موضوعات داغ

از رکود کشنده در بهار 99 تا رها شدن فنر قیمت ها از تابستان

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو با اشاره به شرایط سخت بازار خودرو در سال 99 و صحبت در رابطه با تحولات بازار و صنعت خودرو در سال ٩٩، چنین عنوان کرد که در سال ٩٨ شاهد تنش های بسیار زیادی در بازار خودروی کشور بودیم، طوری که بازار خودرو تاثیر گرفته از سیاست های غلط بانک مرکزی و همچنین وزارت صمت، با تورم بیش از 50 درصدی همراه شد.
با اشاره به علت افزایش قیمت خودرو در بازار کشور، دولت در این راستا سعى کرد با روش غلط قیمت ‌گذارى دستورى در کنار سیاست‌ هاى نمایشى ساخت داخل، جلوى افزایش قیمت خودرو در بازار را بگیرد، اما با این وجود در عرضه محصولات توسط شرکت های خودروسازی و همچنین در تقاضای مشتریان اختلال ایجاد کرد و نتیجه آن چیزی شد که در سال 98 شاهد آن بودیم و بار دیگر قیمت خودرو شیب صعودی به خود گرفت.
به گزارش خودروبانک و به نقل از اقتصاد آنلاین، فربد زاوه کارشناس بازار خودروی کشور در ادامه صحبت های خود اضافه می کند که در سال 98 تورم قیمت خودرو در کارخانه حدود ٢٥ درصد و در بازار بیش از ٥٠ درصد بود که هرچه این فاصله بیشتر شود، تورم قیمت خودرو در دوره‌ هاى بعد بیشتر خواهد شد. حال تصور کنید در کنار این تورم، قیمت ‌گذارى دستورى منجر به زیان بسیار زیاد شرکت ‌هاى خودروسازى شود که این زیان در سال ‌٩٩ نیز گریبان شرکت‌ هاى خودروسازى را خواهد گرفت. در سال گذشته میزان تولید خودروهای داخلی با کاهش چشمگیری همراه بود و با ایجاد تغییراتی در ساختار مدیریت، در تلاش برای جبران زیاد خودروسازان بودند، اما این اقدام نیز نتیجه مثبتی برای خودروسازان و زیان آنان در بر نداشت.
موضوعی که در سال 99 باید به آن توجه داشت، مشکلات خودروسازان در 3 ماهه نخست امسال در پی شیوع ویروس کرونا در کشور خواهد بود و بازار خودروی کشور را با رکورد شدیدی همراه کرده است. حال باتوجه به این شرایط، به نظر می رسد که فنر افزایش قیمت خودرو از ابتداى تابستان مجدد رها شده و بازار پرتنشی را در پی خواهیم داشت و پیش بینی می شود که بسیار بیشتر از سال 98 خواهد بود.
فربد زاوه در صحبت های پایانی خود با اشاره به تورم و رکود شدید در بازار خودرو، می گوید که شیوع بیماری کرونا منجر به رکود در بازار خودرو شده و قدرت خرید مردم را به شدت پایین خواهد آورد و شاهد یک رکود کشنده و کاملا محسوس در فصل بهار خواهیم بود که شاید هیچ معامله ای را در طول این 3 ماه شاهد نباشیم.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/1/9
مثل اینکه شما خیلی واسه افزایش قیمت خودرو تقلی می‌کنی داداچ.ماشین تو پارکینگ احتکار کردی.بهار نشد.تابستون نشد پاییز 😁
1399/1/12
هر چی گرونتر بشه مشتری خودروهای تولید داخل هم کمتر میشه. اونایی هم که پول دارن خوب قطعا ترجیح میدن یه خارجی دست دوم با کیفیت بخرند تا یک ایرانی گرون قیمت تولید داخل. البته این عده خیلی کم هستند. حدود 80 درصد مردم این کشور کارمند و کارگر هستند که حتی قبل از گران شدن دلار در سال 97 هم با برنامه ریزی های چند ساله میتونستند به خرید خودرو فکر کنند. الان دیگه اون جمعیت حتی به خرید خودرو دیگه فکر هم نمیکنند چون میدونند که دیگه نمیتونند خودرو تهیه کنند و تمرکزشون الان فقط اینه که از گشنگی نمیرند!!!
به نظر من خودروسازی اگه میخواد بمونه باید یه غربالگری اساسی توی صنعت انجام بده و تمام سیستم مدیریتیشو عوض کنه و یه جورایی باید بکوبند از نو بسازند وگرنه با گرون شدن‌های 100 درصدی از سال 99 تنها راه نجات خودروسازی اعلام ورشکستگی و بیکار کردن عده بسیار زیادی از کارمندان و کارگرهاشون هستند.
پیشنهاد میکنم مستند تازه تولید شده اختاپوس رو ببینید. این مستند نشون میده چطور یه عده بسیار کمی از مدیران خونخوار که در کمال ناباوری در بخش های دیگر نظام همچنان به عنوان مدیر فعالیت میکنند به راحتی آب خوردن و در روز روشن از مردم اختلاس کردند و جیب مردم رو خالی کردند و به راحتی هم در حال نفس کشیدن و انجام کارهای کاملا غیرقانونی و غیرشرعیشون همچنان هستند و اصلا هیچی به هیچی!
عجیب تر از همه اینها اینه که مردم هنوز هم از دنبال خرید از همین شرکتهای خودروسازی هستند که توسط دزدان اداره میشه !!!
البته این مردم خودشونو توی این وضعیت ویروس کرونا خوب نشون دادن، بهشون میگن نرید بیرون، توی خونه بمونید ویروس میگیری میمیری یا شاید خودت سالم باشی ولی با بیرون رفتن ممکنه دیگران رو بکشی، خیلی شیک میگن دیگه چاره ای نیست باید بیایم بیرون یه دوری بزنیم دیگه!!!
قطعا از چنین مردمی نمیشه انتظار داشت توی هیچ شرایطی عاقلانه رفتار کنند!!!