موضوعات داغ

آیا قیمت خودرو در پاییز امسال سقوط می کند؟ آیا انتخابات آمریکا تاثیری در قیمت خودرو دارد؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

سال هاست که منتظر آمدن یک روز خوب در صنعت خودروسازی هستیم، اما این روز خوب هیچگاه فرا نرسید و روز به روز هم شاهد وخیم تر شدن اوضاع بازار و صنعت خودروسازی هستیم. سال هاست به امید کاهش قیمت خودرو منظر ماندیم و تنها چیزی که نصیبمان شد، خرید خودرویی بود که می توانستیم چندماه و یا چندسال قبل با قیمت کمتری خریداری کنیم و دیگر پشیمانی که هیچ سودی ندارد. حال باتوجه به شرایط اخیر صنعت خودروسازی و مشکلاتی که برای این صنعت بوجود آمده است، آیا می توان به سقوط قیمت خودرو در پاییز امسال امیدوار بود؟!.

حقیقت هرساله چنین سوالی از خودمان می پرسیم و با بهانه کردن فصل تابستان و شروع مسافرت ها و افزایش معاملات خودرو در این فصل، به خودمان می گوییم که با تمام شدن فصل تابستان و شروع دوباره مدارس تقاضای خرید در بازار خودرو کمتر شده و می توانیم در فصل پاییز با قیمت کمتری صاحب خودرو شویم، ولی در طول دو سال اخیر هر یکماه انتظار برای خرید خودرو باعث شده تا مشتریان چند میلیون هزینه بیشتری برای خرید خودرو بپردازند و حال با شرایطی که دولتمردان برای خودروساز بزرگ داخلی برای افزایش 3 ماه یکبار قیمت های خود فراهم کرده اند، به نظر نمی رسد که امید چندانی به کاهش قیمت ها در فصل پاییز هم وجود داشته باشد.

به گزارش خودروبانک ، از زمانی که صنعت خودروسازی کشور دوباره تحریم شد، مشکلات بسیار زیادی برای خودروسازان بوجود آمد و کاهش فعالیت ایران خودرو و سایپا در طول دوسال اخیر و همچنین توقف تولید بسیاری از خودروهای مونتاژی به دلیل ترک ناگهانی بازار توسط شرکای خارجی آنان، باعث شد تا همزمان قیمت خودرو سربه فلک کشیده و تقاضای خرید از شرکت های خودروساز داخلی هم چندین برابر شود که در این خصوص می توانیم به ثبت نام چند میلیون نفری در شرایط فروش فوق العاده خودروسازان داخلی برای عرضه چند هزار دستگاهی خودرو اشاره کنیم و این تقاضای بالا باوجود برنامه های فروش متنوع خودروسازان همچنان به قوت خود باقی است.

آیا قیمت خودرو در پاییز امسال سقوط می کند؟

تصمیم شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر بازنگری فصلی قیمت خودرو و افزایش 3 ماه یکبار آنان هم باعث شده تا خودرو به یک کالای سرمایه ای مطلق تبدیل شود و مشتریان با خرید یک اتومبیل با سرمایه سرگردان خود، تقریبا مطمئن هستند که بعد از گذشت 3 ماه و بازنگری قیمت خودرو و افزایش کارخانه ای آن، قیمت خودروی آنان هم در بازار به تناسب و یا حتی بیشتر افزایش پیدا می کند.

علاوه بر این، شروع فصل پاییز فرصتی دوباره برای خودروسازان است تا قیمت محصولات خود را باتوجه به قیمت مواد اولیه و تورم بخشی اعلام شده از سوی بانک مرکزی افزایش دهند و به دنبال آن در بازار خودرو هم شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود و بعید نیست که تا پایان سال جاری و یا از سال آینده، دیگر نتوان خودروی صفر کیلومتر زیر 100 میلیون تومان در بازار پیدا کرد، بویژه خودروی پراید به عنوان ارزان ترین خودروی بازار که همین حالا نسخه 131 آن قیمتی بیش از 80 میلیون تومان و نسخه 111 آن قیمتی بیش از 90 میلیون تومانی دارد.

آیا نتیجه انتخابات آمریکا تاثیری بر قیمت خودرو در ایران دارد؟

سوالی که این روزها بسیار مطرح می شود و خودروبانک قصد دارد به آن پاسخ دهد، این است که نتیجه انتخابات آمریکا تاثیری بر قیمت خودرو در بازار ایران خواهد داشت؟ جواب این سوال بسیار روشن است. قیمت خودرو در ایران به فاکتورهایی چون قیمت ارز، تامین قطعات، روابط بین المللی و تیراژ تولید وابسته است و در بهترین حالت و به فرض پیروزی دموکرات ها و بازگشت برجام درست پس از انتخابات، آن چه می توان به آن امید داشت، باز شدن مجدد روابط بین المللی و بازگشت خودروسازان جهت افزایش تیراژ تنوع بخشی به بازار ایران است که خود بسیار زمان بر است. اما دیگر فاکتورها همچون تورم و یا نرخ ارز، آن طور که در دو سال اخیر بارها ثابت شده، بیشتر به مشکلات داخلی و مدیریتی بر می گردد و به نظر می رسد که حتی با برجام نیز، کماکان فاکتورهای گرانی خودرو روی میز است، مگر اینکه دولت راه حلی پایدار برای کنترل تورم، و همچنین نرخ ارز در طولانی مدت برای کشور پیدا کند تا ترمز گرانی خودرو را جدای از برجام و روابط بین المللی بگیرد.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/12
خاک تو سر مدیریت این مملکت که مفت خورها همه چيزو خوردن و حالا خبرش اينه که انتخابات آمریکا تاثیری در قيمت خودروش داشته باشه
1399/5/12
بشینین تا ارزون بشه!!!
1399/5/13
به هیچ عنوان ارزان نمیشه،همینطور که هیچ چیز در تمام این سالها ارزان نشد....