موضوعات داغ

عواقب احتمالی افزایش ۱۷ درصدی قیمت خودروهای داخلی

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به پیشنهاد خودروسازان در مورد افزایش ۱۷ درصدی قیمت خودرو گفت: این میزان افزایش قیمت منطقی نیست، زیرا موجب افزایش مجدد نرخ ها در بازار خواهد شد.
به نقل از اقتصاد آنلاین، حمیده زرآبادی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین با بیان اینکه هرگونه افزایش قیمت رسمی خودرو موجب رشد بیشتر نرخ‌ها در بازار می‌شود، گفت: در جلساتی که اخیرا خودروسازان با کمیسیون صنایع مجلس داشته اند، پیشنهاداتی را در خصوص افزایش قیمت ها مطرح کرده اند، اما نمی توانیم قیمت کارخانه را بالا ببریم و توقع داشته باشیم که نرخ ها در بازار ثابت بماند.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر اختلاف قیمت کارخانه نسبت به بازار به گونه ای است که مثلا کارخانه پراید را 22 میلیون تومان می فروشد، اما نرخ این خودرو در بازار 40 میلیون تومان است و اگر قرار باشد 17 درصد افزایش قیمت داشته باشیم، قیمت پراید فروش کارخانه حدود 26 میلیون تومان می شود و قیمت بازار به حدود 47 میلیون تومان می رسد.
زرآبادی با تاکید بر اینکه این افزایش قیمت کارخانه نمی تواند نرخ بازار را کنترل کند، اظهار کرد: این موضوع که اقتصاد آزاد و بازار تعیین کننده قیمت‌ها باشد، مربوط به زمانی است که زیرساخت‌ها درست باشد و بستر درستی وجود داشته باشد، اما در کشور ما که با وجود کنترل، باز هم این میزان رانت وجود دارد و افزایش قیمت های آنچنانی اتفاق می‌افتد، نمی توان تعیین نرخ ها را به بازار و اقتصاد آزاد سپرد و در آن صورت اصلا قیمت ها قابل کنترل نخواهد بود.
نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس تصریح کرد: بنابراین با وجود رانتی که همیشه در بازار خودرو وجود دارد، بالا بردن قیمت کارخانه هیچ کمکی نمی کند.
وی با بیان اینکه در نهایت شورای رقابت باید در مورد افزایش قیمت خودرو و درصد آن تصمیم بگیرد، گفت: اگر شورای رقابت از گردونه قیمت گذاری خارج شود، مشکلات نه تنها کمتر نمی شود، بلکه بیشتر می شود، مگر اینکه سیستم جایگزین برای شورای رقابت وجود داشته باشد.
زرآبادی در ادامه در واکنش به احتمال لغو ممنوعیت واردات خودرو تا قبل از پایان سال گفت: این طرح هنوز به کمیسیون صنایع مجلس نیامده است و تعدادی از نمایندگان پیگیر آن هستند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ممنوعیت واردات خودرو آثار منفی زیادی در بازار داشته است، عنوان کرد: برنامه های مربوط به ممنوع کردن واردات خودرو که تاکنون اجرا شده به دلیل اینکه کلی نگری نداشته، نتوانسته موفق شود و تبعات منفی اش بیشتر از آثار مثبت آن بوده است.
زرآبادی با اشاره به تصمیم کمیسیون صنایع مجلس مبنی بر مسکوت ماندن شش ماهه طرح ساماندهی بازار خودرو تا اواخر آذرماه امسال گفت: بحث ساماندهی بازار خودرو مباحثی را در مورد واردات خودرو دارد که البته مقرر است شش ماه یعنی تا پایان آذرماه مسکوت بماند، اما تعدادی از نمایندگان پیگیر هستند که پس از تعطیلات مجلس و در مهر ماه در دستور کار کمیسیون صنایع قرار بگیرد تا از مسکوت ماندن خارج شود. به این ترتیب ممکن است ممنوعیت واردات خودرو تا قبل از پایان سال لغو شود.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/24
جناب خانم نماینده مجلس! ای کاش می شد اسم خودرو را روی این تولیدات گذاشت.
نه ایمنی دارند و نه کیفیت و مصرف سوخت هم دو برابر میانگین جهانی چون پلت فرم
قدیمی دارند.اگر مملکت دچار خودتحریمی است گناه مردم چیست!!؟
1397/6/24
عجب، یعنی قراره همین قیمت دو نرخی با فاصله زیاد قیمتی تو بازار باقی بمونه؟این نتیجه چهل سال حمایت قاطع و بی چون چرا از مافیای خودروسازی هست، بعد از چهل سال هنوز یک خودرو ملی نداریم، به غیر از مونتاژماشینهایی که در کشورهای دیگر سالهاست از رده خارج شدن چه پیشرفتی داشتند؟به نظر بنده ماشینهای نسل جدید چینی صد شرف داره به خودروهای مونتاژی ایرانی، ما که به لطفه مدیریت جهانی آقایون ماشین خوبه خارجی که تقریبا برامون آرزو شده، اگه روزی روزگاری بتونم با این حقوقهای بخور نمیر معجزه بشه و پول خرید خودرویی داشته باشم، صد در صد خودرو چینی میخرم.
1397/6/25
تعجب ما یه حرفایی ام از خانم زرآبادی شنیدیم
1397/6/25
اصلا غلط میکنن پیشنهاد افزایش قیمت میدن
بازار رو خودشون به گند کشوندن که الان پیشنهاد کثیف بدند
همین قیمتهایی که هست هم حداقل 50 درصد بالاست. چرا پول زحمت کشی رو بابد داد به تولید آشغال؟
هرکی این پیشنهادهای مزخرف رو میده باید محکم با مشت کوبید تو دهنش...
1397/6/25
شورای رقابت چی؟ کشک چی؟
رقابت چی با چی؟
آشغال با زباله؟
بیاین با کره جنوبی رقابت کنید ببینید اصلا روتون میشه حتی عکس این فضولات رو کنار عکس محصولات اونها بگذارید؟
1397/6/25
صدها شورای بیکار و بی مصرف ساختند. تنها راه کنترل بازار اینه که بیان یک شورای کارآمد نظارتی درست کنن که اگه کسی خواست خودرو یا هرچیز دیگه ای رو بیشتر از قیمت نامتعارف توی بازار یا... معامله کنه، شدیدا مجازات بشه. با مشارکت و نظارت مردم. همه ملت هم همکاری میکنن که دست دلالها و سودجوها قطع بشه و میشه. مگر اینکه خود دولت و حکومت دستش توکار باشه... ایجاد این شورا نهایتا یک هفته طول میکشه و اجرایی شدنش تا هفته دوم بازار رو اصلاح میکنه
1397/6/25
خودروساز ها اون کاری که میخواستن بکنند کردند ! فاصله خودشونو با رقباشون با ایجاد قیمت کاذب زیاد کردند که ماشین های چینی بشن ماشین لوکس، ماشین های آلمانی و ژاپنی و کره ای هم بشن دست نیافتنی !!! حرف گرون کردن 17 درصدی هم یک بهانه جدیده چون میدونند هیچکس باهاشون موافقت نمیکنه. در واقع دارن به مرگ میگیرن که به درد راضی بشی ! یهو میگن 17 درصد باید گرون کنیم داریم ورکشست میشیم، بدبخت میشیم، که افراد پروفسوری مثل شما با خودشو بگن اوه اوه 17 درصد گرونتر از قیمت های فعلی !؟ خوب باشه با همین قیمت ها بفروشید ! بعد شما هم به خیال اینکه جلوی زیاده خواهی خودروسازها رو گرفتی اسم خودتو میزاری قهرمان مردم ! تهش هم همین کمیسیون یک بیانیه صادر می کنه که با گرون کردن 17 درصدی قیمت خودرو موافقت نشد و من الله توفیق، خودروساز و دوستاش هم به خواسته هاشون میرسند و این قیمت ها به همین شکل باقی میمونه !
این رشته سر دراز دارد !!!