موضوعات داغ

زیاده‌خواهی خودروسازان داخلی موجب ممنوعیت واردات خودرو شد؛ طمع سیری ناپذیر

عکس مطلب اول
بهرام پارسایی، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل۹۰ مجلس: واردات خودرو کوچک‌ترین لطمه‌ای به خودروسازی داخلی وارد نمی‌کند، زیرا زمانی که واردات ممنوع نبود، سهم‌کل خودرو‌های وارداتی در بازار فقط ۵ درصد بود و ۹۵ درصد در دست خودروسازان داخلی قرار داشت. بنابراین ممنوعیت واردات خودرو تنها باعث افزایش انحصارطلبی خودروسازان داخلی شده است.
پس از گذشت دهه‌ها از راه‌اندازی خطوط تولید خودروسازان بزرگ داخلی، همچنان مشخص نیست جایگاه خودروسازی ما در جهان و منطقه چیست و هدف از این همه هزینه در این حوزه برای کشور چه بوده است؟
در شرایطی که عموم مردم از کیفیت محصولات داخلی گله دارند اما این شرکت‌ها به بهانه افزایش نرخ ارز، اقدام به آزادسازی قیمت محصولات تولیدی خود کرده‌اند، روندی که به گمان بسیاری، خلاف قانون بوده و مجوز‌های لازم را نیز کسب نکرده است.
عدم انجام تعهدات خودروسازان در بخش فروش، مشکلات عدیده خدمات پس‌از فروش، رها کردن بازار قیمت و مباحث کیفیت و ایمنی از مسائل کلان در این حوزه هستند که نارضایتی مردم را به همراه داشته است.
طبق نظرسنجی که از مردم به عمل آمده، مشخص شده است بیش‌از ۹۷‌درصد آن‌ها معتقدند افزایش قیمت خودرو به ضرر مصرف‌کننده است و این افزایش قیمت فقط منافع خودروسازان و دلالان را تامین می‌کند. به‎واسطه این نارضایتی، نمایندگان مجلس به‌عنوان وکلای مردم به موضوع ورود کردند تا این خلأ قانونی را که باعث شده است برخی خودروسازان یکه‌تازی کنند و هزینه این رفتار را مردم بپردازند، ساماندهی کند.
درحال‎حاضر عرضه و تقاضای خودرو‌های داخلی در حدی نیست که واردات به آن لطمه‌ای وارد کند. بنابراین ممنوعیت واردات خودرو فقط یک بهانه برای انحصاری‌تر کردن بازار خودرو‌های داخلی است.
شرکت‎های خودروسازی درخصوص حفظ منافع خود در بازار معتقدند با آزادسازی قیمت می‌توانند بازاری رقابتی‌تر به مصرف‌کنندگان ارائه دهند. در‌حالی‌که آزادسازی قیمت خودرو و تعیین نرخ توسط مصرف‌کنندگان در حاشیه بازار با افزایش قیمت خودرو دو موضوع متفاوت است.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/10
خوب حالا که چی؟ دولت و خودروسازها هر کاری بخواهند می کنند. مجلس چرا هیچ اقدام عملی نمیکنه؟
1397/10/10
واردات خودرو با تعرفه 50 یا 100 درصدی به چه دردی میخوره؟؟؟
واردات خودرو باید با حداقل تعرفه باشه که هم انگیزه ای برای رقابت خودروسازای ایرانی با محصولات خارجی باشه و هم اینکه مشتری حق انتخاب داشته باشه و نه اینکه مجبور به خرید خودروی بی کیفیت داخلی بشه.
1397/10/10
با منع واردات بجای رقابت بر سر کیفیت خودرو سازان برای پیشرفت رکود پژوهشی به وجود آمده که تعریف خودرو را صرفا تبدیل به کالایی بنجل،بی کیفیت با قیمت گزاف کرده که قدرت خرید مردم را ربوده انتخابها را با تکنولوژی 20 سال پیش به آنان تحمیل میکند
1397/10/10
جناب اقای پارسایی اینجانب به نوبه خودم به عنوان یک شهروند عادی از مقابله شما با ظلم خودرو سازان به مردم تقدیر و تشکر میکنم امیدوارم بقیه نمایندگان هم ذره ای از وجدان کاری شمارا داشته و در برابر خیانت به مردم بایستند.
1397/10/10
سلام
مردم کشی سیری ناپذیر بهتره برای عنوان
هر وقت تونستن ماشین خوب تولید کنند که مردم به سمت خودروهای وارداتی نرن هنر کردن.
اوضاع خودروسازی خوب نیست و خیابان ها پر از ماشینهای از رده خارج و بی کیفیت شده ، بعد واردات هم بسته میشه !
امیدوارم خودروسازیمون پیشرفت کنه و گام های خوبی در این زمینه برداریم ولی اگه نمیخواهید پیشرفت کنید بگذارید مردم از خودروهای خوب خارجی استفاده کنند.