موضوعات داغ

نگاهی به سوئست DX7، وقتی چینی‌های گمنام به ایران هجوم می‌آورند!

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

دهه نود خورشیدی را باید دوران طلایی خودروسازان چینی در بازار ایران دانست. طی این دهه به واسطه افزایش قیمت خودروهای وارداتی ناشی از افزایش نرخ ارز و عوارض گمرکی از یک سو و کمبود تنوع در خودروهای داخلی از سوی دیگر، خودروهای چینی خوش رنگ و لعاب به واسطه چهره‌های جدید و امکانات رفاهی متعدد مورد توجه مخاطبان ایرانی قرار گرفتند.

این دوران با حضور برندهای شناخته شده چینی همچون چری، جک و بی وای دی آغاز شد و هم‌اکنون برندهای کمتر شناخته شده چینی جایگزین نشان‌های تجاری معروف شده‌اند، چرا که با وجود اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت خودروسازی کشورمان، کمتر شرکتی حاضر به همکاری با شرکای ایرانی می‌شود.

یکی از برندهای جدید چینی که اخیرا محصولات آن را زیاد در رسانه‌های دیده‌ایم، برند سوئست است. تاکنون تصاویری از چند محصول این شرکت در حال تست و با پلاک گذرموقت دیده شده که آخرین آن‌ها سوئست DX7 بوده است. به همین بهانه نگاهی کلی به این تازه وارد بازار خودرو ایرن خواهیم داشت تا بیشتر با کراس اوور جدید سوئست آشنا شویم.

نگاهی کلی به سوئست DX7

سوئست DX7 خودرویی نسبتا جدید است و نخستین بار دو سال گذشته توسط این شرکت خودروسازی معرفی شد. نسخه‌های بازبینی شده از سوئست DX7 در ماه آگوست سال 2020 میلادی در اختیار مشتریان قرار گرفتند و از این نظر می‌توان گفت با محصولی روبرو هستیم که مدتی کوتاه از عرضه جهانی آن می‌گذرد و باید این نکته را به فال نیک گرفت.

این شاسی بلند جمع و جور چینی برای سال 2020 با ارتقا چهره ظاهری برای رقابت بهتر در بازار شاسی بلندهای جمع‌وجور شهری معرفی شده است. قیمت سوئست DX7 بسته به امکانات و تجهیزات رقمی بین 119،900 تا 139،900 یوان تعیین شده است که به نظر می‌رسد کامل‌ترین نسخه این خودرو را در ایران شاهد باشیم.

سوئست DX7

شاید بتوان گفت که ظاهر داخلی سوئست DX7 نسبت به ظاهر خارجی آن برتری دارد. طراحان سوئست سعی کرده‌اند تا کابین این خودرو را شبیه به محصولات لوکس بازار طراحی کنند. به همین دلیل شاهد تریم سه رنگ در کابین این خودرو هستیم و در برخی قطعات از تزئین طرح چوب استفاده شده است.

مشخصات فنی سوئست DX7

نسخه فعلی از سوئست DX7 که نمونه فیس لیفت این خودرو محسوب می‌شود، نسبت به نسخه اولیه از نظر فنی نیز ارتقا یافته است. سوئست DX7 به یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژر مجهز است که با کد 4A95TD شناخته می‌شود. استفاده از این پیشرانه سوئست DX7 را در حد دیگر کراس‌اوورهای لوکس چینی همچون چری تیگو 7 یا هن تنگ X5‌ قرار می‌دهد. البته ارقام خروجی این پیشرانه بیشتر از نمونه‌های مشابه نصب شده در رقبا است.

این پیشرانه توسط میتسوبیشی توسعه داده شده و حداکثر می‌تواند 197 اسب‌بخار قدرت و 285 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. گیربکس مورد استفاده نیز از نوع هفت سرعته دوکلاچه است. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتری در خصوص سوئست DX7 هستید، باید بدانید که نسخه اولیه این خودرو به پیشرانه 1.8 لیتری توربوشارژر مجهز بوده است.

طراحی داخلی و امکانات سوئست DX7

مشابه روند طراحی‌های داخلی این روزهای بازار، نمایشگر سیستم چندرسانه‌ای جدا از بقیه کابین قرار گرفته و دکمه‌های کنترلی زیادی نیز در کابین دیده نمی‌شود. شاید بتوان تنها ایراد کابین سوئست DX7 را طرح ساده فرمان این خودرو دانست که بهتر بود با نمونه‌های D شکل جایگزین می‌شد.

سوئست DX7

تجهیزات رفاهی سوئست DX7 نسبتا قابل توجه هستند و در شرایطی که بازار از وجود خودروهای وارداتی روز محروم مانده، حضور خودرویی همچون سوئست DX7 می‌تواند دلگرم کننده باشد. این خودرو در بازار چین با تجهیزاتی همچون نمایشگر LCD چندرسانه‌ای ده اینچی، شبکه 4G‌ و وای فای، سیستم عامل بایدو، سیستم پارک اتوماتیک و دستیار رانندگی هوشمند پیشرفته شامل کروز کنترل هوشمند، کنترل مسیر، ترمز خودکار و سیستم تشخیص عابر پیاده عرضه می‌شود. البته مشخص نیست نسخه عرضه شده در ایران کدام‌یک از این امکانات را در خود جای خواهد داد.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/27
ماهم فرغون سازهای دزدی داریم بنام سازپا وویرانخودرو
1399/6/27
بازم هر چی باشه از ایرانیا بهترن من خودم ایکس 33 دارم اصلا دیگه حاضر نیستم ایرانی سوار بشم
1399/6/29
این چینی ها اصلا تکنولوژی ساخت انجین ندارن
هرچی ساختن تو ایران ریختن موتور 1.5 لیتری توربو شارژ کپی زده از میتسوبیشی بوده
حتی چین هنوز نمیتونه یه انجین 6 سیلندر 3 لیتری بسازه 3.5 لیتری دیگه پیشکش