موضوعات داغ

چانگان ایدو EV در تهران دیده شد؛ رویای برباد رفته خودروهای پاک

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

چانگان ایدو یکی از محصولات اقتصادی و خانوادگی شرکت چینی چانگان است که نسخه‌های معدودی از آن در اواسط دهه نود خورشیدی توسط سایپا به بازار کشورمان عرضه شدند. حال مخاطبین خودروبانک نسخه تمام الکتریکی این خودرو موسوم به چانگان ایدو EV را در حال حمل توسط یک خودروبر در تهران مشاهده‌ کرده‌اند.

در حقیقت همکاری چانگان و سایپا یکی از مشارکت‌های ناموفق در خودروسازی کشورمان بود که از ابتدای دهه نود خورشیدی آغاز شد و تا اواخر این دهه ادامه یافت. این همکاری قرار بود به تولید محصولات رنگارنگ چانگان در ایران ختم شود و حتی محصول کوچک چانگان بنی نیز قصد جایگزینی پراید را داشت اما در نهایت به جز مونتاژ نه چندان قدرتمند چانگان CS35 و واردات محدود چانگان ایدو، اتفاق دیگری در طی این مشارکت رخ نداد.

چانگان ایدو EV

حال مخاطبین خودروبانک یکبار دیگر چانگان ایدو EV را در حال حمل و نقل در تهران مشاهده کرده‌اند، موضوعی که موجب شده تا پرونده حضور ناکام خودروهای پاک در ایران مجدداً مرور شود. نخستین بار و در جریان نمایشگاه خودرو تهران 1396 بود که مصرف‌کنندگان ایرانی با چانگان ایدو EV آشنا شدند. این خودرو تمام الکتریکی نسخه برقی چانگان ایدو محسوب می‌شود که در آن نمایشگاه بخشی از غرفه بزرگ چانگان را به خود اختصاص داده بود.

چانگان ایدو EV علاوه بر بازار چین، در بازار روسیه نیز حضور دارد و امید بود تا این خودرو به بازار کشورمان نیز عرضه شود. چانگان ایدو EV در دو تیپ و با دو قیمت 129 هزار و 139 هزار یوانی همراه با سه سال گارانتی به فروش می‌رسد. پیشرانه الکتریکی این خودرو 100 کیلووات توان داشته و قادر است تا با استفاده از باتری‌های 52.56 کیلووات ساعتی، چانگان ایدو EV را تا 405 کیلومتر مشایعت کند. سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، ترمز کمکی، سیستم صوتی به همراه رهیاب و صندلی‌های مجهز به سیستم تهویه بخشی از امکانات چانگان ایدو EV هستند.

مشاهده کردن چانگان ایدو EV در سطح شهر مساله جالبی نیست، چرا که همکاری چانگان و سایپا مدت‌هاست که به اتمام رسیده و با توجه به شرایط فعلی، به نظر نمی‌رسد چینی‌ها تمایلی به سرمایه‌گذاری مجدد در ایران داشته باشند. از سوی دیگر انبارهای خودروسازان مملو از پروژه‌های ناکامی است که روزگاری قصد تولید و عرضه آن‌ها به بازار داخلی را داشتند اما به دلایل مختلف این اتفاق رخ نداد. چانگان ایدو EV نیز یکی از همین پروژه‌های شکست خورده است که پایان تمامی آن‌ها به یک مسیر ختم می‌شود، مزایده و فروش و در نهایت نابودی خودرو.

آیا سایپا مجدد قصد دارد با چانگان همکاری کند؟

اگر چه در روزهای گذشته، به وضوح از سوی سایپا اعلام شده که این شرکت دیگر قصد ندارد با چانگان کار کند، اما همین اعلام موضع از سوی سایپا و مشاهده این چانگان در سطح شهر نشان می دهد که احتمالاً سایپا قصد دارد فعالیتی را در زمینه خودروهای EV انجام دهد. حال حتی ممکن است با اعلام شرایط جدید از سوی دو شرکت، همکاری مجدد با چانگان نیز از سر گرفته شود!

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد