موضوعات داغ

آشنایی با ارزان ترین های بازار خودروی ایران

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

خرید خودروهایی مثل ماشین لاماری در این شرایط تورمی برای بسیاری از ما تبدیل به یک رویا شده است، اما اگر با تلاش بسیار تمام پس‌اندازتان را جمع کرده‌اید و می‌خواهید یک خودروی جمع و جور و ارزان (نسبت به سایر خودروی بازار) تهیه کنید، شاید این مطلب بتواند کمی به شما کمک کند و گزینه‌هایی را برای شما روی میز قرار دهد.

ارزان‌ترین خودروهای بازار ایران کدامند؟

وقتی از خودروی ارزان سخن می‌گوییم، منظور ما نسبت به شرایط کنونی است. بنابراین ممکن است ارزان‌ترین خودروی این لیست نسبت به ارزانترین خودروی سال‌های پیش، بسیار گران باشد. با این مقدمه می‌توان موارد زیر را به عنوان ارزان‌ترین‌های حال حاضر معرفی کرد:

1- پراید

2- تیبا

3- پژو 206 تیپ 2

4- کوییک

5- پژو 207

6- سمند

7- سمند سورن

8- دنا

9- ام وی ام 110

در ادامه به معرفی بیشتر این خودروها می‌پردازیم.

پراید

1-پراید

اگرچه این روزها قیمت پراید سر به فلک کشیده اما هنوز هم جزو ارزان‌ترین خودروهای بازار است و اگر به دنبال یک خودروی جمع و جور و مناسب و نسبتاً مقرون به صرفه باشیم، چاره‌ای نداریم که این ماشین آشنا را جزو گزینه‌هایمان قرار دهیم. این ماشین ایرانی با حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت، چندان سریع محسوب نمی‌شود. مصرف سوختش 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است. وزن آن نیز بسیار کم است و از نظر ایمنی نیز نمره‌ی قابل قبولی دریافت نمی‌کند. اما نمی‌توان فراموش کرد که اولین گزینه در لیست خرید ماشین هر ایرانی، معمولا همین ماشین است و جزو پرفروش‌ترین و پرکاربردترین خودروها در میان ایرانیان است.

2-تیبا

تیبا قرار بود جایگزینی برای پراید و نسخه‌ی ارتقایافته‌ی آن باشد، این که تا چه حد در این زمینه موفق بوده و توانسته رضایت مشتریان را به دست بیاورد چندان مشخص نیست. اما با توجه به توقف تولید پراید و ارزان‌تر بودن تیبا نسبت به سایر خودروهای بازار، می‌توان به عنوان دومین گزینه‌ی این لیست به آن پرداخت.

خودروهای خانواده تیبا در طراحی بیرونی و داخلی تفاوت‌هایی با پراید دارند، طراحی بیرونی آن‌ها نسبتا شکیل‌تر و زیباتر از پراید است، با این حال چندان هنری در آن صورت نگرفته و همان اوایل رونمایی این خودرو نیز انتقادات زیادی در این مورد به آن وارد شد. تنها ویژگی مثبت طراحی بیرونی تیبا همین است که باعث می‌شود انتظارمان را از این جانشین پراید چندان بالا نبریم. طراحی کابین خودرو نیز اگرچه نسبت به پراید بهتر است، اما باز هم نمره بالایی نمی‌گیرد. قدرت موتور این خودرو نسبت به پراید 25 اسب بخار افزایش یافته که یه مزیت است، علاوه بر این مصرف ساخت آن نیز تا حدی کاهش پیدا کرده است.

3-پژو 206 تیپ 2

شاید این لیست به اندازه ارزان‌ترین ماشین‌های شاسی بلند بازار ایران جذاب نباشد اما 206 در میان هنوز هم نی‌درخشد.

خودروی نسبتاً ارزان بعدی در این لیست، پژو 206 تیپ 2 است که از پرطرفدارترین ماشین‌های ایرانی است و همواره طرفداران خود را داشته است. محبوبیت این خودرو مخصوص بازار ایران نیست، در واقع پژو 206 پس از رونمایی خیلی سریع توانست بسیاری از بازارهای جهانی را تسخیر کند و هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان مونتاژ می‌شود، اما پس از تحریم ایران توسط شرکت پژو، ایران خودرو اقدام به بومی سازی کامل این خودرو کرد که نتیجه‌ی آن کاملا مشخص است.

این خودرو نیز مانند دو خودروی ایرانی دیگر، از امکانات خاصی بهره نمی‌برد و از نظر سرعت و قدرت نیز تفاوت چندانی با خودروهای معرفی شده ندارد. اصلی‌ترین مزیت آن نسبت به پراید و تیبا، طراحی اسپرت و جذاب آن است که توسط جرارد والتر و شرکت پژوی فرانسه انجام شده است.

البته باید توجه داشت که پژو 206 تیپ 5 بسیار قوی‌تر از تیپ 2 است و آپشن‌های بیشتری نیز دارد، اما از آنجایی که قیمتش نیز مقدار قابل توجهی بالاتر است در لیست ارزان‌ترین‌ها قرار نمی‌گیرد.

4-کوییک

کوییک از تولیدات سایپا است که در دو مدل اتومات و دستی در بازار موجود است. هر دوی این خودروها از ارزان‌ترین‌های بازار خودرو ایران محسوب می‌شوند اما کوییک اتومات را شاید بتوان ارزان‌ترین خودروی اتومات ایران دانست که طبیعتاً با توجه به قیمتش نباید توقع یک خودروی اتومات درجه یک را از آن داشت.

کوییک

● کوییک اتومات پلاس که کامل‌ترین مدل این خودروی ایرانی است از امکاناتی مانند فرمان برقی، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، کروز کنترل، سنسور عقب و سنسور فشار باد تایر بهره می‌برد که آنقدرها چشمگیر نیستند اما برای این خودروی ارزان خیلی هم بد به نظر نمی‌آید. گرچه هنوز تیبا مقام بهترین ماشین بعد از پراید را برای ارزان پسندها دارد.

5-پژو 207

پژو 207 مدل ارتقاءیافته‌ی 206 با امکانات بیشتر و کیفیت نسبتاً بهتر است. خودرویی با کروز کنترل سفارشی، دوربین عقب، نویگیشن، سنسور عقب، ترمز کمکی و آینه‌های جانبی برقی و البته ضعف‌هایی که کم و بیش در تمام خودروهای ساخت ایران مشاهده می‌شود. همچنین قیمت بالای قطعات یدکی این خودرو نسبت به سایر خودروهای ایرانی نیز قابل توجه است. با این حال 207 همچنان جزو ارزان‌های بازار خودرو است.

6-سمند

سمند از دیگر خودروهای پرطرفدار و نسبتاً ارزانی است که می‌تواند در این لیست قرار بگیرد. ماشینی با کابینی با کیفیت و زیبا در کنار نمای بیرونی نه چندان جذاب، سیستم تعلیق خوب، پیشرانه EF7، سنسور عقب، سیستم تهویه مطبوع و آینه جانبی برقی و قیمتی پایین (با نادیده گرفتن مصرف سوخت بسیار بالایش) که هنوز هم در لیست خرید خودروی بسیاری از ایرانیانی که دسترسی به گزینه‌های بهتر ندارند، جا دارد.

7-سمند سورن

تقریباً تمام آنچه در مورد سمند گفتیم از جمله ارزان قیمت بودن و مصرف سوخت بالا را می‌توان در مورد سمند سورن نیز تکرار کرد، با این تفاوت که این خودرو سیستم تعلیق و ترمز قوی‌تری دارد و نسبت به سمند خودروی پیشرفته‌تری به حساب می‌آید.

8-دنا

ایران خودرو مهارت خاصی در طراحی کابین شیک و نمای بیرونی بد دارد. نمای بیرونی و کابین دنا نیز (که دومین خودروی ملی تولید ایران خودرو است) مانند سمند است. تنها مزیت بزرگ دنا نسبت به سمند را می‌توان مصرف سوخت پایین‌تر آن دانست، البته سیستم ترمز دنا نیز بسیار بهبود پیدا کرده که نمی‌توان آن را از قلم انداخت.

علاوه بر این دنا نیز می‌تواند مانند سمند خودرویی ارزان محسوب شود.

رانا

9-رانا

رانا، از تولیدات دیگر ایران خودرو است که ویژگی و مزیت خاصی ندارد اما ترمز و عملکرد قوی پیشرانه‌اش در کنار در دسترس بودن قطعات یدکی و قیمت مناسب نسبت به دیگر خودروهای بازار، باعث شده که بتواند به این لیست راه یابد و جزو گزینه‌های ایرانیان برای خرید خودرو باشد.

10-ساینا

همچنان که تیبا نسخه‌ی ارتقاءیافته‌ی پراید بود اما مزیت خاصی نسبت به آن نداشت، ساینا نیز نسخه‌ی ارتقاءیافته‌ی تیبا است و باز هم مزیت خاصی نسبت به آن ندارد. با این حال برخی امکانات مانند سنسور عقب، آینه جانبی برقی، شیشه بالابر عقب برقی و تهویه اتومات باعث می‌شود آنقدرها هم خودروی بدی به نظر نیاید و البته نباید فراموش کرد که ساینا هم از ارزان‌ترین‌هاست.

11-ام وی ام 110

این خودروی کوچک چینی، با وجود قیمت مناسبش، نسبت به خودروهای ایرانی با همین رنج قیمت امکانات بیشتری دارد. ام وی ام 110 بیشتر یک خودروی شهری محسوب می‌شود و چندان مناسب جاده نیست. همچنین به خاطر طراحی جمع و جورش مورد علاقه‌ی خانم‌هاست. شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب ،آینه‌های جانبی برقی و سیستم پخش mp3 با پورت USB برخی از امکانات ساده‌ی این خودرو هستند که البته در همتایان قیمتی داخلی‌اش کمتر مشاهده می‌شود. از مهمترین معایب این خودرو می‌توان به کابین کوچک، موتور کم‌قدرت، سرعت پایین و مناسب‌نبودن برای جاده اشاره کرد. همچنین قطعات جانبی این خودرو نیز نسبت به خودروهای ایرانی کمتر در دسترسند و کیفیتشان نیز چندان بالا نیست.

کدام بهتر است؟ کدام ارزان‌تر است؟

تصمیم‌گیری در مورد خرید همیشه به عهده‌ی خریدار بوده و بستگی به شرایط به خصوص شرایط مالی دارد. شاید به نظرتان خودروهای این لیست گران بیایند و ترجیح بدهید سراغ یک پیکان مدل پایین تر و تمیز بروید، شاید هم قدرت، سرعت و امکانات ماشین‌های این لیست شما را راضی نکرده باشد و ترجیح دهید کمی بیشتر خرج کنید و خودروی مناسب‌تری بخرید. در هر صورت این شما هستید که مزایا و معیاب خودرو را می‌سنجید و انتخاب می‌کنید. فراموش نکنید بررسی و رفع معایب فنی هرکدام از این خودروها را پیش از زدن به دل جاده مدنظر داشته باشید و از چک لیست خودرو قبل از سفر غافل نشوید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد