موضوعات داغ

کرونا خودروسازان را تعطیل کرد

عکس مطلب اول
کرونا باعث تعطیلی برخی از شرکت های خودروسازی کشور شد. گروه خودروسازی سایپا در اطلاعیه ای با اعلام توقف تولید و در عین حال ادامه فعالیت تکمیل کاری خودروها تا پایان سال اعلام کرد: به منظور پیشگیری از شیوع کرونا شرکت‌های زیرمجموعه خود را از پنجشنبه ٢٢ اسفند تا روز پایانی‌ سال یعنی ٢٨ اسفند تعطیل کرده است و در این مدت بیشتر خودروهای ناقص تکمیل می شود. این موضوع در شرایطی است که رسانه ها به منظور کنترل ویروس کرونا کارخانه های خودروسازی و مونتاژ خودرو را برای شیفت بندی یا تعطیلی کارگران زیر فشار گذاشته اند و باید دید این که با این تعطیلی ها و کاهش تولید خودرو، بازار خودرو در روزهای آینده چه وضعیتی پیدا خواهد کرد؟
به گزارش خودروبانک وبه نقل از شهروند، بازار خودرو از بهمن ماه یک جهش قیمتی را دنبال کرد به طوری که قیمت پراید به 70 میلیون تومان رسید. این افزایش قیمت در شرایطی بود که وزارت صمت بارها از افزایش تولید و عرضه به بازار می گفت، اما بازار روند افزایشی خود را ادامه می داد. حال با شیوع ویروس کرونا ترمز افزایش قیمت خودرو کشیده شده و بازار خودرو مانند بسیاری از بازارهای دیگر بدون خریدار شده است. با این وجود بسیاری از خریداران در حال حاضر سردرگم بوده و نمی دانند آیا ریزش قیمت خودرو در سال آینده نیز ادامه دارد یا خیر؟
حالا سه هفته پس از شیوع کرونا بازار خودرو هم مانند سایر بازارها رکود سنگینی را تجربه می کند. این موضوع درحالی رخ می دهد که اوج فروش بازار خودرو در ماه های پایانی ‌سال و قبل از شروع مسافرت های نوروزی به شمار می آید.
آن طور که فعالان بازار می گویند تا یک ماه پیش این فروشندگان بودند که دست بالا را در تعیین قیمت ها داشتند و حاضر نبودند خودروهای خود را به قیمتی کمتر از قیمت‌های اعلامی خود به ‌فروش برسانند، حال آنکه هم اکنون در بازار بی مشتری، این خریداران هستند که با چانه زنی قدرت بازار را به‌ دست گرفتند.
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در این زمینه گفته است، شیوع بیماری کرونا پیش از نوروز بازار شب عید را از نمایشگاه داران گرفت. این در شرایطی است که بخش زیادی از آنها خودروهای خود را نگه داشته بودند تا در روزهای پایانی ‌سال به بازار عرضه کنند تا سود بیشتری نصیب شان شود اما خالی شدن بازار از خریدار باعث شده تا آنها برای خودروهای خود مشتری پیدا نکنند.
وضعیت قیمت خودرو در سال 99
اکنون با شیوع ویروس کرونا بسیاری از خریداران نمی دانند که این ریزش قیمت ها در سال اینده نیز ادامه خواهد داشت یا خیر. در همین زمینه کارشناسان بازار خودرو معتقدند که تداوم کاهش تولید وضعیت مناسبی برای قیمت خودرو در سال آینده رقم نخواهد زد. پیش از این نیز دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرده بود که به دلیل تحریم ها و توقف خطوط خودروهای چینی و کاهش واردات قطعات از چین تیراژ خودروسازان کاهش داشته به نحوی که در گذشته میزان تولید 2 هزار دستگاه بوده و هم اکنون در ماه های پایانی سال به هزار و 600 دستگاه کاهش یافته است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد