موضوعات داغ

برای خرید پژو 206 تیپ 2 به چه بودجه‌ای نیاز خواهیم داشت؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

این روزها بازار خودرو از همیشه آشفته‌تر به نظر می‌رسد و خرید خودرو برای اکثر مصرف‌کنندگان ایرانی دشوارتر از هر زمان دیگری است. یکی از خودروهایی که بسیاری از مشتریان ایرانی به دنبال خرید آن هستند، پژو 206 تیپ 2 است که در کنار پراید، تیبا و ساینا ارزان‌ترین خودروهای بازار را تشکیل می‌دهند.

متاسفانه امروز قیمت پژو 206 تیپ 2 در نسخه‌های صفرکیلومتر افزایش شدیدی داشته و خرید این خودرو برای طیف گسترده‌ای از خریداران، دشوار به نظر می‌رسد. افزایش قیمت پژو 206 تیپ 2 در نسخه صفرکیلومتر سبب شده تا قیمت نمونه‌های کارکرده این خودرو نیز افزایش قابل توجهی داشته باشند.

پژو 206 و پراید

تولید پژو 206 در ایران از اوایل دهه هشتاد خورشیدی آغاز شد و تاکنون شش تیپ از این خودرو وارد بازار شده است. تیپ‌های یک تا پنج مجهز به گیربکس دنده‌ای و تیپ 6 مجهز به گیربکس اتوماتیک است. امروز در سبد محصولات ایران خودرو، تنها پژو 206 تیپ 2 و تیپ 5 قرار دارند و سایر نسخه‌ها با خودروهایی دیگر جایگزین شده یا حذف شده‌اند.

همچنین بخوانید: پراید در برابر پژو 206 تولید داخل، نبرد پرفروش‌های شهری

پژو 206 تیپ 2 نسخه اقتصادی از این هاچ‌بک خوش چهره فرانسوی است که خودرویی مقرون به صرفه برای استفاده جوانان یا خانواده‌های کوچک محسوب می‌شود. پژو 206 تیپ 2 از پیشرانه 1.4 لیتری با کد TU3 استفاده می‌کند که در نسل پیشین این خودرو یعنی پژو 205 نیز به صورت کاربراتوری حضور داشت. این پیشرانه حداکثر 75 اسب‌بخار قدرت و 118 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این ارقام در مقایسه با پیشرانه‌های 1.5 لیتری امروزی که در خودروهای چینی به کار می‌روند، چندان قابل توجه نیستند اما راندمان این پیشرانه در مقایسه با موتور تیبا قابل قبول‌تر است.

پژو 206 تیپ 2

پژو 206 تیپ 2 امکانات رفاهی محدودی دارد و افرادی که به دنبال امکانات بیشتر بودند، پژو 206 تیپ 3 را برای خرید انتخاب می‌کردند. با این حال سادگی و انعطاف پذیری پژو 206 تیپ 2 سبب شده تا بسیاری از افراد این خودرو را برای خرید انتخاب کرده و پس از خرید، نسبت به افزودن امکانات مدنظر خود به این محصول اقدام کنند.

افت کیفیت، افزایش امکانات

پژو 206 تیپ 2 در طول دودهه حیات خود در خط تولید ایران خودرو، دستخوش تغییرات زیادی شد. عمده تغییرات این خودرو در سال‌های ابتدایی دهه نود رخ داد، یعنی زمانی که تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت خودروسازی ایران این صنعت را شدیدا تحت فشار قرار داده بود. در نتیجه ایران خودرو سعی کرد با تامین قالب‌های بدنه از تامین‌کنندگان متفرقه، تولید خود را ادامه دهد. ماحصل این کار ادامه تولید پژو 206 تیپ 2 و داخلی‌سازی آن به قیمت از دست رفتن کیفیت ساخت بود.

به دلیل کاهش کیفیت پژو 206 تیپ 2 در نمونه‌های ساخته شده پس از سال 1391، بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند تا نمونه‌های ساخته شده در دهه هشتاد را خریداری کنند. ایران خودرو نیز سعی کرد کاهش کیفیت نمونه‌های جدیدتر پژو 206 تیپ 2 را با افزودن امکاناتی همچون سنسور دنده عقب و چراغ‌های جدید پوشش دهد.

اصلی‌ترین رقبای پژو 206 تیپ 2 در بازار را باید سایپا 111 یا پراید هاچ بک و تیبا 2 بدانیم. از بین دو رقیب یاد شده، تولید سایپا 111 متوقف شده است و تنها تولید و عرضه تیبا 2 به بازار ادامه دارد. پژو 206 تیپ 2 و تیبا 2 رقبای سرسخت همدیگر هستند و هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. در حالی‌که پژو 206 تیپ 2 زیباتر، محبوب‌تر و کاراتر است، حذف امکانات متعدد از پژو 206 تیپ 2 طی دوسال اخیر و عدم عرضه این خودرو به تعداد مورد نیاز بازار، سبب شده تا برخی خریداران جذب تیبا 2 شوند.

برای خرید پژو 206 تیپ 2 به چه بودجه‌ای نیاز خواهیم داشت؟

این روزها برای خرید پژو 206 تیپ 2 در نسخه‌های صفرکیلومتر، نیاز به صرف بودجه‌ای در حدود 240 میلیون تومان خواهید داشت. با صرف چنین مبلغی می‌توانید پژو 206 تیپ 2 صفر کیلومتر ساخت سال 1398 یا 1399 را خریداری کنید.

برای خرید پژو 206 تیپ 2 در نمونه‌های کارکرده و نسبتا سالم، نیاز به حداقل بودجه‌ای در حدود 40 الی 50 میلیون تومان خواهید داشت. البته در حال حاضر خرید خودرو در این بازه توصیه نمی‌شود و بهتر است تا سطح بودجه خود را برای خرید افزایش دهید. برای مثال اگر قصد خرید پژو 206 تیپ 2 ساخت سال 1387 را داشته باشید، نیاز به تامین بودجه‌ای در حدود 80 میلیون تومان دارید.

افت شدید ارزش پول ملی طی چندماه گذشته و رشد صعودی قیمت خودرو سبب شده تا امروزه برای خرید پژو 206 تیپ 2 در نسخه کارکرده ناچار شوید بودجه‌ای بین 100 الی 200 میلیون تومان را کنار بگذارید، یعنی رقمی که مدتی پیش قادر بودید نسخه صفرکیلومتر این خودرو را خریداری کنید. در چنین شرایط نگران کننده‌ای، حجم تقلب‌ها در بازار بسیار افزایش یافته و بهتر است تا پیش از عقد قرارداد خرید خودرو، دقت لازم را به خرج دهید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد