موضوعات داغ

مشکلات خودروسازان برای اعمال استانداردهای ۸۵ گانه

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
در شرایط فعلی صنعت خودرو کشور برای اعمال استانداردهای ۸۵ گانه باید تکنولوژی جدید در اختیار داشته باشد، اما با وجود تحریم‌ها و فشار سازمان ملی استاندارد برای رعایت استانداردهای جدید، خودروسازان با مشکلاتی مواجه شده‌اند. همچنین شرایط موجود حاکم بر صنعت خودرو کشور خارج از کنترل این بخش بوده و نباید با اعمال سختگیرانه استانداردهای جدید شرایط خاصی را بر این صنعت دیکته کرد و دولت نیز مسئولیتی بر عهده نگیرد.

استانداردهای دیکته شده بر صنعت خودرو
به گزارش خودروبانک و به نقل از پرشین خودرو، شهرام آزادی کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: صنعت خودرو کشور در شرایط تحریمی به سر می‌برد و مسئولان باید این شرایط را درک کرده و متناسب با این وضعیت ناخواسته که برای صنعت خودرو پیش آمده است تصمیم‌گیری کنند. همچنین مهلت داده شده به خودروسازان برای رعایت استانداردهای ۸۵ گانه آن هم در شرایط کنونی امکان‌پذیر نبوده و باید مورد بررسی و بازبینی دوباره قرار بگیرد.

لزوم تمدید زمان اعمال استانداردهای ۸۵ گانه
این کارشناس صنعت خودرو درباره برخی مشکلات پیش آمده خودروسازان برای اعمال استانداردهای ۸۵ گانه، اظهار داشت: اعمال بسیاری از این استانداردهای جدید مانند کنترل پایداری ESP خودروسازان را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است که حل این مشکل بستگی به تعاملات خودروسازان با طرف‌های خارجی دارد. البته بر اساس اطلاعات بدست آمده خودروسازان با شرکت‌های خارجی مذاکراتی داشته‌اند که نمی‌توان گفت مذاکرات به نتیجه رسیده است یا خیر.
شهرام آزادی درباره اجباری شدن استانداردها جدید سیستم کنترل پایداری ESP بیان داشت: با توجه به تحریم‌های صنعت خودرو کشور هنوز اتفاق خاصی در خصوص این استاندارد جدید رخ نداده است، حال اگر شرکتی توان توسعه و فروش این سیستم را داشته باشد، بحث تنظیم و هماهنگی آن با تولیدات داخلی زمان‌بر بوده و در بهترین حالت به دوسال زمان نیاز دارد. شهرام آزادی در ادامه افزود: برای نصب سیستم کنترل پایداری باید با شرکت‌های صاحب تکنولوژی همکاری داشته باشیم و اجرای سایر استانداردهای جدید نیز با توجه به اینکه قطعات آن در خارج تامین می‌شود، باعث به وجود آمدن شرایط خاصی خواهد شد و بر مشکلات افزوده می‌شود.
شهرام آزادی عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره مهلت مقرر اعمال استانداردهای ۸۵ گانه تصریح کرد: در صورتی استانداردهای ۸۵ گانه در موعد مقرر توسط سازمان ملی استاندارد اعمال شود، هیچ خودرویی توان تولید نخواهد داشت و حتی اگر این مهلت یکسال دیگر تمدید گردد و تا دی ۹۸ به خودروسازان فرصت داده شود نیز تعداد کمی از خودروها قادر به اخذ این استانداردها خواهند بود.
وی در پایان گفت: در شرایطی که تمام خودروسازان اروپایی به علت تحریم‌ها ارتباط خود را با ما قطع کرده‌اند و خودروسازان ما قادر به مذاکره با آنان برای اعمال استانداردهای جدید نیستند، اعمال این استانداردها در شرایط فعلی امکان‌پذیر نخواهد بود.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/4
برای افزایش قیمت خودروهایی که مفتش گرونه که خوب بلدند زرت و پرت مفت بزنند. به استاندارد که میرسه...
وقتشه دیگه بزرگ مملکت که همه دیگه میدونن ایشون مشکل گشاست، جلوی این ظالمان رو بگیره...
ما برای پولی که درمیاریم زحمت کشیدیم...
چرا باید 22 میلیون پول بدیم به ماشینی که مال 40 سال پیشه.
نگذارید حقوقمان پایمال شود
1397/10/4
ما مردم ایران ، من عشق ماشین ، من مهندس مکانیک ، همه و همه از دولت خواستاریم حتی یک روز هم مهلت بیشتر به خودرو سازان ندهند!
هیچ محصولی ، چه پیش فروش و چه فروش فوری نباید بدون این استاندارد ها پلاک شود!
ما ترجیح میدهیم این صنعت جمع شود اما مهلت اضافی نگیرد!
بروند و در کشور های دیگر محصولاتشان را بفروشند و گمرک را بردارند و اجازه واردات خودرو های دست دوم توسط نمایندگی را دهند تا مردم ایران هم حق انتخاب داشته باشند!
یک بنز 5000 دلاری در گرجستان در ایران 300 میلیون است!
حقوق ما هم کمتر است! خرج ما هم به دلار است!
1397/10/4
سایت خودروبانک باید از اجرای استاندارد های اولیه که 15 سال است در اروپا اجباری شده اند و خودروسازان سال هاست مهلت اجرتی استاندارد ها را داشته اند در هر شرایطی همایت کنند چرا که جان مردم از تحریم بودن یا نبودن و ورشکستگی خودروسازان (مونتاژ کاران مبتدی ) بسیار مهم تر است
لطفا شما حمایت کنید
1397/10/4
به خداوندی خدا ما می تونیم همه اینارو تو داخل تولید کنیم ولی یه عده از آقایون که وارد کننده هستن یا سودی براشون داره نمیذارن.
1397/10/4
وقتی دولت و مجلس تمام قد پشت صنعت فلج خودروسازی ایستادن و حاضرن بودجه کلانی رو بابت پایدار موندن این صنعت هزینه کنن نباید هم توقع رشد و توسعه این صنعت را داشته باشیم.