موضوعات داغ

مدیرعامل گروه صنعتی رازی در گفتگو با خودروبانک تاکید کرد: رانتِ واردات لاستیک نفس تولید را گرفته است

عکس مطلب اول
مدیر گروه صنعتی رازی، طی مصاحبه ای با خودروبانک از اخبار اخیر منتشر شده در مورد صنعت تایر گفت. رضا گنجی با بیان اینکه انجمن صنفی صنعت تایر کشور 9 کارخانه دارد و بیش از 80 درصد تایر کشور را تامین می‌کند تصریح کرد: در ده ماه اول سال این صنف 211 هزار تن تایر تولید کرده است که نسبت به سال قبل 4 هزار تن و یا 1 میلیون و 300 هزار حلقه نسبت به سال قبل بیشتر تولید شده است.
گنجی در مورد ممنوعیت واردات تایر نیز افزود: انجمن ممنوعیت واردات تایر را درخواست کرد چراکه در حال حاضر 80 درصد از نیاز بازار از داخل تامین می‌شود و مابقی 20 درصد باقیمانده، بخش اعظمی مربوط به لاستیک های کامیون می‌شود، ولی در حال حاضر این کسری برطرف شده است. او ادامه داد: افزایش تولید نشان می‌دهد که کار خوبی در این صنف انجام شده است. البته باتوجه به اینکه از نظر مواد اولیه در وضعیت بدی قرار داریم و در حال حاضر حدود 3 ماه هست که ارزی به کارخانه‌های تایرسازی اختصاص داده نشده است.
به گفته گنجی به نظر می رسد که بانک مرکزی ارز کافی برای اختصاص به تولید تایر را ندارد و در این خصوص نامه هایی به وزیر، کمیسیون مجلس و یا حتی آقای همتی نوشته شده و هشدار داده ایم. حدود 30 درصد از مواد اولیه تایرسازی (مواد شیمیایی تایر) از طریق واردات تامین می‌شود و 70 درصد باقیمانده از داخل کشور تامین می شود.
در خصوص تفاوت تاجر و صنعت تایرسازی، رضا گنجی ادامه داد که ما تنها 30 درصد ارز می‌گیریم ولی تاجری که یک تایر کامل وارد می کند، 100 درصد ارز برای واردات دریافت می‌کند. مثلا اگر تایری 20 دلار قیمت داشته باشد، ما فقط 6 دلار ارز می‌گیریم، در صورتی که وارد کننده تایر تمامی 20 دلار را ارز دریافت می‌کند. میزان مواد اولیه لازم برای تولید تایر تنها 30 درصد به خارج از کشور وابستگی داریم.
او‌در خصوص کیفیت تایرهای ایرانی نیز گفت: تولیدات داخلی استاندارد ملی ایران را پاس می‌کند که مخلوطی از استانداردهای اروپا و آمریکا و یکی از بهترین استانداردهای دنیا محسوب می‌شود و در حال حاضر به شدت اعتقاد داریم کالایی که ما در ایران تولید می‌کنیم، در حد کیفیت تایرهای کره‌ای است. قبل از توقف صادرات، قبلاً حتی به اروپا نیز تایر صادر می‌کردیم، تایری با کیفیت کره اما با قیمت چین.
مدیرعامل گروه صنعتی رازی ادامه داد: ما نیز احتیاج به حمایت داریم اما نیاز مالی نداریم. مشکل ما این است که وقتی می‌گوییم حدود 300 هزار حلقه لاستیک کامیون در کشور کمبود داریم، نزدیک به 4 میلیون حلقه وارد شده و چندین برابر نیاز کشور لاستیک وارد کردند، آن هم با ارز دولتی!.
در حال حاضر ما در کردستان یک پروژه به نام "شرکت گسترش تایر رازی" داریم و اگر این کارخانه راه‌اندازی بشود، کشور از همه تایرها بی‌نیاز خواهد شد و دیگر نیازی به واردات لاستیک نخواهد بود. این پروژه مثلاً 150 میلیون ارز نیاز دارد و واردات ماشین‌آلات تایرسازی با ارز آزاد هیچ صرفه‌ای نداره، چون بالاخره بعد از 10 سال استفاده ماشین‌آلات مستهلک می‌شود و این استهلاک قیمت تمام شده را اینقدر بالا می‌برد که دیگه مردم تایر تولید شده را نمی‌خرند. پس باید ارز مناسب‌تری به آن اختصاص داده شود. حالا این 150 میلیون دلار یکبار به ما داده نمی‌شود تا خط تولید راه‌اندازی بشود، ولی از طرف دیگر 500 میلیون دلار همان لاستیک را با ارز دولتی وارد کردند و این چرخه همینطور برای سال‌های دیگر تکرار خواهد شد. ولی اگر یکبار 150 میلیون دلار ارز به ما داده شود، دیگه شاهد واردات لاستیک نخواهیم بود. در این مورد حتی آقای رئیس جمهور برای افتتاح آرتاویل تایر نیز تاکید کردند اما در نهایت تاجر قدرت قوی تری نسبت به ما در بانک مرکزی دارد و می تواند سالانه تایر به مقدار زیاد وارد کند که من آن را در رانت می‌بینم.
گنجی در ادامه اظهار کرد: برخی تایرسازی‌ها با زیان در حال تولید هستند و به سازمان حمایت اعلام کرده اند که لاستیک برای آنها 3.5 میلیون تومان تمام می شود اما قیمت مصوب برای فروش 2 میلیون تومان است! کمبود ما در بحث تایر تنها 30 درصد برای لاستیک های کامیون است و باقی برای رینگ های 17 و 18 به بالا است، و اگر بنا به واردات باشد، تجار می توانند در این سایزها تایر وارد کنند اما به دلیل وضعیت بازار آنها هم علاقه دارند که لاستیک پراید وارد کنند!
به گفته گنجی رانت موجود در ارز دولتی در نهایت به توزیع کننده می رسد نه به کارخانه زیرا ما باید با قیمت مصوب بفروشیم. ارز دولتی تماماً رانت است و این ارز نه تنها به تایر، بلکه حتی به دیگر موارد دیگر نیز نباید ارز دولتی اختصاص پیدا کند.
رییس انجمن تولید کنندگان لاستیک با بیان اینکه در حال حاضر در پیک تقاضا شب عید هستیم گفت: البته این پیک تنها به خودروهای پراید، سمند و پژو مربوط می شود و تمامی اینها در داخل تولید می شود. در سال جاری ما یک میلیون و 500 هزار حلقه لاستیک نسبت به پارسال تولید کرده ایم، که عددی بسیار بالا است و کاملاً درخواست داخلی را تامین می کند.
اگر تنها 150 میلیون دلار ارز برای این صنف در نظر گرفته شود و یک کارخانه تایرسازی دیگر احداث شود، همچنین 25 میلیون دلار به کویر تایر برای تولید لاستیک های رادیال اختصاص پیدا کند، نیاز واردات ما به تایر کاملاً از بین می رود. حتی برای نوسازی خطوط قدیم نیز تنها 50 میلیون دلار برای تمام تولیدکنندگان تایر مجموعاً کافی است. این در حالی است که برای واردات تایر آن هم تنها تایر کامیون، 400 میلیون دلار ارز اختصاص پیدا کرده است.
او در انتها نیز گفت: روش‌های ساخت تایر چیز پنهانی نیست. برای هر تن تایر کاملاً مشخص است که چه میزان ماشین آلات و مواد اولیه نیاز دارد و بازرسی های مشخص همچون STS برای این کار وجود دارد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد