موضوعات داغ

رنو کپچر یا سانگ یانگ تیوولی؟ تجربه رانندگی با کدام بهتر است؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

کراس اوور های کوچک، یا بهتر است بگوییم هاچ بکی هایی که جثه آنان رشد کرده و حالا بزرگ تر شده اند، امروزه حسابی توی بورس و مرکز توجه هستند و با توجه به قیمت های نه چندان وحشتناک و ظاهری که تا قسمتی ادای شاسی بلندها را در می آورد، توانسته‌اند در بازارهای جهانی بویژه بازار کشور خودمان نظر بسیاری را به خود جلب کند.

اما همین ابتدای کار باید گفت که شما با خرید این کلاس خودرویی چیز زیادی فراتر از یک هاچ بک درشت هیکل نصیبتان نخواهد شد و فقط می توانید به ارتفاع سقف بیشتر و گیر نکردن کف اتومبیل به دست اندازهای خیابانی دل خوش کنید. پس قبل از تصمیم گیری حتما سطح توقع خودتان را در نظر داشته باشید و انتظاری از قابلیت های آفرودی و رانندگی های خارج از جاده خارق العاده نداشته باشید، چرا که ظاهر اسپرت و فرم بدنه این قبیل اتومبیل ها به گونه ای طراحی شده که گاهی اوقات توقعات اسپرتی یا آفرودی را در ذهن بیننده تداعی می کند، درحالی که هیچکدام چنین ویژگی هایی ندارند و اصلا فلسفه طراحی و ساخت آنان هدف دیگری را دنبال می کند.

نبرد رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی

با این مقدمه امروز به سراغ دو مورد از موفق ترین های این سگمنت در بازار کشور آمده ایم تا ببینیم آیا رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی برای استفاده های نرمال شهر و جاده مناسب هستند یا خیر. حال وقت آن رسیده که تجربه ای کوتاه با این دو خودروی کراس اوور ریز نقش در بازار کشور داشته باشیم، البته قیمت این دو خودرو در بازار به قدری بالا رفته که نقش آنان را در بازار پررنگ تر کرده و تنها کسانی قادر به خرید آنان خواهند بود که از وضعیت مالی بسیار خوبی برخوردار هستند.

سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر

به هرحال پشت فرمان هر دو اتومبیل که می نشینید، طراحی ارگونومی راننده مناسب به نظر می رسد و از نظر وضعیت قرارگیری امکانات و ادوات هم مشکل خاصی احساس وجود ندارد. اما از نظر میدان دید به اطراف تفاوت هایی میان این دو خودروی کراس اوور وجود دارد.

پشت فرمان سانگ یانگ تیوولی بدلیل برآمدگی گلگیرها و پف بودن کاپوت، ابعاد جلوی اتومبیل کاملا پیش روی شما دیده می شود و در نتیجه خیلی زود تسلط کافی برای مانورهای بهتر در این خودرو بدست خواهید آورد. اما این برجستگی قسمت جلو یک نکته منفی هم دارد و آن هم دیده نشدن جدول ها و دست اندازهای خیابان است که گاهی اوقات از محدوده دید شما خارج می شود.

پیشنهاد مطالعه: رنو کپچر یا سانگ یانگ تیوولی ، بررسی کراس‌اوورهای کوچک و موفق بازار

در مقابل رنو کپچر از آن دسته خودروهاست که بدلیل شیب زیاد کاپوتش می بایست با کمی حوصله به ابعادش عادت کنید، ولی در عوض لچکی جلویی باعث شده به اطراف اندکی دید بهتری نسبت به خودروی سانگ یانگ تیوولی داشته باشید. در مورد قسمت عقب هم دو خودروی مذکور با ستون های پهنی که دارند، شما را دست به دامان سنسورها و دوربین خواهند کرد.

تجربه رانندگی با رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی

فرمان هر دو اتومبیل بسیار نرم و روان است و سرعت و کیفیت تعویض دنده ها قابل قبول هستند، اما در عوض نباید انتظار یک سواری کاملا آرام و بدون کوبش را از دو خودروی کراس اوورمذکور داشته باشید. البته اوضاع رنو کپچر اندکی بهتر از تیوولی است و با توجه به کلاس بدنه و فاق لاستیک ها، میتوانیم کمی از سر تقصیرات تعلیق هر دو خودرو بگذریم.

رنو کپچر

در مورد پایداری و هندلینگ به نسبت ارتفاع و توانایی های حرکتی، هر دو اتومبیل عملکرد تقریبا قابل قبولی از خود نشان می دهند و هنگام ترمزگیری نیز قابل اعتماد هستند.

اگر با دیدن ظاهر اسپرت این دو خودرو توقعتان از بخش فنی آن بالا رفته است، همین ابتدای کار باید گفت که هیچ کدامشان لذت و هیجان خاصی برای شما تدارک ندیده اند، اما اگر برچسب قیمتی آنها را کنار بگذاریم و به چشم اتومبیل های شهری و اقتصادی به آنها نگاه کنیم، می توان نگاه مهربانانه تری به این دو خودروی کراس اوور داشت.

پشت فرمان رنو کپچر تاخیر توربو به شدت احساس می شود و این مورد در کنار تاخیر ابتدایی گیربکس دو کلاچه، شتاب اولیه را به شکل ناامید کننده ای ضعیف کرده است و همین موضوع باعث شد تا سانگ یانگ تیوولی در شروع اولیه به راحتی از خودروی رنو کپچر جلو بزند و با واکنش پدال گاز سریع تر خود، کار را برای رنو دشوار کند.

با این حال وقتی سرعت از حدود 30 کیلومتر فراتر می رود، ناگهان وضعیت کپچر تغییر کرده و شروع ابتدایی ضعیف خود را جبران می کند و در سرعت های بالاتر از 100 کیلومتر می توان حتی از خودروی سانگ یانگ تیوولی جلو زد.

سانگ یانگ تیوولی

به دلیل محدودیت های موجود در خیابان‌های کشورمان، نمی‌توانیم این آزمون را تا حداکثر سرعت ممکن ادامه دهیم، اما روند کلی به شکلی بود که در سرعت های بالاتر وضعیت رنو کپچر بهتر شد و این قضیه با توجه به حداکثر سرعت اعلامی بیشتر رنو کپچر موضوعی طبیعی به نظر می رسد.

البته بخشی از این عملکرد خوب رنو کپچر در سرعت های بالاتر را می توان مدیون وجود گیربکس دو کلاچه و پیشرانه توربوشارژر بود، هرچند وجود این دو فاکتور باعث می شود تا هزینه های تعمیر و نگهداری کپچر بالاتر از سانگ یانگ تیوولی باشد. به طور کلی این دو اتومبیل از جمله خودروهای جوان پسند بازار هستند که خب در شرایط کنونی بازار کشور که قیمت ها سربه فلک کشیده است، بعید می دانیم کمتر جوانی توانایی خرید این دو اتومبیل را داشته باشد، اما برای آنهایی که وضع مالی خوبی دارند می تواند گزینه های جذابی به حساب آید.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/7/7
بدجوری روی کپچر کراش دارم :(
1399/7/7
سانگ یانگ یه آشغال به تمام معناست قیافه که نداره برند معروفی نیست کیفیتش در حد چینیاست اکثراً هم فکر میکنن یه برند چینیه صدرصد کپچر گزینه خیلی بهتریه