موضوعات داغ

توقف پروژه های خودران انویدیا بعد از تصادف اوبر

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
هفته گذشته به این موضوع پرداختیم که خودروهای بدون راننده و سیستم‌های مستقل از راننده می‌توانند خطرناک و در برخی مواقع کشنده و مرگبار باشند، تا اینکه بلاخره آزمایشات جاده‌ای شرکت "اوبر" بر روی سیستم‌های رانندگی خودران باعث شد تا یک تصادف مرگبار شکل بگیرد و در ادامه این اتفاق، شرکت "انویدیا" را به تردید انداخته و مجبور به تعلیق فعالیت‌های خود در زمینه توسعه و آزمایش سیستم‌های رانندگی خودکار شود.
در جزییات حادثه "ولوو XC90" شرکت اوبر که توسط گروه خودروبانک مورد بررسی قرار گرفت، شاهد آزمایشات اپراتور شرکت "اوبر" بر روی سیستم‌های خودران و نظارت بر روی عملکرد آنان بودیم، اما در همین بین یک دوچرخه سوار به مقابل خودرو آمده و با اتومبیل برخورد می‌کند تا ایمنی بالای سیستم‌های رانندگی خودران و همچنین سیستم‌های پیشرفته آنان در راستای تشخیص موانع و عابرین پیاده به چالش کشیده شود. هرچند طبق ادعای منابع خبری، گفته می شود که سیستم‌های ایمنی اتومبیل و همچنین سنسورهای نصب شده بر روی اتومبیل، موفق شده‌اند حدود 0.9 ثانیه قبل از برخورد و یا دوچرخه سوار را چیزی حدود 15 متر قبل از برخورد تشخیص دهند، اما زمان کافی برای واکنش اتومبیل و جلوگیری از برخورد وجود نداشته است تا چنین حادثه بزرگی به وقوع بپیوندد.
حال اگر به مبحث اصلی خود برگردیم، به این موضوع اشاره کردیم که پس از تصادف اتومبیل خودران "اوبر"، شرکت انویدیا تمامی فعالیت‌های خود را بر روی سیستم‌های رانندگی خودکار به حالت تعلیق درآورده است، زیرا کمپانی "اوبر" یکی از مشتریان اصلی شرکت بزرگ "انویدیا" در توسعه سیستم‌های رانندگی خودکار و هوش مصنوعی آنان بوده است که محصولات و پروژه‌های آن در کشورهای مختلفی همچون ژاپن، آلمان و شهرهای نیوجرسی و کالیفرنیا آزمایش می‌شود که حالا طبق گفته سخنگوی انویدیا، این شرکت آزمایش‌های خود را متوقف کرده است تا اشکالات سیستم را برطرف کند. هرچند کمپانی خودروسازی تویوتا هم چنین کاری انجام داده است تا از ایمنی و عملکرد صحیح این سیستم مطمئن شود.
در سال گذشته، ارزش سهام "انویدیا" بیش از دو برابر شده است، زیرا این شرکت جایگاه خود را در صنعت خودروسازی پیدا کرده و یکی از بزرگ‌ترین توسعه دهندگان سیستم‌های رانندگی خودکار است که بسیاری از شرکت‌های خودروسازی بویژه "اوبر" از تجهیزات و هوش مصنوعی این شرکت استفاده می‌کنند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد