موضوعات داغ

ارزان ترین پیکاپ‌‌های بازار ایران

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

پیکاپ یک خودرو تجاری سبک و کوچک است که برای حمل بارهای نه چندان سنگین در مسیرهای کوتاه و متوسط به کار می‌رود. این خودروها را در ایران وانت می‌نامند که کلمه‌ای فرانسوی (Vannette) است. ظرفیت حمل بار وانت‌ها بسیار متغیر است و به طور کلی هر خودرو تجاری که بتواند بین 100 کیلو الی 4 تن وزن را حمل کند، در دسته بندی پیکاپ‌ها قرار می‌گیرد.

نخستین وانت‌ها در دهه 1920 ظاهر شدند، یعنی زمانی که فورد مدل T مشهور به تولید می‌رسید. فورد نسخه باری از این خودرو را نیز به بازار عرضه کرده بود که همانند وانت‌های ساده امروزی، به جای صندلی‌های ردیف عقب یک فضای بار قرار گرفته بود. از آن زمان تاکنون انواع وانت‌ها یا پیکاپ‌های سبک و سنگین در انواع مختلف روانه بازار جهانی شده‌اند.

بازار ایران از چند دهه پیش تاکنون، میزبان پیکاپ‌های کوچک، تک دیفرانسیل و اقتصادی بوده است. وانت پیکان را می‌توان معروف‌ترین پیکاپ ارزان‌قیمت بازار ایران قلمداد کرد که بعدها با نام وانت باردو عرضه شد. در این مقاله نگاهی به ارزان‌ترین پیکاپ‌های بازار ایران خواهیم داشت که براساس قیمت از ارزان تا گران طبقه بندی شده‌اند.

سایپا 151 یا وانت پراید، ارزان‌ترین پیکاپ بازار ایران

ممکن است عجیب به نظر برسد اما سایپا 151 ارزان‌ترین پیکاپ بازار ایران است. این خودرو در بخش پیکاپ کوچک قرار دارد و یک خودرو تک دیفرانسیل است. بخش فنی سایپا 151 هیچ تفاوتی با سایر تیپ‌های پراید ندارد و همچنان موتور 1300 سی سی به همراه گیربکس پنج سرعته دستی را در این خودرو می‌بینیم. البته سایپا تصمیم دارد تا وانت پراید را با موتور M15‌ (مشترک با تیبا و ساینا) به بازار عرضه کند.

سایپا 151

سایپا 151 یک پیکاپ کوچک شهری است و برای حمل بارهای نه چندان سنگین در فضاهای درون‌شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد. حداکثر بار قابل حمل این پیکاپ 500 کیلوگرم است و به نوعی می‌توان گفت که سایپا 151 به راحتی توانست جایگزین وانت پیکان یا وانت باردو شود.

وانت کارا، بازمانده وانت مزدا

وانت کارا نماینده بهمن موتور در رقابت پیکاپ‌های ارزان‌قیمت بازار ایران است. این خودرو در دو نسخه تک کابین و دوکابین به بازار عرضه می‌شود. بدنه این خودرو با بدنه نسل سوم وانت مزدا سری B که پیش از این توسط بهمن موتور مونتاژ می‌شد، یکسان است. با این حال تغییراتی در پیشرانه و سیستم انتقال قدرت این پیکاپ روی داده‌اند.

وانت کارا

وانت کارا در حال حاضر با پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر به بازار عرضه می‌شود. حداکثر قدرت این پیشرانه 111 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور آن نیز 171 نیوتن‌متر است. گیربکس پنج سرعته دستی نیز وظیفه انتقال قدرت به دیفرانسیل عقب را در این وانت برعهده دارد. ظرفیت حمل بار وانت مزدا در نسخه دوکابین حدود 600 کیلوگرم و در نسخه تک کابین حدود 1000 کیلوگرم است.

وانت نیسان، برآمده از تاریخ!

وانت زامیاد یا وانت نیسان را می‌توان معروف‌ترین پیکاپ ارزان‌قیمت بازار ایران دانست. این خودرو که در اصل با نام نیسان جونیور شناخته می‌شود، یک پیکاپ متوسط تک دیفرانسیل است که عمر آن به دهه 1960 میلادی باز می‌گردد. وانت زامیاد در حال حاضر با پیشرانه 2.4 لیتری M24‌ به تولید می‌رسد که حداکثر راندمان آن 100 اسب‌بخار و 190 نیوتن‌متر گشتاور است. گیربکس پنج سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت به دیفرانسیل عقب را در این پیکاپ برعهده دارد.

وانت نیسان

وانت نیسان یا همان وانت زامیاد، یک پیکاپ قدیمی و ناکارآمد است که مصرف سوخت ترکیبی آن به 13 لیتر در صد کیلومتر بالغ می‌شود. با این حال ظرفیت بالای حمل بار این پیکاپ و هزینه‌های اندک تعمیر و نگهداری در مقایسه با دیگر خودروها، آن را به انتخابی مناسب برای کسب و کارها تبدیل کرده است. ظرفیت حمل بار رسمی نیسان وانت 2100 کیلوگرم است اما بارهایی با وزن 3000 کیلوگرم یا بیشتر نیز توسط این وانت حمل شده‌اند.

وانت پادرا، نسخه بروزشده وانت نیسان

یکی دیگر از پیکاپ‌های ارزان‌قیمت بازار ایران، وانت پادرا است. وانت پادرا در حقیقت نسخه بهینه شده از وانت نیسان محسوب می‌شود که طی مدت اخیر توسط زامیاد معرفی شده است. نسخه دو کابین این وانت نیز با نام زامیاد کارون مدتی پیش به صورت رسمی معرفی شد.

پادرا پلاس

زامیاد پادرا پلاس همچنان از پیشرانه 2.4 لیتری M24‌ بهره می‌برد که در این پیکاپ به صورت دوگانه سوز حضور دارد. زامیاد برای ادامه تولید این پیکاپ، پیشرانه زامیاد پادرا پلاس را با استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 تطابق داده است. حداکثر بار قابل حمل پادرا پلاس در نسخه بنزینی 1940 کیلوگرم و در نسخه دوگانه سوز 1800 کیلوگرم عنوان شده است.

آریسان 2، برطرف کردن مشکلات سابق

آریسان 2 از نظر ظاهری تفاوت خاصی با نسخه قبلی ندارد اما خوشبختانه اکثر مشکلات عجیب و غریبش برطرف شده‌اند و با اینکه از لحاظ فنی همچنان به گرد پای تولیدات روز جهان نمی‌رسد اما می‌شود به آن اعتماد بیشتری نسبت به گذشته داشت. ظرفیت حمل بار خودرو نیز از 600 یه 750 کیلوگرم افزایش یافته است؛ پس به طور کلی آریسان تحمل وزن 1 تن را (با احتساب سرنشینان) خواهد داشت.

آریسان 2،

پیشرانه نیز کاملا تغییر کرده و حالا انجین XU7 پلاس با قدرت و گشتاور بیشتر جایگزین مدل قدیمی OHVG II شده است. البته موتور جدید هم در قیاس با تولیدات روز جهان، راندمان افتخار آمیزی ندارد اما حداقل در قیاس با نسخه قبلی از خروجی بهتر، دوام بالاتر، مصرف سوخت مناسب‌تر و آلایندگی کمتر (یورو ۵) برخوردار می‌باشد. این پیشرانه 97 اسب‌بخار قدرت (برخی منابع 103 اسب) و 146 نیوتن‌متر گشتاور (برخی منابع 157 نیوتن‌متر)، به بهبود شتاب و کشش ماشین یاری رساند.

کارون، پیکاپ دوکابین زامیاد

پیکاپ زامیاد کارون در واقع همان پادرا پلاس به‌اضافه یک ردیف صندلی اضافه است و تفاوتی با این پیکاپ ندارد. از لحاظ ابعاد طول پیکاپ کارون 5200 میلیمتر، عرض 1750 میلیمتر و ارتفاع 1760 میلیمتر بوده و فاصله بین دو محور آن 3030 میلیمتر است. فاصله کف پیکاپ تا سطح زمین 210 میلیمتر است. وزن ناخالص پیکاپ کارون در حدود 3510 کیلوگرم و ظرفیت حمل 1319 کیلوگرم بار را دارا است که نسبت به خودرو پادراپلاس با ظرفیت حمل 2090 کیلوگرم، عدد بسیار کمتری است. سیستم تعلیق در قسمت جلویی از نوع جناغی دوبل است و تعلیق‌های عقبی به‌صورت فنر تخت با اکسل سالید است.

کارون، پیکاپ دوکابین زامیاد

پیکاپ زامیاد کارون از یک پیشرانه M24 انژکتوری با استاندارد آلایندگی یورو 5 حجم 2.4 لیتری بهره می‌برد. این موتور توان تولید 94 اسب بخار قدرت در دور موتور 4500 و 187 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 2500 داراست. مصرف سوخت این خودرو در حدود 11 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی است. ظرفیت باک سوخت خودرو 55 لیتر است که باتوجه‌به میزان مصرف به نظر کم می‌آید. یک جعبه‌دنده 5 سرعته دستی وظیفه انتقال نیرو به محور عقب را برعهده دارد و نوع کلاچ نصب شده روی آن تک صفحه‌ای خشک است. ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای هستند. حداکثر شیب روی وانت کارون زامیاد 30 درصد است. حداکثر سرعت مجاز این پیکاپ 90 کیلومتر در ساعت است.

جدول مقایسه توان باربری پیکاپ‌های ارزان بازار ایران

خودرو سایپا 151 وانت کارا نیسان پادرا آریسان 2 کارون
توان حمل بار(کیلوگرم) 500  1000 2100 1940 750 1319

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/6/28
بگم یک مشت اشغال به اشغال توهین کردم اینا از اشغال به ردن برادر