موضوعات داغ

برای خرید هیوندای اکسنت به چه بودجه‌ای نیاز خواهیم داشت؟ + نکات پیش از خرید

عکس مطلب اول

هیوندای اکسنت یک سدان جمع‌وجور و اقتصادی از خودروساز مشهور کره جنوبی یعنی هیوندای است که برای مدت کوتاهی در کشورمان نیز به تولید می‌رسید. این سدان اقتصادی ریزنقش به واسطه استهلاک کم و مصرف سوخت پایین، گزینه مناسبی برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی درون‌شهری و برون‌شهری است و البته برای مصارف خانواده‌های کم جمعیت نیز گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.

تولید هیوندای اکسنت توسط کرمان موتور در فاصله سال‌های 1396 تا 1398 صورت پذیرفت و قبل از آن نیز این خودرو به صورت وارداتی در مدل‌های 2014 الی 2017 توسط آسان موتور به بازار کشورمان عرضه می‌شد. مونتاژ هیوندای اکسنت از سوی کرمان موتور و کیا سراتو نسل دوم از سوی سایپا موجب شد تا این دو خودرو در بازار رقیب همدیگر شوند. خودروهایی که هیچ‌گونه هماهنگی با یکدیگر نداشتند اما به دلیل شرایط قیمتی رو در روی یکدیگر قرار گرفته بودند.

رقابت یک‌طرفه هیوندای اکسنت و کیا سراتو

در حقیقت هیوندای اکسنت رقیب و برادر کیا ریو محسوب می‌شود که هر دو خودرو در نسخه‌های وارداتی در بازار ایران موجود هستند. در این بین هیوندای اکسنت به واسطه طراحی ظاهری مقبول‌تر و امکانات رفاهی بهتر، به خوبی موفق شد تا کیا ریو وارداتی را به حاشیه براند. با این وجود نسخه‌های مونتاژی هیوندای اکسنت در رقابت با کیا سراتو ناکام بودند که البته وقوع چنین اتفاقی دور از انتظار نبود.

همچنین بخوانید: هیوندای اکسنت یا کیا سراتو رقابت میان سدان های هم قیمت بازار

در مقایسه با کیا سراتو سایپا که به موتور دولیتری و گیربکس شش سرعته اتوماتیک مجهز بود، هیوندای اکسنت با پیشرانه 1.6 لیتری و گیربکس چهارسرعته رقیب قدرتمندی به حساب نمی‌آمد. سایپا نیز با عرضه نسخه آپشنال کیا سراتو موفق شد تا تمام توجهات را به خود جلب کند و هیوندای اکسنت کرمان موتور را به حاشیه بازار براند. تنها برگ برنده هیوندای اکسنت در مقابل کیا سراتو سایپا امکانات ایمنی بیشتر این خودرو هستند که به نظر نمی‌رسد برای مشتریان ایرانی که تنها به آپشن‌های رفاهی علاقمند هستند، اهمیت چندانی داشته باشد.

اکسنت

لازم به ذکر است که نسل دوم هیوندای اکسنت نیز با نام هیوندای ورنا در کشورمان به تولید می‌رسید. این خودرو در آن زمان نیز رقیب مستقیم برادر هم نسل خود یعنی کیا ریو سایپا بود و هم‌اکنون نیز از شهرت مناسبی در بین فعالان بازار برخوردار است. محدودیت‌های اعمال شده در زمینه واردات خودرو نیز سبب شده تا از حضور نسل سوم و نسل پنجم هیوندای اکسنت در کشورمان محروم باشیم.

تفاوت‌های اکسنت وارداتی و مونتاژی

نسخه‌های وارداتی و مونتاژی از هیوندای اکسنت در برخی زمینه‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. برای مثال روکش صندلی‌ها در نسخه وارداتی از نوع چرم و در نسخه مونتاژی پارچه‌ای است. پیشرانه نسخه‌های وارداتی نیز به تکنولوژی بلو مجهز است که راندمان بهتری را برای پیشرانه فراهم می‌کند، در حالی‌که نسخه‌های مونتاژی از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها بهره می‌برند و فناوری بلو ندارند. به گفته کرمان موتور عدم استفاده از این تکنولوژی در ساخت پیشرانه موجب شده تا موتور اکسنت سازگاری بهتری با شرایط ایران داشته باشد.

برای خرید هیوندای اکسنت به چه بودجه‌ای نیاز خواهیم داشت؟

در حال حاضر نسخه‌های صفر کیلومتر موجود از هیوندای اکسنت، قیمتی برابر با 680 میلیون تومان دارند و اندکی از کیا سراتو سایپا با قیمت 730 میلیون تومان ارزان‌تر هستند. برای خرید نسخه‌های کارکرده هیوندای اکسنت نیز به حداقل بودجه‌ای برابر با 500 میلیون تومان نیاز خواهید داشت. البته اگر سختگیری را کنار بگذارید، شاید بتوان نسخه‌های نسبتا مسن از این خودرو را با بودجه‌ای بین 400 الی 500 میلیون تومان نیز برای خرید در بازار پیدا کرد.

اتو کلینیک پورسعید خلیلی

در صورت خرید چنین خودرویی و یا هر خودروی دیگر بازار، می توانید برای انجام دیتیلینگ همچون سرامیک بدنه، احیای رنگ، صفر شویی و یا حتی فیس لیفت خودرو، به مرکز اتوکلینیک پورسعید خلیلی به آدرس نیایش غرب، کندروی ستاری، جنب پمپ بنزین ایرانپارس (کد ۱۷۸) شماره تلفن 02144865807 مراجعه کنید. اطلاعات تکمیلی در وبسایت اتوکلینیک پورسعید خلیلی قابل دسترس است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد