موضوعات داغ

تست و بررسی لکسوس LS460L؛ لوکس‌گرایی به سبک ژاپنی‌ها

24 بهمن 1398
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

شرکت خودروسازی تویوتا که یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهانی است، در سال 1989 در پی سهم خواهی از بازار خودروهای لوکس، برندی جدید تحت عنوان لکسوس را راه‌اندازی کرد. این برند با تکیه بر محصولات تویوتا، امکانات رفاهی بیشتر و کیفیت قابل توجهی را برای علاقه‌مندان به خودروهای لوکس ارائه می‌کند. از همین رو شاهد عرضه محصولاتی رقابتی توسط این برند ژاپنی هستیم که طی سال‌های گذشته طرفداران زیادی پیدا کرده است. یکی از شاخص‌ترین تولیدات این نشان تجاری، سدان فول‌سایز مجللی است که تحت عنوان سری LS به بازار عرضه می‌شود. لکسوس LS از همان ابتدا سودای رقابت با سدان‌های فول‌سایز آلمانی نظیر بی‌ام‌و سری 7، آئودی A8 و مرسدس‌بنز S کلاس را در سر می‌پروراند. از همین رو به قوی‌ترین نوع پیشرانه و مجلل‌ترین تریم‌های رفاهی مجهز بوده است.

لکسوس که در ایران نیز طرفداران پروپاقرصی دارد، در زمان آزاد بود واردات خودرو، مدل‌های گوناگونی را به بازار ایران راهی کرد که یکی از همین مدل‌ها، LS460 بود. این سدان لوکس ژاپنی در ایران نیز طی سال‌های گذشته به دلیل قیمت کمتر نسبت به رقبای اروپایی، با استقبال قابل توجهی از سوی مصرف‌کنندگان همراه شد. اما به مرور به دلیل ایجاد محدودیت در واردات خودرو و همچنین تنگ شدن عرصه رقابت، شاهد توقف عرضه آن به بازار کشور بودیم. در این مقاله از خودروبانک قصد داریم به سراغ یکی از بازماندگان این خانواده اشرافی در کشور برویم و به بررسی ویژگی‌های آن بپردازیم.

تاریخچه پیدایش لکسوس LS460L

لکسوس LS را می‌توان پرچمدار این برند لوکس ژاپنی دانست که از سال 1989 روی خط تولید این شرکت قرار دارد. به همین خاطر تاکنون پنج نسل از این سدان مجلل روانه بازار جهانی شده است. نسل چهارم این خودرو که از سال‌های 2006 تا 2017 به بازار عرضه شد، یکی از موفق‌ترین دوران سری LS را در تاریخ این برند رقم زده است. در واقع این نسل دو بار طی سال‌های 2009 و 2012 دستخوش تغییر شد و در قالب خودرویی فیس‌لیفت شده به بازار جهانی عرضه شد. همچنین این خودرو طی سال‌های 2006 تا 2012 نیز توانست به بازار ایران نیز راه پیدا کند. البته در این بین سهم نمونه‌‌های فیس‌لیفت شده با ظاهری جدیدتر بسیار محدود بوده و با تعداد انگشت‌شماری عرضه شده‌اند.

لکسوس سرانجام در نمایشگاه خودرو دیترویت 2017، جدیدترین نسل سری LS را به بازار معرفی کرد که برای رقابت با رقبای دیرینه خود را آماده کرده بود. این خودرو به دلیل تغییرات بنیادی در مشخصات فنی و طراحی، با استقبال بسیار خوبی از سوی علاقه‌مندان همراه شد. اما متاسفانه به دلیل قوانین حاکم بر واردات خودرو به کشور، هرگز نتوانستیم شاهد عرضه این سدان لوکس ژاپنی به بازار ایران باشیم.

چهره‌ای مغرور و با اصالت

همانطورکه گفته شد، لکسوس برای رقابت با سدان‌های لوکس آلمانی وارد میدان شده است. از همین رو در دو نسخه معمولی و لانگ به بازار جهانی عرضه شده است که خودروی موردنظر در این مقاله نیز از نوع لانگ با فاصله محوری بیشتر است و نشان آن، حرف اضافه L در آخر LS460L است. این موضوع در بسیاری از خودروهای لوکس جهت مهیا شدن فضای بیشتر برای سرنشینان عقب و همچنین تعبیه امکانات رفاهی درخور توجه، دیده می‌شود. به همین خاطر ممکن است در همان نگاه نخست متوجه ابعاد بزرگ و بدنه طویل آن بشوید. یکی از ویژگی‌های بارز در طراحی ظاهری این خودرو، حفظ اصالت است که به خوبی در جای جای بدنه قابل مشاهده است. در نمای جلو با چهره‌ای مغرور مواجه هستیم که قدرت نهفته در پیشرانه را به خوبی به نمایش می‌گذارد. چراغ‌های بزرگ و کشیده که در طرفین جلوپنجره ذوزنقه‌ای شکل، جا گرفته‌اند، در آن سال‌ها یکی از ویژگی‌های بارز به‌شمار می‌رفتند که با گرافیک داخلی کریستالی، جلوه‌ای خاص به خودرو می‌بخشیدند. سپر بزرگ و حجیم یکی دیگر از نکاتی است در تاثیر قابل توجهی در با ابهت‌تر نشان دادن چهره این خودرو دارد.

سادگی یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌ها در طراحی ظاهری این خودرو است که در نمای جانبی به خوبی نمود پیدا کرده است. در این بخش هیچ‌گونه خط و خطوطی روی پروفیل‌های جانبی بدنه مشاهده نمی‌شود که همین موضوع باعث می‌شود در مقایسه با رقبا کمی ساده و کسل‌کننده به نظر برسد. استفاده از زه کرومی در قسمت زیرین درب‌های جانبی باعث شده تا جلوه‌ای لوکس از این محصول نمایان شود. در نمای عقب نیز شاهد طرحی ساده و بدون پیچیدگی هستیم که با چراغ‌های بزرگ تکمیل شده است. در این بخش شاهد سپری بلند هستیم که دو خروجی اگزوز را در میان خود جای داده است. اما یکی از نکات جذاب در این بخش، لوگوتایپ LS460L است که به بیننده گوشزد می‌کند با سدانی مجلل از نوع لانگ طرف خواهد بود.

کابین شیک و باکیفیت

لکسوس به تبعیت از سایر خودروسازان جهانی، در تمامی محصولات خود از زبان طراحی مشترکی استفاده می‌کند که همین موضوع باعث می‌شود اصالت در محصولاتش به خوبی قابل مشاهده باشد. به همین خاطر اگر تجربه سواری با سایر محصولات لکسوس که در آن سال‌ها تولید شده‌اند را داشته باشید، فضای کابین نسل چهارم LS نیز برایتان کاملاً آشنا خواهد بود. با این تفاوت که در این خودرو با طیف وسیع‌تری از امکانات و آپشن‌ها سروکار خواهید داشت.

یکی از ویژگی‌های بارز در کابین این خودرو، حجم قابل توجهی از قطعات چوبی و تریم چرمی است که موجب شده فضای لوکس و مجلل ایجاد شود. داشبورد دو رنگ این خودرو که در بخش بالایی از جنس پلاستیک با کیفیت است، ممکن است از دید برخی خریداران چندان خوشایند نباشد. اما بخش زیرین داشبورد با پوشش چرمی کرم رنگ، تضاد قابل توجهی را با بخش بالایی به وجود آورده است. همچنین هماهنگی تودوزی با تریم چوبی از دیگر مواردی است که می‌تواند حس خوشایندی را برای سرنشینان ایجاد کند.

در این خودرو نیز مانند سایر سدان‌های لوکس و مجلل، قسمت عقب کابین از جذابیت‌های بیشتری برخوردار است. از آنجایی که این خودرو 4 نفره بوده و صندلی‌های عقبش از نوع VIP هستند، شاهد نصب کنسولی بزرگ در قسمت میانی صندلی عقب هستیم که وظیفه تنظیم صندلی‌ها، سیستم تهویه و سیستم صوتی را برعهده دارد. یکی دیگر از آپشن‌های جالب در این خودرو، میز بار یا همان سینی پذیرایی است که از قسمت جلویی کنسول تعبیه شده است. این میز با فشردن دکمه‌ای که در قسمت بالای کنسول تعبیه شده است، به‌صورت تاشو از محفظه خود بیرون می‌آید و قابل استفاده برای سرنشین عقب می‌شود. این آپشن یکی از المان‌های تاثیرگذار در خودروهای لوکس و مجلل به‌شمار می‌رود. کول باکس و محفظه تعبیه شده در قسمت زیر آرنجی کنسول نیز از دیگر مواردی است که به رفاه و آسایش سرنشینان عقب لکسوس LS460L کمک شایانی خواهند کرد.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، این خودرو به دلیل دارا بودن آپشن‌ها و امکانات رفاهی فراوان شهرت جهانی یافته است. به همین خاطر اگر بخواهیم به ریز جزئیات آن بپردازیم، از حوصله این مقاله خارج است. به همین جهت تنها به موارد اصلی آن به صورت اجمالی اشاره خواهیم کرد. از آپشن‌های موجود در این خودرو می‌توان به مواردی از قبیل 12 عدد کیسه هوای، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه مطبوع چهارگانه اتوماتیک برای راننده، سرنشین و قسمت عقب کابین با قابلیت کنترل اتوماتیک گردش هوا، صندلی‌های برقی راننده و سرنشین با قابلیت تنظیم گودی کمر به همراه حافظه، گرمکن و سردکن تمامی صندلی‌ها، ماساژور صندلی، شیشه‌های جاذب انرژی UV، پرده برقی شیشه‌های جانبی و عقب، زنون، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها، چرخش نور در پیچ‌ها، سیستم شستشوی چراغ‌ها، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، سنسور باران، برف پاک‌کن اتوماتیک، رادار بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، وکیوم درها (حالت مکشی جهت بهتر بسته شدن درها)، سیستم صوتی حرفه‌ای مارک لوینسون به همراه 19 بلندگو ساب‌ووفر، سانروف برقی 4 حالته، نمایشگر رنگی 8 اینچی، سیستم چند رسانه‏ای ردیف عقب، قابلیت اتصال iPod وUSB ، اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث، اتوهلد، ترمز پارک برقی، تنظیم حالت رانندگی، تنظیم سیستم فنربندی، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، آینه‌های حافظه‌دار، سیستم هوشمند پیشگیری از تصادف، آینه‌های الکتروکرومیک و تنظیم سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان اشاره کرد.

مشخصات فنی قوای محرکه

لکسوس LS460L یکی از لوکس‌ترین و مجهزترین محصولات این کمپانی است که به عنوان پرچمدار تولیداتش نیز به شمار می‌رود. به همین خاطر این محصول دارای یکی از قوی‌ترین پیشرانه‌های این برند نیز بهره می‌گیرد. قلب تپنده درون سینه LS460L از یک موتور هشت سیلندر 32 سوپاپ با حجم 4600 سی‌سی تشکیل شده که قادر است نیرویی معادل 380 اسب‌بخار در 6400 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 493 نیوتن‌متر در 4100 دور در دقیقه را تولید کند. این نیرو به کمک جعبه‌دنده 8 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

جالب است بدانید ترکیب این موتور و جعبه‌دنده باعث شده تا شتاب صفر تا صد این سدان 2050 کیلوگرمی تنها حدود 5.2 ثانیه رقم بخورد که این میزان برای یک سدان لوکس بسیار قابل توجه است. همچنین سیکل ترکیبی مصرف سوخت درج شده در کاتالوگ این خودرو 12.2 لیتر در هر 100 کیلومتر است که نشان می‌دهد لکسوس در کنار توان خروجی موتور، به فکر مصرف سوخت مناسب نیز بوده است.

موتور مورد استفاده در LS460 با کد 1UR-FE شناخته می‌شود. با اینکه این موتور از سال ۲۰۰۵ روی خط تولید قرار دارد ولی آنقدر توانایی، کیفیت و قابلیت اطمینان بالایی دارد که به راحتی می تواند با موتورهای امروزی رقابت کند. از امکانات این موتور می‌توان به سیستم سوخت‌رسانی D4-S اشاره کرد. این سیستم در خودروهای دیگری مانند تویوتا GT86 و لکسوس NX200t هم دیده می‌شود.

مزیت این سیستم سوخت‌گیری این است که برای هر سیلندر دو انژکتور تعبیه شده است که یکی MPI و دیگری GDI است. این باعث می‌شود تا موتور لکسوس مزیت هر دو سیستم را داشته باشد بدون اینکه با معایب و دردسرهای آن‌ها درگیر باشد.

از دیگر مشخصه های مهم این موتور باید به بلوک آلومینیومی، شاتون‌های فورجکاری شده و روکش رزین برای پیستون‌های آلومینیومی اشاره کرد.

از دیگر فناوری‌های این موتور می‌توان به سیستم Dual VVT-i برای زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، سیستم کنترل ورودی هوای ACIS، شمع‌های ایریدیومی با عمر بالا، سیستم کنترل الکترونیکی دریچه گاز ETCS-i، سیستم پاشش سوخت مرحله‌ای SFI، سیستم بازیابی گازهای اگزوز خنک‌شونده با مایع EGR و سیستم جرقه مستقیم DIS اشاره کرد.

موتور 1UR-FE ایراد خاصی ندارد و موتوری بسیار با دوام و مطمئن است. تنها نکته منفی در مورد این موتور مصرف روغن بالای آن است که تا نیم لیتر در هر 1000 کیلومتر می‌رسد. به همین دلیل مالک باید همیشه حواسش به سطح روغن موتور باشد.

تجربه رانندگی

زمانی که پشت فرمان این خودرو می‌نشینید، به دلیل ابعاد بزرگ بدنه ممکن است در ابتدا کمی دچار نگرانی شوید که تسلط کافی از محیط اطراف خودرو را در اختیار نداشته باشید. اما به لطف تنظیمات گسترده صندلی‌ها و همچنین سیستم‌های ایمنی متعدد، اطمینان خاطر در شما ایجاد خواهد شد. با نگه داشتن پدال ترمز و فشردن دکمه استارت، پیشرانه هشت سیلندر لکسوس LS460L روشن شده و غرشی گوش نواز از درون محفظه موتور شنیده می‌شود. اما این صدا به گونه‌ای نیست که شما را یاد خودروهای اسپرت بیاندازد. زیرا ماهیت این خودرو ایجاد آرامش و راحتی است. کارکردن موتور نیز بسیار نرم است و لرزشی به همراه ندارد.

برای شروع حرکت پدال گاز را کمی بیش از نیاز فشار می‌دهیم که همین امر باعث می‌شود ناگهان گشتاور حدوداً 500 نیوتن‌متری ما را در صندلی‌ها فرو برد. از همین ابتدا متوجه می‌شویم که با خودرویی سرکش طرف هستیم که در قالب یک سدان مجلل ایفای نقش می‌کند. به هرحال به حرکت خود ادامه می‌دهیم و خیابان‌های شهر را به سمت بزرگراه‌ها طی می‌کنیم. با رسیدن به یکی از بزرگراه‌ها، تنظیمات رانندگی را به حالت اسپرت تغییر می‌دهیم. توانایی حرکتی لکسوس LS460 را می‌توان نزدیک به مرسدس‌بنز S500 هایی دانست که موتور 5.5 لیتری داشتند با این وجود همچنان مرسدس خودرویی اسپرت‌تر از LS است.

در این حالت سیستم تعلیق خشک‌تر از حالت نرمال شده و عملکرد خودرو به کلی تغییر می‌کند. دور موتور تا بالاترین حد ممکن یعنی حدود 7000 دور در دقیقه بالا می‌رود و صدایی به مراتب جذاب‌تر از موتور و خروجی‌های اگزوز به گوش می‌رسد. در این حالت تکان‌های ناشی از سطح مسیر کمی ملموس‌تر می‌شوند که این موضوع ممکن است از دید بسیاری از مخاطبان خودروهای لوکس خوشایند نباشد. اما این موضوع را هم نمی‌توان کتمان کرد که حالت اسپرت چنین عواقبی را هم به همراه خواهد داشت. سیستم‌های ایمنی نظیر ABS, HAC, EBD, TRC, VSC و 12 کیسه هوای تعبیه شده در سراسر کابین، این اجازه را به شما می‌دهد تا با لوکس‌ترین سدان لکسوس، رانندگی مهیج و مخاطره‌آمیزی را تجربه کنید. اما خب شرایط حاکم و همچنین قوانین موجود در کشور این اجازه را به ما نمی‌دهد که هر کاری که دوست داشته باشیم در خیابان انجام دهیم. سیستم تعلیق LS در جلو و عقب از نوع مولتی لینک (چند اتصالی) است و هم هندلینگ خوب و هم راحتی مناسبی را فراهم می کند.

فرمان برقی این خودرو نیز گرچه نرم و راحت است ولی نباید انتظار آن دقت و لذت فرمان رقبای آلمانی مانند بی ام و سری 7 را از آن داشته باشید.

خودرویی که ما در این مقاله به سراغش رفته‌ایم، مدل 2009 بوده که کارکردی نزدیک به 100 هزار کیلومتر دارد. این خودرو طی سال‌های گذشته در وضعیت ایده‌آلی نگهداری نشده است، اما با این حال همچنان از کیفیت لازم برخوردار بوده و می‌تواند تا حد زیادی انتظارات را برآورده سازد. البته که بسیاری از کلیدهای کنترلی و ادوات تعبیه شده روی کنسول مستهلک شده‌اند. همچنین تودوزی چرمی این خودرو نیز در برخی از قسمت‌ها مستهلک شده و دچار کهنگی شده‌اند. یکی دیگر از مواردی که تاحدودی دور از انتظار است، سروصدای اضافی از قسمت جلوبندی و زیربندی به هنگام عبور از دست‌اندازها و قسمت‌های ناهموار مسیر است. این صداها هرچند ناچیز و کم به نظر می‌رسند، اما برای یک سدان لوکس که قرار است تنها رفاه و آسایش سرنشینان را در امنیت کامل تامین کند، موضوعی ناخوشایند و دور از انتظار به نظر می‌رسد.

این موارد می‌تواند LS460L را در مقابل رقبای آلمانی، خصوصا مرسدس بنز S کلاس کمی عقب بیاندازد. از طرفی هزینه نگهداری پایین‌تر و استهلاک‌ کمتر از مواردی است که برگ برنده‌ای برای این گزینه‌ ژاپنی به‌شمار می‌روند.

نتیجه‌گیری

در پایان باید گفت که لکسوس LS460L در بازار ایران یکی از گزینه‌هایی است که می‌توان با قیمتی حدود 780 تا یک میلیارد و 50 میلیون تومان خریداری کرد. این در حالی است که قیمت سایر رقبای این خودرو نظیر مرسدس بنز S کلاس با مدل و کارکرد مشابه، کمی بالاتر از آن خواهد بود. همچنین یکی دیگر از مواردی که می‌تواند خرید لکسوس LS را توجیه کند، هزینه نگهداری کمتر و استهلاک پایین آن است. اما باید به این موضوع نیز توجه داشت که تامین قطعات یدکی آن یکی از موضوعات مهمی است که می‌تواند در برخی مواقع دردساز شود. زیرا به دلیل تیراژ به نسبت کمتر نسبت به سایر مدل‌های لکسوس، شرکت ایرتویا حجم کمتری از قطعات یدکی این خودرو را طی سال‌های عرضه وارد شبکه خدمات پس از فروش خود کرده است. همچنین فروشگاه‌های غیر رسمی در بازار آزاد نیز به دلیل گذشت چند سال از عرضه این محصول، تمایلی برای تامین قطعات آن ندارند. در انتها جا دارد از آقای حسام داودی مالک خودرو جهت همکاری با تیم فنی خودروبانک کمال تشکر و قدردانی داشته باشیم.

41 عکس

نظرات کاربران

18 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/11/24
این ماشین علاوه بر لوکس بودنش با شتاب 5.5 ثانیه توانایی رقابت با ماشین های اسپرت رو هم داره
1398/11/24
بازم یه آشغال ژاپنی دیگه آخه این چیه با اون قیافه زشت و مسخره صد رحمت به ژیان الان میدونم یه عده میان ژاپن ژاپن میکنن
1398/11/25
تو برو ژیانت رو سوار شو گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه بو میده
1398/11/25
حرف نرنی نمیگویند لال هستی. لطفا خفه شو.
1398/11/26
داداش یه زحمت بکش زر نزن اسگل تو دستت بیشتر از فرمون پیکان و پراید رسیده حرف مفت میزنی
1400/7/12
یا حضرت عباس . الو و تیمارستان یکی بیاد اینو ببرههههههه
1400/7/15
ها؟ ژیان ؟ چی؟ زشت ؟ مسخره ؟ آشغال ؟ تو تا الان از نزدیک بیشتر پراید ندیدی بر نظر بیخود نه لطفا
1400/12/14
ببند دهنتو
1398/11/24
ماشین مسافر کشی هم بود تمیزتز از این مونده بود
این ماشین حداقل حداقل نزدیک 200 تا 250 هزارتا کار کرده، رنگ دکمه ها رفته
اون وفت نوشتین نزدیک 100 هزارتا ، کیلومتر 2 3 باری عقب کشیده شده
1398/11/24
Wow
1398/11/24
ممنون از بررسی خوبتون ولی متاسفانه مدل های وارداتی لکسوس Lsو gs در ایران d4-s نداره و قدرتی کمتری داره
(و مطمئنا استهلاک کمتر )
1398/11/24
برای ما فقط آه و افسوس میمونه که کشورمون صنعت خودروسازی داره ولی مدیران بی عرضه و پول پرستشون فقط به دنبال تولید فرغون هایی هستن که اون هاهم پسماند های خارجن کاش ماهم اینطوری خودرو هایی رو تولید می کریدیم به امید آن روز و سربلندی ایران در زمینه های صنعتی و اقتصادی با انتخاب افراد اصلح انشاالله
1398/11/24
مبارک صاحبش :)
1398/11/25
به نظرم این ماشین کیلومترش کم شده
1398/12/12
این ماشین واقعا محشره . سواری بسیار نرم و فوق العاده ای داره. من دو بار بنز اس کلاس 2009 و یکبار این LS را سوار شدم. واقعا هر دو عالین سواریشون. خیلی سواری این ماشینای لوکس با ماشینای معمولی مثل تویوتا کمری و بنز ای کلاس و هیوندا آزرا فرق داره. اصلا انگار سوار مبل متحرک شدی ، هیچی از سطح زمین احساس نمیکنی. مگر اینکه به قول نویسنده رو مود اسپرت بزاری نوع سواری رو.
البته برای کسی که حال و حوصله خرج و هزینه ها و دردسری های نگهداری ماشینو نداره و یک سدان باکیفیت تر میخواد ، من لکسوس رو پیشنهاد میکنم.
اما اگر پرستیژ و جذابیت بیشتر با دردسری های نگهداری بیشتر هم میخواید ، بنز رو پیشنهاد میکنم.
اما ب ام و واقعا از این دو تا عقب تره مگر در یک چیز ، اونم اون شتاب و گیربکس و فرمان و لذت رانندگی بی نظیرش و البته استهلاک بالاش.
1399/6/16
این ماشین که شما عکسش را گذاشته اید در اتولچی بود و حدود 300 هزار کارکرده است که کیلومتر کم کردن این ماشین تا 100 هزار کیلومتر به این شکل نمیوفته این کثیف ترین لکسوس ls ایران بوده که تست کردید
1400/5/20
عالی من که عاشقش شدم خیلی پر آپشن قوی و خفن و زیبا
1400/10/27
سگش به بنز شرف داره
تو عمرم ماشین به این کیفیت و جذابیت ندیده بودم