موضوعات داغ

برای قیمت گذاری خودرو، تلفیق فرمول شورای رقابت و سازمان حمایت نتیجه نداد

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان روز گذشته اعلام کرد که ستاد تنظیم بازار به کمیته خودرو ماموریت داد تا تلفیق فرمول شورای رقابت و سازمان حمایت برای قیمت گذاری را مورد بررسی قرار دهد، اما در این خصوص نتیجه ای حاصل نشد. باتوجه به شرایط فعلی، صنعت خودروی کشور روز به روز در حال ضعیف شدن است که قیمت های تعیین شده از سوی شورای رقابت در سال های گذشته و همچنین تکلیفی که وزیر صنعت برای فروش خودرو با قیمت بهمن ماه 97 بردوش خودروسازان گذاشته است، باعث شده تا موجب زیان انباشه 40 هزار میلیارد تومانی شرکت های خودروسازی شود.
به گزارش خودروبانک و به نقل از میزان، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در ادامه صحبت های خود افزود: شرکت های خودروسازی سایپا و ایران خودرو در اسفندماه سال گذشته با تجدید ارزیابی دارایی ها، این زیان را پرداخت کرده و از نظر قانون تجارت، از ماده 141 خارج شدند، ولی در مقابل پولی وارد شرکت ها نشده و زیان کردند. حال اگر تاکید بر فروش خودرو با همین قیمت ها باشد، دو شرکت ایران خودرو سایپا طی ماه های آینده بار دیگر مشمول ماده 141 شده و قادر به پرداخت هزینه قطعه سازان نخواهند بود و در حال حاضر نیز اختلاف قیمت کارخانه و بازار زیاد شده است که با فعال شدن هر شرایط پیش فروش، با انبوهی از تقاضا روبرو می شویم.
احمد نعمت بخش همچنین اضافه کرد که در حال حاضر 2.4 میلیارد میلیون تومان نقدینگی در بازار وجود دارد و زمانی که اختلاف قیمت ارزان ترین خودرو در کارخانه و بازار به 25 میلیون تومان می رسد، بدیهی است که تقاضا برای پیش فروش خودرو بسیار زیاد باشد. طی هفته های گذشته ستاد تنظیم بازار به کمیته خودرو ماموریت داد تا تلفیق فرمول شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را برای قیمت گذاری خودرو بررسی کند، اما این بررسی نتیجه ای در بر نداشت.
طبق نامه معاون حقوقی رئیس جمهور که در بهمن ماه ارسال شد، قرار بر این شد که فرمول سازمان حمایت به جلسه ستاد تنظیم بازار ارسال تا بر اساس آن تصمیم گیری شود که به جلسه تنظیم بازار نرسید. حال اگر این روش اعمال شود، شرکت های خودروسازی با اختلافی که همچنان میان قیمت کارخانه و بازار وجود خواهد داشت، می توانند از زیان خارج شوند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد