولی قیمتی بالغ بر ۹۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان داشته و قیمت دانگ فنگ هم کمتر از ۴۲ میلیون تومان بوده است. در این بین برای خرید دانگ‌فنگ باید بالغ بر ۱۸۰ میلیون تومان هزینه کرد و هایما نیز قیمتی بسیار بالاتر از آنچه در صورت‌های مالی ایران خودرو آمده، در بازار دارد.
در خصوص سایپا نیز باید عنوان شود که پرفروش ترین خودرو کشور یعنی پراید، بالای ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت خورده است و تیبا نیز با برچسب قیمتی ۳۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش رفته است. پراید در بازار حداقل ۶۳ میلیون تومان قیمت دارد و تیبا هم در مدل معمولی اش ۷۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد. گران قیمت ترین محصول سایپایی های یعنی سراتو با قیمت ۲۰۸ میلیون تومان فروخته شده است و در بازار آزاد قیمتی برابر با ۴۱۹ میلیون تومان دارد.
دیگر محصول مونتاژی این شرکت به نام آریو نیز قیمتی بالغ بر ۵۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داشته، حال آنکه خرید آن از بازار ۱۷۳ میلیون تومان آب می‌خورد. چانگان نیز به‌عنوان دیگر خودرو مونتاژی و چینی سایپا، با قیمتی بالغ بر ۱۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ۱۰ ماه امسال تحویل مشتریان شده است. برای خرید این خودرو در بازار باید ۲۵۹ میلیون تومان هزینه کرد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/12/6
الان سوال من اینه که خیلی سخته هموطنان در کل کشور برای یک هفته هیچ ماشینی نخرن!
یعنی تو تمام سایت های خبری و پیج های اینستاگرام اعلام بشه و هیچ کسی معامله نکنه
اگه واقعا همبستگی داشته باشیم دیگه کدوم دلال حروم خوری میتونه دو برابر قیمت ماشین بفروشه؟!