موضوعات داغ

پوپولیسم خودروسازی

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد : خودروسازی ایران با وجود حدود نیم قرن تجربه و تامین نیاز بازار داخل از جنبه کمی، نه‌تنها مقبولیت چندانی در بین افکار عمومی نداشته و بسیاری از کارشناسان و مسوولان دولتی نیز منتقد آن هستند، بلکه خیلی‌ها معتقدند این صنعت باید تعطیل شده و واردات، جایگزین آن شود.
در باب اینکه چرا صنعت خودرو ایران این چنین مغضوب شده و میل عمومی بر تعطیلی آن است، دلایل مختلفی وجود دارد، از جمله اینکه خودروهای داخلی ضمن داشتن قیمتی بالا، از سطح کیفی و ایمنی مناسبی برخوردار نبوده و از آنها به عنوان عامل بسیاری از تصادفات و تلفات جاده‌ای یاد می‌شود. در چنین شرایطی، علاوه‌بر افکار عمومی، گاهی کارشناسان و حتی مسوولان و تصمیم‌سازان نیز اعلام می‌کنند خودروسازی باید تعطیل و نیاز بازار از طریق واردات تامین شود. حال این پرسش مطرح است که آیا صلاح صنعت، بازار و مشتریان داخلی این است که دومین صنعت بزرگ کشور را تعطیل کنیم و واردات را به جای آن بنشانیم؟اصلا به فرض پایین کشیدن کرکره‌های خودروسازی، آیا تضمینی وجود دارد که با افزایش واردات، همه مشتریان ایرانی صاحب خودروهایی ایمن شده و جان و مال‌شان در جاده‌ها حفظ شود؟آیا توان ارزی کشور اجازه می‌دهد سالانه میلیاردها دلار ارز را صرف واردات خودرو کنیم، آن هم در شرایطی که ۵۰ سال برای خودروسازی کشور هزینه داده‌ایم؟و در نهایت اینکه آیا مقصر اصلی تصادفات و تلفات جاده‌ای، خودروهای داخلی هستند، که با حذف آنها، مساله سوانح رانندگی حل شود؟پیش از پاسخ به این پرسش‌ها، ابتدا باید مروری کنیم بر وضعیت فعلی خودروسازی کشور و محصولات تولیدی‌‌اش، تا مشخص شود این صنعت در چه درجه‌ای از کیفیت و کمیت قرار دارد و دلیل این همه انتقاد و غضب علیه آن چیست.

دلایل نارضایتی از خودروسازی ایران
تردیدی وجود ندارد که مشتریان ایرانی در کل رضایت چندانی از خودروهای داخلی نداشته و برای این نارضایتی نیز دلایلی اغلب محکمه‌پسند دارند. اگر همین امروز و با وجود عمر حدودا ۵۰ ساله خودروسازی ایران، گزارشی میدانی در مورد دلایل نارضایتی مشتریان از خودروسازی کشور تهیه شود، آنها بیش از هر مساله دیگری، دست روی سه شاخص اصلی، یعنی «قیمت»، «کیفیت» و «خدمات پس از فروش» گذاشته و نارضایتی خود را از عملکرد خودروسازان در این موارد اعلام خواهند کرد.از نظر مشتریان و کارشناسان و حتی گاهی خود فعالان صنعت خودرو، خودروسازان داخلی طی عمر حدودا ۵۰ ساله خود، چندان نتوانسته‌اند عملکرد مناسبی در قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش محصولات‌شان داشته باشند و از همین رو مشتریان معمولا از آنها ناراضی هستند.

مجموعه این نارضایتی‌ها حتی در مواقعی منجر به تحریم خرید خودروهای داخلی شد و مشتریان تا پای تعطیلی صنعت خودرو نیز پیش رفتند تا مشخص شود دومین صنعت بزرگ کشور محبوبیتی نزد افکار عمومی ندارد و خیلی‌ها برای تعطیل شدنش انتظار می‌کشند. البته تردیدی نیست که بخشی از تحرکات دو، سه سال گذشته فارغ از مسائل سیاسی و گاهی احساسی نبوده است، با این حال نمی‌توان ضعف‌های بزرگ خودروسازی کشور را منکر شد و محصولاتش را از جنبه کیفیت و قیمت و خدمات پس از فروش ستود.

از نظر بسیاری از مشتریان و صد البته با توجه به آمارهای کمی و کیفی موجود، خودروهای تولید داخل نه قیمت مناسبی دارند و نه کیفیت درخوری؛ همچنین در مورد خدمات پس از فروش نیز عملکرد مناسبی از سوی خودروسازان مشاهده نشده و در نتیجه، مجموعه این عوامل به‌علاوه مسائلی دیگر، کوهی از انتقاد و گله‌مندی و شکایت را علیه صنعت خودرو پدید آورده است.در این شرایط، کارشناسان معتقدند قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش نامناسب، معلولی از عملکرد خودروسازان و البته فضای کسب‌و‌کار کشور است و هر دو عامل سبب شده‌اند ایرانی‌ها به یکی از ناراضی‌ترین مشتریان بازار خودرو در جهان تبدیل شوند. اما مساله‌ای که به‌خصوص طی چند سال گذشته دوز نارضایتی از خودروهای داخلی را بالا برده، افزایش ورود محصولات خارجی به بازار خودرو ایران است. در واقع ایرانی‌ها وقتی خودروهای تولید داخل را با محصولات خارجی مقایسه می‌کنند، کاملا به تفاوت‌های آشکار کیفی و قیمتی آنها واقف می‌شوند و از آن سو به خوبی درمی‌یابند که چه تفاوت فاحشی میان خدمات پس از فروش در خودروسازی ایران و جهان وجود دارد. در این شرایط مشخص می‌شود که عملکرد نه چندان مناسب خودروسازان در ارائه محصولاتی با سطح قیمتی و کیفی مناسب و خدمات پس از فروش درخور، به‌علاوه تصادفات و تلفات جاده‌ای، دلایل اصلی بغض افکار عمومی و برخی مسوولان و تصمیم‌سازان علیه صنعت خودرو کشور است و تا این روند اصلاح نشود، آنها همچنان به‌دنبال تعطیلی خودروسازی و جایگزینی آن با واردات هستند.

اما با وجود آنکه در ضعف‌های بزرگ خودروسازی ایران و نقش مهم خودروهای داخلی در تصادفات و تلفات جاده‌ای، تردیدی وجود ندارد، با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند فضای کسب‌و‌کار در ایران و سایر کشورهای دارای صنعت خودرو، یکی نبوده و آشکارا متفاوت است؛ از همین رو نمی‌توان انتظاری را که مثلا از فولکس واگن و جنرال موتورز و تویوتا داریم، از ایران‌خودرو و سایپا هم داشته باشیم. در واقع آنها خودروسازی و اوضاع نه چندان مناسب این صنعت را نمایی از وضع کلی صنایع و اقتصاد داخلی می‌دانند و معتقدند در کشورهای دارای صنایع خودرو معتبر، نه تورم ایران به چشم می‌آید و نه نرخ بهره بانکی آنها به اندازه ما است. کارشناسان این را هم می‌گویند که دولت‌ها همچنین کمترین دخالت را در خودروسازی داشته و قیمت‌گذاری نیز به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم، در اختیار خود شرکت‌های خودروساز است. این در حالی است که صنعت خودرو ایران نه تنها با نفوذ دولتی‌ها مواجه است، بلکه حتی اختیار قیمت‌گذاری محصولاتش را نداشته و از همین رو گاهی این موضوع تاثیر مستقیم روی کیفیت و ایمنی محصولات داخلی می‌گذارد.

تمامی این موارد اما در شرایطی است که خودروسازان داخلی نیز در مسائلی مانند بهره‌وری و تحقیق و توسعه، عملکرد ضعیفی داشته و نتوانسته‌اند اقدامات درخوری را انجام دهند. جدای از اینکه نارضایتی مشتریان داخلی، روشن‌ترین دلیل برای ضعف‌های بزرگ خودروسازی ایران است، نداشتن صادراتی قوی یا حتی متوسط نیز به نوبه خود نشان می‌دهد محصولات صنعت خودرو کشور تا چه حد از دانش فنی و مختصات کیفی و قیمتی و خدماتی روز دنیا عقب هستند.

خودروسازی را تعطیل کنیم؟
با توجه به شرایط کلی خودروسازی کشور و نارضایتی عمومی از آن، در این سال‌ها زیاد گفته و شنیده شده که بهتر است خودروسازی تعطیل و تامین نیاز بازار از مسیر واردات انجام شود. این در شرایطی است که به اعتقاد بسیاری‌ از کارشناسان، اگر خودروسازی تعطیل شود، باید نیاز مشتریان ایرانی به خودرو را از طریق واردات تامین و سالانه نزدیک به یک و نیم‌میلیون دستگاه خودرو خارجی را به کشور آورد. هرچند با توجه به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، واردات خودرو به کشور محدودیتی از بعد سیاسی ندارد و ورود خودروهای خارجی می‌تواند رضایت ایرانی‌ها را فراهم کند، اما در عوض باید ارز بسیار هنگفتی برای تامین ۵/ ۱ میلیون خودرو موردنیاز، کنار گذاشت. تازه این رقم یک و نیم میلیون دستگاهی، قرار است در سال ۱۴۰۴ به دو میلیون دستگاه برسد و بنابراین واردات و ارز بیشتری باید برای آن کنار گذاشت.

اگر فرض کنیم متوسط قیمت پایه یک و نیم میلیون خودرو خارجی که قرار است به ایران بیاید، ۱۰ هزار دلار باشد، سالانه ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور خارج خواهد شد که البته باید میلیاردها دلار دیگر ارز نیز بابت تامین قطعات یدکی خودروهای وارداتی هزینه کرد. البته در حال حاضر نیز چند میلیارد دلار ارز بابت واردات قطعات خارج می‌شود، اما هرگز به اندازه ارزی که در نتیجه تعطیلی خودروسازی باید خارج شود، نیست.

مساله دیگر اما اینجاست که موافقان تعطیلی خودروسازی معتقدند به‌واسطه واردات می‌توان ایرانی‌ها را صاحب خودروهایی با سطح کیفی و ایمنی بالا کرد، حال آنکه توان خرید بخش بزرگی از مشتریان داخلی اجازه تحقق چنین هدفی را نمی‌دهد. در حال حاضر یک خودرو خارجی با حداقل کیفیت و امکانات (مثل رنو کوئید)، قیمتی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار دارد و با این حساب با فرض تعرفه صفر و در نظر گرفتن کف قیمتی، حداقل ۴۵ میلیون تومان باید برای آن هزینه داد. حال پرسش اینجاست که چند درصد مشتریان ایرانی توان خرید یک خودرو ۴۵ میلیونی را دارند؟ ضمن اینکه این خودرو شامل محصولات خیلی ایمن و باکیفیت نیز نمی‌شود و از حداقل‌ها برخوردار است.

مساله مهم بعدی اما «خاصیت لکوموتیوی خودروسازی» است، چه آنکه صنایع بسیاری از ناحیه این صنعت ارتزاق می‌کنند و حتی حیات‌شان به حیات خودروسازی وابسته است. با این حساب، زمین خوردن خودروسازی، تبعات بسیار منفی و بزرگی بر پیکره صنعت کشور خواهد داشت و اگر قرار به تعطیلی آن باشد، باید با برخی صنایع دیگر نیز خداحافظی کنیم یا شاهد رکود آنها باشیم.به این مسائل اما موارد دیگری مانند حذف چند ده هزار شغل و تبعات اجتماعی بیکاری کارگران را نیز اضافه کرد.

در چنین شرایطی اگرچه البته تعطیلی خودروسازی توصیه نمی‌شود، با این حال ادامه روند فعلی در صنعت خودرو نیز نه به نفع مشتریان است و نه به سود اقتصاد کشور؛ بنابراین پیشنهاد کارشناسان، اصلاح امور و حرکت به سمت تحقیق و توسعه و جذب دانش فنی روز دنیا و همچنین ارائه آموزش‌های لازم رانندگی و تغییر قوانین است. در این مورد، مدیرعامل پیشین سایپا با تاکید بر اینکه عملا امکان تامین نیاز بازار خودرو از طریق واردات نیست، می‌گوید: برای جایگزینی خودروسازی و افزایش واردات، نه ارز لازم برای این کار وجود دارد و نه تمام مشتریان داخلی توان خرید خودروهای خارجی را خواهند داشت. سعید مدنی با بیان اینکه هر خودرویی با توجه به کلاس و مشخصات فنی و قیمتی‌اش، از یک سطح خاص کیفیت و ایمنی برخوردار است، می‌افزاید: بنابراین نمی‌توان خودروهای داخلی را در کنار خارجی‌ها گذاشت و آنها را با یکدیگر مقایسه کرد، به نحوی که مثلا نباید پراید ۲۰ میلیونی را با فلان خودرو خارجی ۱۰۰ میلیونی مقایسه کرد.

وی تاکید می‌کند: به‌واسطه مشاوران خارجی و همکاری با شرکت‌های فنی و مهندسی معتبر دنیا می‌توان خودروهایی با کیفیت و ایمن ساخت و نیازی نیست خودروسازی را تعطیل و واردات کامل انجام داد. مدیرعامل پیشین سایپا با بیان اینکه به روز کردن کیفیت و ایمنی خودروها نیاز به انجام تحقیق و توسعه دارد و تحقیق و توسعه هم پول می‌خواهد، می‌افزاید: صد درصد امکان تولید خودروهای ایمن و با کیفیت را داریم، منتها مشروط بر اینکه از خارجی‌ها کمک گرفته و خطوط تولید خود را به روز کنیم و همچنین خودروهای قدیمی را کنار بگذاریم.

مدنی تاکید می‌کند: به هیچ وجه موافق جایگزینی واردات به جای تولید نیستم؛ مگر امکان این وجود دارد که بخواهیم نیاز بازار خودرو را از طریق واردات تامین کنیم؛ فرض کنید اصلا واردات با تعرفه صفر انجام شود؛ آنگاه ارز لازم برای واردات یکی، دو میلیون دستگاه خودرو در سال را از کجا باید تامین کنیم. به گفته وی، خودروسازی ایران می‌تواند با کمک خارجی‌ها محصولات به روز و ایمن به تولید برساند و اگر هم قرار است ارزی خارج شود، بهتر است آن را صرف تحقیق و توسعه کنیم نه واردات.

گفته‌های مدنی در شرایطی است که فربدزاوه کارشناس خودرو کشور نیز معتقد است برای کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای، باید به‌واسطه آموزش و اصلاح قوانین، خطای انسانی را کاهش دهیم نه اینکه خودروسازی را تعطیل کنیم. وی با بیان اینکه اصولا سه عامل خودرو، جاده و اشتباه انسانی باعث تصادفات جاده‌ای هستند، می‌گوید: بسیاری از گزارش‌های تهیه شده نشان می‌دهد که مهم‌ترین عامل تصادفات در کشور، عامل انسانی است. عدم‌رعایت قوانین و تخطی و قانونی شکنی، عدم‌مهارت کافی یا عدم‌آمادگی جسمانی در زمان رانندگی عواملی هستند که معمولا منجر به برخورد و تصادفات جاده‌ای می‌شوند. زاوه می‌افزاید: بنابراین، آموزش مجریان قانون و رانندگان و افزایش فرهنگ رانندگی، یکی از ابتدایی‌ترین بایدهای کشور است که باید به‌صورت جدی پیگیری شود. با این راهکار، می‌توان از میزان برخورد و تعداد زیاد حوادث رانندگی کاست.

این کارشناس در ادامه تاکید می‌کند: ایرادات مهندسی، عدم‌تعمیر به موقع و کیفیت پایین سطوح جاده‌ای اعم از نشست جاده یا چاله‌ها نیز عامل موثر دوم در تصادفات جاده‌ای است. وی اما در نهایت به نقش خودروها اشاره کرده و می‌گوید: ایرادات فنی در خودرو که منجر به تصادفات می‌شود می‌تواند ناشی از استاندارد نبودن یا کهنگی و فرسودگی آن باشد. زاوه با بیان اینکه ایمنی پایین خودروها، سبب می‌شود نسبت خسارات جانی در حوادث رانندگی کشور بسیار بالا باشد، تاکید می‌کند: سیاست‌های کورکورانه حمایت از تولید داخل و قدرت بی‌حدوحصر صنایع خودروسازی داخلی، سبب شده است که اکثر حوادث رانندگی در کشور منجر به جرح و فوت سرنشینان شود، در حالی که اگر خودروها نمونه‌های ایمن‌تری بودند، حداقل خسارات جانی کمتری به‌دنبال داشتند.

نظرات کاربران

24 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/9/29
قیمت رنو کوعید بین 10 تا 15 هزار دلاره!!؟؟
ساندرو جدید کمتر از این عدده چه برسه کوعید
1396/9/29
اونایی که خون مردم رو تو شیشه میکنن و 40ساله کردن و جون و آسایش مردم و هیچ چیز دیگه جز سود خودشون براشون مهم نیست لعنت خدا بر یکی.یکیشون
بر یییکی.یییکیشون
خدا شاهده
1396/9/29
قیمت جهانی رنو کوئید از 4700 تا 6275 دلار هست.
یعنی از 19 میلیونو 800 هزار تومن تا 26 میلیون و 400 هزار تومن.
قیمت رنو ساندرو استپ وی 14200 دلار هست و خدا رو خوش نمیاد که رنو کوئید رو به قیمت رنو ساندرو استپ وی قالب ما کنن.
اینم لینک سایت:
yon.ir/ga0Jb
این کارشناس یا مسئولین محترم، قیمت های 10 تا 15 هزار دلاری رو از کجا آوردن؟؟؟
در کل، دین ندارید لااقل جوانمرد باشید، همین.
1396/9/29
آخه برادر من چرا اطلاعات غلط میدی. خدا را شکر که الان روستاها هم اینترنت دارند. شما یه سر به سایت هیوندای بزن. اگه قیمت پایه سانتافه از ۱۷ هزار دلار بیشتر بود هرچه خواستی بگو. وقتی سانتافه از ۱۷ هزار دلار قیمتش شروع میشه چطوری ممکنه که رنو کوئید ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار باشه. حرف شما دوست عزیز مصداق هرچه دروغ بزرگتر باشد باور آن آسانتر است میباشد.
1396/9/29
سانتافه در هیچ جایی 17000 دلار نیست
1396/9/29
با سلام.
مقاله پر از اشتباهات عمدی وتحلیلی بود.
بطور مثال اگر رنو کوئید یا هر خودرو وارداتی را با تعرفه صفر وارد کشور کنیم ....میتوان مانند گشور های دیگر بصورت اقساطی بدون بهره حتی گرانتر از کوئید را که مثال زدید هم به راحتی خرید.
1396/9/29
اینکه نویسنده مقاله به یک سری از حقایق صنعت خودرو اشاره کرده درست!!! اما آیا این تمام حقیقت بود؟؟؟ آیا گفتن نصفه و نیمه یک مطلب و انحراف ذهن مخاطب از حقیقت اصلی توهین به شعور مخاطب نیست؟؟؟ (البته به نظر من نویسنده با این مطلب شعور خودش رو زیر سوال برده نه مخاطب). آیا این مقاله خودش مصداق کاملی از پوپولیسم (عوام فریبی) نبود؟
هیچ ایرانی با غیرتی حاضر به تعطیلی صنایع داخلی کشورش و بیکار شدن هموطن هاش نیست. به نظر من خودرو سازی صنعتی هست که ایران میتونه توش مزیت اقتصادی داشته باشه و اینکه بعضی از تعطیل کردن اون حرف میزنن از سوز دل هست. از شنیدن سالها دروغ (خودرو ملی، تولید داخلی) هست. از عدم مدیریت صحیح هست. از دیدن داغ عزیزانشون هست. از طمع بی حد و اندازه خودروسازان وطنی هست. از ظلمی هست که سالها بهشون شده و فقط به این امید تحمل کردن که روزی شرایط عوض بشه. مقاله نویس عزیز: برای اینکه تو بازار انحصاری خودرو ایران مصرف کننده به حداقل حقوقش برسه چه پیشنهادی داری؟ امروزه خودروسازان جهانی با استفاده از تکنولوژی های روز مثل حرکت در بین خطوط و هشدار خروج از جاده، کروز کنترل تطبیقی، استفاده از تکنولوژی خودران و ... سعی دارن خطای انسانی رو به حداقل برسونن و شما با عنوان اینکه بیشتر تصادفات در اثر خطای انسانی هست توپ رو تو زمین حریف میندازی! جوری از خروج ارز از کشور صحبت میکنی که انگار تا حالا خودروسازها ماشین مجانی به مصرف کننده تحویل میدادن! خوب همون مردمی که تا حالا این ماشین های بی کیفیت رو به چند برابر قیمت واقعی خریدند هزینه خرید ارز رو هم میدن اما در عوض ماشین با کیفیت سوار میشن. در عوض کشته نمیشن. تحقیر نمیشن و ... .
تو همین چند روز گذشته اتحادیه اروپا تعرفه گمرکی خودرو های ژاپنی رو که ده درصد بود برداشت. آیا اونا نمیدونن با این کار بسیاری از خودروسازان اروپایی به دردسر میافتن؟ میدونن اما با اینکار خودروسازانشون رو به حرکت وا میدارن تا از غافله عقب نمونن.
حمایت بی قید و شرط از خودرو سازای داخلی نتیجه اش همین وضعی هست که بهش اسیریم. اگر تعطیلی خودرو سازی چاره کار نیست، سو استفاده از مصرف کننده داخلی هم چاره کار نیست!
1396/9/29
نیازی به تعطیلی نیس ساختار باید عوض بشه
رو آوردن به قطعه سازی و مونتاژ خودروهایی با قابلیت صادرات بالا که میتونه کلی ارزآوری کنه مثه ترکیه
درکنارش چن مدل تولید داخل با قیمت تمام شده پایین(از طریق وام بانکی و غیره) تولید کنن که با رقابتی بودن بازار کیفیتشونم بالا میره
1396/9/29
این متن بسیار غیر حرفه ای و کاملا سطحی است:
1- شرایط فروش خودرو توسط نمایندگی های اصلی مانند ایران نیست که پول را پیش پیش بگیرند و ماهها بعد خودرو را تحویل دهند. بسیاری از سازندگان خودرو را تحت شرایط از ابتدا با قسط بسیار پایین، پیش پرداخت بسیار پایین و سود نهایتا 7 درصد به فروش میرسانند همچنین خودرو را همان روز عقد قرار داد تحویل مشتری میدهند.
2- ضرر و زیانی که ناایمن بودن خودرو ها به مردم، اقتصاد و صنعت بیمه تحمیل میکنند بسیار فراتر از رقمی است که شما صرف واردات خودرو ایمن خواهید کرد. فقدان اعضای یک خانواده علاوه بر بسیاری آفت های معنوی هزینه های بسیاری را بر دوش نظام بهداشتی و بسیاری حوزه های دیگر تحمیل میکند.
3- کافیست نگاهی به قطعات الکتریکی و اجزای اصلی خودروهای به اصطلاح وطنی بی اندازیم تا با پوزخندی بر لب جمله تولید ملی افتخار ملی را با پوست و استخوان درک کنیم. اکثر قطعات برقی و اجزای اصلی مکانیکی خودروهای وطنی ساخت کشور دوست و برادر چین هستند. که حتما توسط خودرو ساز به قیمت نازل با کمترین درجه کیفیت تهیه شده اند و بر روی خودرو سوار شده اند. آمار دقیقی از میزان ارز خارجی به واسطه واردات این قطعات در دسترس نیست. اینکه سود واردات این قطعات برای وارد کننده های دارای ژن خوب چقدر است کاملا نا مشخص است. دلیل گرانی برخی خودرو های خارجی هزینه هنگفتیست که این خودرو سازان بر روی تحقیق و توسعه میکنند که مسلما بر روی نتیجه خوروجی که همان خودرو جدید است سر شکن خواهد شد. خودرو پراید که قرن هاست با همین شکل و ظاهر به نامهای مختلف تولید شده چرا باید به این قیمت به دست مشتری مظلوم ایرانی برسد خدا عالم است.
1396/10/1
البته این کارشناس بهتره جواب بده چطوریه که در کشور جنگ زده ای مثل عراق ماشینای ایرانی یک دهم قیمت هم فروخته میشه اما هیچ کس اهمیت نمیده وماشینای آمریکایی وآلمانی و کره ای یک دهم قیمت وحتی ارزانتر از آن بروز فروخته میشه ضمن اینکه تصادفات کشور عراق با وجود اینکه زیر ساخت ها بسیار ضعیفتره و محدودیت سرعت هم نداره از کشور های اروپایی هم کمتره
1396/9/29
با عرض سلام
بنده خودم شخصی هستم که چند سال در خودرو سازی کار کرده ام و آشنایی نسبی با این صنعت و این مقاله دارم بنده چند نقد به این مقاله دارم
اولا اینکه تعداد زیادی از کشته های جاده ای ما بخاطر خودروهای بی کیفیت است که چه بسا پدر ها و مادرهایی که الان باید بالاسر بچه های خود می بودند و نیستند و فرزندانی که داغ آنها بر دل مادران و پدرانشان مانده است و به هیچ وجه بی مبالاتی و تساهل حتی بخاطر یک نفر با خودروسازان پذیرفته نیست و من نمی دانم چرا اینقدر این مسله جان انسانها در ایران بی اهمیت است و خود این یک دلیل می تواند برای تعطیل کردن یک صنعت کافی باشد
2-جایی که می فرمایند مشتریان ایرانی قادر به خرید خودروی 10هزار دلاری نیستند انگار از دنیا بی خبرند که همین خودروهای 10 هزار دلاری با انواع شرایط فروش می روند و نیازی به پرداخت همه پول آنها نیست و حتی با 10 درصد پول آنها نیز می توان یک خودروی با کیفیت را خریداری کرد همچنین خودروهای خارجی پس از تنها سه سال گذشت عمر با حدود 50 درصد افت قیمت روبرو می شوند که هنوز هم از خودروهای صفر کیلومتر ما با کیفیت ترند مسایل دیگر نظیر تخفیفات سال نو میلادی و مدلهای سال قبل بماند
3-در مورد اشتغال نیز همین حالا فکر کرده اید خودروسازی ها چه گلی به سر کارمندانشان زده اند و چه حقوقی را می دهند که الحمدلله تقریبا تمام کارمندان خودروسازی ها برای معاش به سراغ شغل دوم رفته اند و شما نگران بی کاری نباشید خود ما حاضریم بی کار شویم ولی ماشین روز دنیا را به قیمت جهانی سوار شویم مضاف بر این که همین بدنه کارمندی و کارگری خودروسازی ها به مرور جذب شرکتهای وارد کننده و خدمات دهنده خواهند شد و خود خودروهای وارداتی ایجاد شغل ها بسیاری حتی بیش از خودروسازی ها خواهد کرد کل سایپا و ایران خودرو حدود 60 هزار نفر شاغل دارند که اصل شاغلین همین ها هستند و الحمدلله قطعه سازی ها یا تعطیل شده اند یا در آستانه تعطیلی هستند و شما حساب کنید به ازای هر خودرو وارداتی چند شغل ایجاد می شود و با 1.5 میلیون خودرو چند شغل
4-خوبی خودروهای خارجی این نیست که تصادف نمی کنند بلکه خوبی آنها این است که خطاهای انسانی را در تصادف بر اثر مشکلات راننده و یا جاده و یا عدم سرویس و نگهداری را با ایمنی بالای اتاق پوشش می دهند
5-و در آخر چه کسی می گوید که خودروسازی را تعطیل و بجای آن خودرو وارد کنیم بلکه شما واردات را آزاد کنید یک دلار هم ارز به وارد کننده ها اختصاص ندهید مردم خودشان بلدند چطور خودرو را بدون ارز داخلی وارد کنند و همچنین خودروسازها هم حساب کار دستشان می آید و آنها هم بلدند چطور خودروی خوب تولید کنند حتی همین حالا!!!!
1396/9/29
کلا صنعت خودروسازی ما از پایه و اساس مشکل داره و درگیر سیاسی بازی و مافیا بازی شده و همین ها باعث شده که بعد از 40 سال نتونیم خودروساز بشیم و الآن هم به بهانه قیمت ارز و افزایش کیفیت خودروها میخوان قیمتها رو افزایش بدن!
از طرفی وقتی شرکت رنو میخواد بیاد تو ایران هم به صورت مستقل کار کنه و هم با مونتاژ کارای ما همکاری داشته باشه چرا نماینده های مجلس و ... مخالفت میکنن؟؟
در ضمن وقتی 80 درصد خودروهای داخلی از حداقل ایمنی برخوردار نیستن، چرا باید تو جاده های کشور تردد داشته باشن و چرا به اونها اجازه تولید داده میشه؟؟
ما گرون ترین و بی کیفیت ترین خودروهای جهان رو سوار میشیم و از طرفی این همه عوارض و مالیات برای جاده ها از مردم گرفته میشه و چرا باید وضع جاده های کشور این باشه و تا این حد جاده ها فرسوده و غیر استاندارد باشن؟؟
1396/9/29
مطب خوبی بود و درسته که ارز کشور میره و ضربه میزنه به کشور ولی چرا خودرو خارجی در ایران تولید نشه؟
مثل بیوک و ...
و بعداز انقلاب تولید بنز سری E و ...
این جوری با صادراتش ارز اوری هم میشه
سپاس
1396/9/29
البته باید بگیم تولید داخلی به چه قیمتی؟؟
خودروهای چینی رو به قیمت خودروهای کره ای تولید میکنید و میفروشید و در پی رضایت هستید؟؟
الآن یک ساله که وعده تولید پژو 2008 و پژو 301 رو دادید ولی عملی نکردید و از طرفی قیمت نهایی تولید داخل این محصولات با توجه به قیمت ارز هم 20 تا 30 میلیون از قیمت جهانی شون بالاتر درمیاد!!
از طرفی سایپا جایگزین پراید رو چرا از چین میاره؟ آیا جایگزین فقط باید از چین باشه؟؟
سوزوکی آلتو 800 و هیوندای ایون چه ایرادی دارن که نمی تونن جایگزین پراید بشن؟
خودروسازان مستحق ورشکستگی هستن چون مادیات و سود بیشتر ارزش بالاتری براشون داره.
1396/9/29
اینکه نویسنده این متن ارتباط ظاهرا خوبی با خودروسازها داره به وضوح مشخصه
به هر حال هر شخصی در فکر منافع مادی خودش هست

این متن به هیچ وجه همه جوانب رو در نظر نگرفته و با عنوان جمله « اگر قرار بر تعطیلی خودروساز ها باشد پس این همه هزینه ای که 50 سال کرده ایم چه میشود » ، خودش خط بطلان کشیده بر تمامی صحبت های دیگرش !!
این چه منطقی است که بگوییم ما فلان سال هزینه کردیم پس بگذارید باز هم هزینه کنیم و تلفات بدهیم و غیره و غیره .. اتفاقا بزرگترین دلیل همین است که این صنعت بیشت از 50 سال ظلم آشکار در حق مردم کرده و هنوز هم توانایی تولید 1 ماشین بومی نداره و مونتاژ کار صرف خودروهای بی کیفیت چند ده سال پیش خودروسازهای ورشکسته دنیاس !!

بعد در جایی عنوان میکنه مگر چقدر از مردم توان خرید خودروی 45 میلیونی دارند ؟!
شما مثل اینکه تو بازار نیستید .. الان حداقل قیمت ماشین پراید 24 میلیونی است
40 میلیون که عددی نیست خیلی ها توانایی دارند
در ثانی خرید خودرو در همه جای دنیا با فاینانس هست هیچ کشوری به خودرو به چشم کالای سرمایه ای نگاه نمیکنه که ما اینجا اسیر آن شده ایم !!
1396/9/29
هرچند حرف های عجیبی زدید مخصوصا درمورد قیمت یک خودروی ارزان خارجی!
اما تعطیل کردن خودروسازی هم درست نیست چون میلیون ها نفر بیکار میشن. بهترین کار ایجاد فضای رقابتی هست یعنی خودروسازی داخلی هم باشه ماشین خارجی هم با تعرفه صفر یا حداقل خیلی کم نهایت 5 یا 10 درصدی وارد بشه. در این صورت خودروسازان داخلی مجبور به پیشرفت میشن که سطح خودشون رو در حد خودروسازان خارجی بالا بیارن و قیمت رو رقابتی کنن هم مردم اینجوری راضی میمونن و ماشین خوب به قیمت واقعی میخرن نه چندید برابر هم خودروسازی تعطیل نمیشه
1396/9/29
به نظر من تعطیلی خودروسازی فکر خوبی نیست اما ادامه این روند هم ممکن نیست. شما میگین آموزش فرهنگ رانندگی ،درست. ولی ایا با نیسان 40 سال پیش با اون ترمزهای مسخره و پراید حلبی دیگه چطور باید رانندگی کرد؟درثانی واردات خودروهای دست دوم به کشور هم میتونه نیاز بخش زیادی از بازار رو با قیمت پایین تر تامین کنه اونم با خودروهای باکیفیت.مگه الان کشورهای دیگه که صنعت خودرو ندارن اقتصادشون تعطیل شده ؟باید خصوصی سازی واقعی بشه و یه فرصت کوتاه 5 ساله بدن و بعد تعرفه واردات رو پلکانی بیارن پایین تا صفر بشه.تونستن خودشون رو بروز کنن و دررقابت باقی بمونن که هیچ نتونستن به سلامت . ت کی میشه یه صنعت رو با تنفس مصنوعی زنده نگهداشت. همین الانشم که کل صنعت خودروسازی رو که داریم به چین واگذار می کنیم عملا تا چندسال دیگه همه چی رو دادیم دست اونها رفته.درپایان هم باید گفت مسولان ما باید به فکر اوردن مدیران موفق و با دانش از کشورهایی مثل ژاپن و کره و... بیارن تا به ما نحوه مدیریت و اداره یه شرکت خودروسازی رو یاد بدن اونم از صفر.موفق باشید
1396/9/29
برای حمایت ملت از خودروسازی یکبار همه پرسی کنیم و تصمیم را بگیریم. اگر ملت راضی به فعالیت این شرکتها هستند که هیچ و اگر نیستند ما ملت دایه مهربانتر از مادر نمی خواهیم. خودمان می دانیم چی به نفعمان هعست و چی نیست. خسته شدیم از بس حرف شنیدیم و دریغ از عمل! یک نکته هم در خصوص نقدهای دوستان بگم و اون اینکه نه این که این بنده خدا نویسنده بخواد با این مقاله ملت را اسگول کنه نه! این بنده خدا مشخصه یکی از مسولین این صنعت هست و نشانگر متاسفانه مدیریتی غیر متخصص و نا اگاه بر این صنعت مهم و مادر است. و تا زمانی که چنین افرادی با این نوع نگاه شخصی و خام بر مسند تصمیم گیری های خودرویی تکیه زده اند امیدی به بهبود این صنعت نیست و بهتر است تعطیل گردند. تا بیش از این جان و مال ملت پایمال نگردد.
1396/9/29
نگارنده محترم مقاله نكته اي كه شما بدون اشاره ازش عبور كرديد هزينه هايي هستش كه داره بي مردم و دولت بخاطر بي كيفيتي و نبود ايمني و مصرف به شدت بالا خودرو هاي داخلي تحميل ميشه خيلي سادس شما در نظر بگير كيفيت پايين و نبود ايمني بطور سالانه چقدر هزينه ناشي از فوت و درمان كه به شدت بالاس رو به مردم و شركت هاي بيمه و دولت تحميل ميكنه از اون طرف مشكلات اجتماعي كه بخاطر از هم پاشيدن يه خوانواده ميتونه بوجود بياد رو هم لحاظ كن حالا اين يك بخش قضيه بخش دوم مصرف سوختي هستش كه بر اساس فوب خليج به قول اقايون به ازاي هر ليتر ش ٣ هزار تومن يارانه پنهان داره روش اعمال ميشه اين حجم سوختي كه عملا داره از بين ميره و فقط باعث الودگي هواس كه اونم خودش هزار تا مشكل درست ميكنه چقدر برا دولت و مردم هزينه داره ؟ اين دوتا مورد كه صحبتش شد جمعش در طول يك سال به نظر شما چقدر ؟ اگر فقط بيست درصد مصرف سوخت كل كشور بياد پايين و حد اقل ٢٠ درصد هم تلفات جاده اي و هزينه هاي درمان اونها كاهش پيدا كنه به نظر شما نميشه توي يك بازه حد اكثر ٥ ساله با مبلغي كه ذخيره ميشه يه صنعت خودرو سازي در شان مردم و كشور ايجاد كرد اون موقع مردم هم از جون و دل حمايت ميكنن اما حيف و صد افسوس كه فقط روابط تو كشور حرف اخر رو ميزنه نه ضوابط و قوانين .........
1396/9/29
با سلام.
معمولا نویسنده مقاله اسم خودش رو بالای مقاله مینویسه. من اسم نویسنده را جایی نمیبینم. آیا به خاطر اینکه نویسنده میدونه که چه دروغ هایی تحویل مردم میده. پنجاه ساله دقیقا با همین دروغ‌هایی شما نوشتین خون این ملت را تو شیشه کردن. ولی نمیدونم شما به عنوان یک خبرنگار چه سودی بهت میرسه. دیگه تو این دوران که همه دسترسی به اینترنت دارند کمال بی لطفیه که مردمو بلا نسبت چیز دیگه حساب کنید.
1396/9/29
از حق نگذریم درست میگن، ولی باز هم ما ناراضی هستیم چون تحلیل این دوستان اشتباه است. درسته که اکثر مردم قدرت خرید خودرو مناسب رو ندارند اما چرا یه دفعه قیمت خودرو به شکل سرسام آور بالا رفت تا این قدرت خرید کاهش پیدا کنه !؟ جز اینه که یک سری سود جو فساد کردند تا مردم رو بیچاره کنند!؟
سال 89 پدرم یه سمند lx خرید 15 میلیون و قیمت پراید صفر همون سال 8 میلیون بود (دقیقا یادمه!) و منه خوش خیال فکر میکردم سال بعدش با کمی پس انداز میتونم یه پراید بندازم زیر پام اما زهی خیال باطل !!! همون پراید 8 میلیونی تا سال بعد شد 14 و تا دوسال بعد 16 و الان بیش از 20 میلیون !
غیر منطقیه که تورم در عرض سه سال اینطوری روی خودرو تاثیر بذاره ! خودروسازان گرامی، یه جای کارتون میلنگه...
خودروهایی که شما به قیمت 50 میلیون میفروشید ارزش یک خودرو 15 میلیونی رو داره و پراید و تیبایی که میفروشید 5 میلیون ارزش داره . حالا هر چقدر هم واسش پول خرج کرده باشین باز هم همین قدر می ارزه .
برید ببینید کجای کارتون ایراد داره !؟ قیمت ها رو برگردونید به قبل از سال 89 تا خریداراتون هم افزایش پیدا کنه و فروشتون بیشتر بشه و از ورشکستی و کسری در بیاید . و گرنه با بالا بردن قیمت هفتگی نمیتونید خیلی خودتونو بالا ببرید و با سر میخورید زمین !
از ما گفتن بود !
1396/9/29
اینا کارمای کار خود همین مردمه
1396/9/29
مشکل خودروسازی با حمایت دولت حل نمیشه.دلیلش هم کاملا واضح هست.دو شرکت بزرگ خودروساز که بیشترین حمایت هم از آنها شده بی صاحاب هستن.اینها نه دولتی هستند و نه خصوصی.حمایت دولت زمانی کارساز هست که منابع مالی بره سمت تحقیق و توسعه نه صرف ریخت و پاش.نصف نیروهای خودروسازی ها مازاد هستن.
1396/9/30
من با نویسنده موافقم که تعطیلی صنعتی که نزدیک به ۵ دهه برای اون هزینه و سرمایه گذاری کلانی هم انجام شده اشتباهه ولی راه حل اصلی خروج از این وضعیت همکاری و مشاوره با بزرگان صنعت خودروی جهان و همچنین داشتن برنامه منظم برای آینده که مقدمه این کارها اول برکناری مدیران نالایق و مافیایی فعلی و کنار گذاشتن خودروهای قدیمیه که یکی از اصلی ترین علت هزینه های بالای بیمه و آلودگی هوا و خسارت حانی و مالی برای مردم است ولی میشه با همکاری شرکتهای مطرح دنیا ( غیر از فرانسوی ها که امتحانش رو تو این ۲۵ سال پس داده و نمره ضعیفی در احترام به مشتری ایرانی گرفته) هم اشتغال پایدار داشت و هم صنعتی بروز و همچنین سود اقتصادی مناسب به علت ورود به چرخه صادرات محصولات مناسب در منطقه