موضوعات داغ

عواقب ممنوعیت واردات خودرو در ایران؛ از سانتافه 500 میلیونی تا قدرت نمایی چینی ها

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
همانطور که احتمالا شنیده اید، امروز در طی حکمی، خبر اعلام ممنوعیت واردات خودرو به ایران رسما رسانه ای شد. بر این اساس از این پس واردات خودروهای کامل به دلیل نیاز به ارز بالا و قرار گرفتن در زمره کالاهای غیر ضروری (گروه چهار) ممنوع خواهد بود و این درحالیست که واردات خودروهای مونتاژی با قطعات منفصله (سی کی دی) همچنان ادامه می یابد.
اما این تصمیم چه اثراتی بر بازار خودرو کشورمان به دنبال خواهد داشت. براساس تجربه قبلی که به ممنوعیت واردات خودروهایی با قیمت بیش از 40 هزار دلار و حجم موتور بیش از 2.5 لیتر ارتباط داشت می توان گفت که اینبار نیز قاعدتا شاهد افزایش چشمگیر قیمت ها در بازار خواهیم بود.
در سال 2014 و همزمان با اعمال ممنوعیت واردات خودروهای لوکس افزایش قیمت مرسدس بنز های اس کلاس از حدود 700 میلیون به حدود 3 میلیارد تومان اتفاق افتاد و افزایش قیمت دوبرابر بسیاری از خودروهای جذاب نظیر محصولات لکسوس را به دنبال داشت. اخیرا نیز پس از ممنوع شدن واردات خودروهایی با قیمت بیش از 40 هزار دلار شاهد پرواز قیمت ب ام و سری هفت از حدود 700 میلیون تومان به بیش از 1.4 میلیارد تومان بودیم و بنابراین این احتمال اصلا دور از ذهن نیست که حالا نیز به لطف ممنوعیت کامل واردات، قیمت خودروهای شناخته شده ای مانند هیوندای سانتافه بار دیگر افزایش یابد. این در حالیست که طی سال گذشته نیز قیمت سانتافه از حدود 200 میلیون تومان به رقمی بیش از 400 میلیون تومان افزایش یافته و پس از ممنوعیت نزدیک شدن به ارقام نیم میلیاردی نیز عجیب نخواهد بود.
اما این همه ماجرا نیست، در بلند مدت افزایش قیمت و ضعیف شدن خدمات پس از فروش، مشتریان را از بازار خودروهای وارداتی زده خواهد کرد و در چنین شرایطی این خودروهای مونتاژی هستند که می توانند مشتریان خواهان خودروهای با کیفیت را به سوی خود جلب نمایند، اما در پی وضع تحریم های خودروسازی، هیچ بعید نیست که شرکت های طرف قرارداد با خودروسازان ایرانی در زمینه مونتاژ نیز به برند های چینی محدود شوند و در چنین شرایطی بازار عملا به دو بخش ایرانی و چینی تقسیم بندی خواهد شد.
کمبود خدمات پس از فروش و قطعات یدکی خودروهای وارداتی مدرن عرضه شده در طی سال های اخیر دیگر مشکلی است که می تواند دامان مصرف کنندگان را بگیرد، به خصوص که با توجه به سخت تر شدن تبادلات ارزی، شاید تامین قطعات یدکی برای قطعه فروشان غیر شرکتی و مکانیک ها نیز سخت تر از قبل باشد.
فارغ از این مباحث، تعطیل شدن شرکت ها و از دست رفتن شغل چندین هزار نفر از افراد فعال در بازار خودروهای وارداتی از دیگر عواقب این تصمیم خواهد بود که می تواند مشکلات فراوانی را برای خانواده های ایرانی ایجاد کند.

نظرات کاربران

48 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/4/2
دیگه کاری جز خندیدن نمیتونیم انجام بدیم......سلام کره شمالی
1397/4/3
البته ممنوع نشده با ارز آزاد میارن با ارز دولتی ممنوع شده.الانشم با دلار 7000 تومنی فروش میره منتهی بعد تصویب این قانون دلالها با دلار 70000 تومنی حساب میکنن
1397/4/2
هر دم از این باغ بری میرسد!!
مثل اینکه جیب آقازاده ها خالی شده و میخوان طبق همیشه با زدن جیب مردم پرش کنند.
منتظر قیمت ۷۰۰ میلیون برای سانتافه باشید
1397/4/2
دیگی که واسه من نجوشه سر سگ توش بجوشه.
1397/4/2
به نقل از مهران مدیری:خداوندا هم اکنون ما را بکش
1397/4/2
مارو چرا ما مردم ایران به حد کافی بدبختیم خانواده و طاعفه باعث و بانی این بدبختی و عقب موندگی کشور رو بکشه
1397/4/2
سلام
با این وضعیتی که بوجود اومده به زودی شاهد افزایش قیمت بسیار شدیدی در خودروهای وارداتی هستیم.طوری که طبق اطلاعاتی که بنده دارم و مشغول به کار در گروه نگین خودرو نماینده رسمی رنو هستم کولئوس و تلیسمان به مرز 800 میلیون تومان هم می رسه.

نمیدونم قراره چی پیش بیاد ولی فقط از خدامیخوام که به هممون کمک کنه.چون واقعا حقمون نیست که رنو کولئوس 200 میلیون تومانی رو با قیمت های نجومی بخریم یا اینکه دنا پلاسی که هیچ فرقی با سمند ای اف سون از نظر گیربکس و فنی و شاسی نداره رو 80 میلیون تومان بخریم.....

ای مردم کمک کنین برگردیم به روزای خوب
ارادت
1397/4/2
سلام ببخشید نوشتین خودتون تو نگین خودرو مشغولین یه سوالی داشتم کپچر های 2018 که پارسال پیش خرید کردن تحویل داده میشن یا نه
1397/4/3
ضمنا با طناب این ملت (که اصل خرید 1 خرداد 1394 و اصل خرید 2 خرداد 1397 رو رقم زدند و اصل خرید 3 خرداد ؟؟؟؟ رو رقم خواهند زد ) به چاه رفتن خودکشی هست بی خودی از این ملت کمک نخواهین خوتنون تنها هستین و تنها
1397/4/2
به لطف دولت تدبیر و امید میریم که داشته باشیم سانتافه یک میلیاردی رو
1397/4/2
با دلار 8 تومن و تعرفه فعلی، قیمت سانتافه حدود 500 تومن هست. با امدن این ممنوعیت میره در کانال 700 تومن.
1397/4/2
تکلیف ثبت نامیها چی میشه؟
1397/4/2
مملکت نیست که دیوونه خونس هیچ جای دنیا این مشکلات رو ندارن همه جا دارن به خوبی و خوشی زندگی میکنن
1397/4/2
این حرفت درست ولی من زمانی به این باور درست در مورد این ک ایران جای بدیه برا زندگی رسیدم ک فهمیدم افغانستان از مسافر ایرانی ویزا میگیره ولی عوضش امنیت داریم
1397/4/2
از ایران دیگه چیزی نمونده
1397/4/2
همون بهتر که نمونه.چون بمونه این مردم از این خواب در نمیان...
1397/4/2
هر دم از این‌ باغ بری میرسد
1397/4/2
بدبختی فقط در باغچه‌ای که خود کاشته‌ای میروید!
1397/4/2
بنظرم قید ماشین خارجی رو که باید بزنیم هیچ خودمون رو هم باید واسه رفتن به جبهه آماده کنیم
1397/4/2
دقیقا دولتمردان دارن چیکار میکنن؟؟؟
1397/4/3
من دولتمردی نمی بینم
1397/4/3
فیلتر کردن تلگرام باعث بیکاری میشه اما فیلتر کردن واردات خودرو باعث بیکاری که نمیشه ، تازه باعث رقابتم میشه!
واقعا دولت .....!
1397/4/3
اینها واقعا ملت رو چهارپا فرض کردن
قانونی میذارن که به نفع مردم نیست
چه رویی دارن که اعلامش میکنن
انگار انتظار دارن که ما باید خوشحال بشیم از این تصمیمات
1397/4/3
ظاهرا دولت خودمون داره تحریمهای شدیدتری از آمریکا وضع میکنه.
فعلا تحریم دلار و خودرو و سفرهای خارجی. مرحله بعد تحریم پوشاک و مواد غذایی و ...
1397/4/3
این خواسته مردم هست که در چنین شرایطی زندگی کنند ، کساییکه نمیخوان یا جوری کار میکنن که هزینه ها را از جاهای دیگه مثل جیب بقیه مردم جبران کنند و یا اینکه مهاجرت میکنند و در آرامش و آسایش در گوشه ای از دنیا عمر گران میگذرانند ... به همین راحتی مگه اینکه خواسته مردم تغییر کنه!
1397/4/4
روحانی مچکریم!

برای مردمی که ۴ سال کار نکردن و انواع رانت و دزدی و اختلاس رو دیدن و باز هم به توصیه خاتمی رفتند به تَکرار تدبیر رای دادن.
بهترین چوبها رو در آستین آرزو میکنم...چون حماقت هم حدی داره

همه از اقتصاد مینالن و به تنها چیزی که دقت نمیکردن در انتخابات، اقتصاد فروپاشیده و رکود و بیکاری بود

یه مشت جوگیر که فکر میکردن دادن اداره کشور به افراد باندباز مثل سلیقه پرسپولیس و استقلال هست

با وجود این همه جاسوس و خائن چطور انتظار داشتید بهتر از این باشه

هنوز ۳ سال جهنمی در انتظارتونه
با روحانی تا ۱۴۰۰ خخخخ
1397/4/3
اصل خرید 1 خرداد 1394
اصل خرید 2 خرداد 1397
اصل خرید 3 خرداد ؟؟؟؟
معاویه به امام علی گفت تا زمانی که مردم کوفه هستن تو نمی تونی منو شکست بدی
خودرو ساز هم می گه تا زمانی که اصل خرید هست هیچکی نمی تونه جلوی منو بگیره.
حالا برین بعد از دو ثبت واقعه تاریخی و ماندگار اصل خرید 1 و اصل خرید 2 حالا برین اصل خرید 3 رو هم رقم بزنین.
پس خودروی بی کیفیت و گرون نداریم.
خودروی داخلی با کیفیت و ارزون هست وهر کی می گه گرون و بی کیفیته دروغ می گه . همه اونایی که این حرف رو زدند خیانت کردند. پس خودرو ساز رو الکی مقصر نکنید خدتون این بلا رو سر خودتون اوردین. نه دولت مقصره نه خودرو ساز بلکه تا زمانی که اصل خرید ورزن های جدید و رکورد جدید ثبت می کنه خودرو ساز هم مقصر نیست چون هر چی بزنه اصل خرید می خره
1397/4/3
دیگه واقعا ...شو در آوردن
1397/4/3
کمبود ارز و این حرفا بهانه ست . ظاهرا دولت متوجه شده که تحریم خودرویی به زودی قطعی میشه و به احتمال زیاد ، کره و ژاپن به عنوان دو صادر کننده اصلی خودرو به ایران ، تصمیم به ترک رسمی بازار ایران گرفتن . حالا هم دولت دست پیش رو گرفته که پس نیفته .
فکرشو بکنین که یک خبرنگار از مقامات وزارت بپرسه که چطور میشه کره جنوبی اینهمه سال ، بازار خودروی ایران رو به لطف دلالها و قوانین دولتی ، دربست قبضه کرده باشه بعد بدون هیچ تعهدی ، بذاره بره ؟ پس اینهمه حق دلالی دلالهایی که پای ماشینهای اروپایی رو از ایران بریدن و ماشینهای کره ای رو به چند برابر قیمت آوردن چی میشه ؟ اینهمه راه اومدن دولت با کیا و هیوندای چی میشه ؟ خانواده گ چی میشه ؟ اونهایی که برنج و چایی و سانتافه و توسان رو با هم وارد میکردن چی ؟
چقدر قرارداد محرمانه بسته شد . چقدر چوب لای چرخ قراردادهای اروپایی گذاشتن . حالا همه اگر برن مهم نیست ، دولت چجوری میتونه رفتن کره ایهای محبوبش رو به ملت توضیح بده ؟!
پس بهتره خود آقایون مدعی بشن که واردات خودرو به دلیل کمبود ارز منتفی شده . همه میدونن بالای هشتاد درصد خودروهای وارداتی ، کره ای بوده . حالا وقتی اونها رسما ایران رو تحریم کنن ، دیگه کسی از دولت هیچ سوالی نمیپرسه . و ضمنا دلالهای متصل به ... و ... ، فرصت دارن تا با چند برابر کردن قیمت ماشینهایی که هنوز نفروختن ، جلو جلو سود این سالهای احتمالی تحریم رو دربیارن . به این میگن تَکرار تدبیر
1397/4/3
دولت واز یک طرف و آمریکا و اورپا از طرف دیگر قبول کردن که یک واسطه بنام چین بین اونها واسطه گری کنه یعنی چینی ها تکنولوژی و قطعات اروپایی و آمریکایی رو میگیرن و نام خودرو چینی و بصورت سی کی دی وارد ایران میکنن و با فروش محصولات ( خودرو چینی ) به قیمت بالاتر از قیمت جهانی و حتی بازار داخلی چین به مصرف کننده ایرانی کسب درآمد میکنند در انتها قیمت قطعات و لوازم و تکنولوژی توسط چین به آمریکایی و اورپایی ها داده می شود و چینی ها از ما با التفاوت قیمت خودرو چینی در بازار جهانی و بازار ایران ، حق واسطه گری خودشون رو بر میدارن
برای همین از سال آینده انواع خودرو های چینی با شرایط اقساطی در ایران رونق میگیره و بانک ها در دادن وام خودرو فعال تر از همیشه خواهند بود
1397/4/3
سلام کره شمالی.سلام پیونگ یانگ.ما اومدیم.البته یادم نبود اونا هم دارن میرن فقط ما موندیم
1397/4/3
دوست عزیز ، حرفت کاملا متین و درست است . 5-6 سال دیگه خودروهای تولید کره شمالی رو سوار میشیم . چون وسعمون به خودرو های چینی نمیرسه .
1397/4/3
دیگه هیچ امیدی نیست... تو همین ال نود خواهیم ماند
1397/4/6
همین ال نودم دیگه نیست داداش... رفتیم که رفتیم ...
1397/4/3
من به شخصه با وضعیت فعلی مخالفم و امیدوارم ما هم شعار اول ایران رو در پیش بگیریم.ولی انچه در عمل فعلا موجوده تحریم سنگین و افزایش قیمت دلاره و با این حساب با وجود کمبود دلار منطقی نیست که برای خرید خودرو که ضروری نیست ارز از کشور خارج بشه.بنابراین این ممنوعیت اقدامی درسته که از یک طرف باعث سود کلان عده ای میشه اما به حال ما ۹۶ درصدی ها تفاوتی نمیکنه چون سانتافه چه ۱۵۰ میلیون باشه چه ۵۱۰ میلیون در هر حال از دسترسمون خارجه.
1397/4/3
اتاق فکر اقتصادی کاخ سفید دعوتنامه نفرستاده برات؟!
1397/4/3
خودکفایی نزدیک است. به امید خداوند با رویه ی فشار و تحمل مقاومتی با بهرگیری از نخبای دانشگاهی و دانش بنیان در عرصه صدور علم خودرو سازی مقاوم جز ۳ قدرت بزرگ عالم خواهیم شد.همان طور که در جام جهانی اسپانیا را زمین گیر کردیم.
1397/4/3
تکبیر !!!
1397/4/6
خب خداروشکر خیالم راحت شد...!
فقط یه چیزی... نخبه هامون ساکن بلاد کفر و استکبار هستن اکثرا...این اشکال نداره ؟!
البته فک نکنم مشکلی باشه چون اسپانیا رو که زمین گیر کردیم... از این ور پنالتی رونالدو رو هم که گرفتیم...پس حله
1397/4/6
همین الانشم جز 3 قدرت عالمیم. منتهی خودمون خبر نداریم.
1397/4/3
ملت پیش به سوی ونزویلا ما هم پیش به سوی کانادا دلار 8000 تومنی سانتافه 500 میلیونی جهنم هم بین عذاب هاش یک وقت استراحت میدند ماشالله اینجا مسوولین اجازه نفس خوردن هم به ملت نمیدن جیت این چهارتا آقازادتون کی قراره پر شه؟
1397/4/3
ایران خودرو و سایپای آشغال ساز تعطیل بشن باعث بیکار شدن جوونا میشه اما واردات ممنوع شه باعث بیکار شدن جوونا نمیشه؟ مرسی از روحانی واقعا هر روز میگیم مگه از این بدترم میشه فرداش میبینیم که آره میشه
1397/4/3
ممنوعیتها و محدودیتها شایدبهانه ای بشه برای همه گیر تر شدن دوچرخه و فرهنگ دوچرخه سواری، گرچه ازاین ملتی که دیدیم هیچ چیز دور از ذهن نیست......
جامعه ای که از بیرون تحریم باشیمو از داخل فیلتر و محدود جز تاسف نمیشه به چیزدیگه ای امید داشت.
1397/4/3
به به،من تشکر می کنم از مسولین محترم،که هر کاری می کنن فقط بخاطر ملت غیور می کنن،مدیونید اگه فکر کنید به فکر خودشونم،در آخر باید گفت
چطوری ایرانی.....
1397/4/3
اگر همون 5 سال پیش این کار رو میکردن مطمئن بود برای منافع کشور هستش ولی الان مطمئن هستم برای حفظ آبروی از دست رفته دولته
دولت بی تدبیر
1397/4/3
کالای غیر ضروری..........
1397/4/3
هیچ چیزی برای گفتن نمی مونه !
1397/4/9
در شهرهای افغانستان هم خودروهای با کیفیت جهانی در حال حرکت هستند اونوقت به ما که می رسه گفته می شه ارز نداریم. چطور افغانستان ارز داره؟. چطور تاکسی های گرجستان و ارمنستان همه بنز هستند؟. برید گمشید با این تصمیماتتون. ولی به اون مردمی که رفتند رای دادند چی بگم که از ماست که بر ماست.