موضوعات داغ

خودروسازان مرحله‌ به مرحله قیمت‌ها را بالا خواهند برد؛ فاجعه تورم همچنان ادامه دارد

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
از 2 دی ماه به‌صورت قطره چکانی قیمت کارخانه‌ای خودروها اعلام شده است؛ برخی قیمت‌ها از نرخ بازار پایین‌تر است ولی باز هم به دست مردم نمی‌رسد. با اصلاح قیمت کارخانه‌ای این تصور ایجاد شد که خودروسازان با سرعت بیشتری به تعهدات خود عمل خواهند کرد و خودروهایی را که معوق شده است تحویل می‌دهند اما ثبت‌نام‌کنندگان خودرو هنوز چشم انتظار خودروهایی هستند که ماه‌های گذشته پول آن را تمام و کمال پرداخت کردند و از تاریخ تحویل آنها هم چند ماهی می‌گذرد.
به نقل از روزنامه ایران، روند افزایش قیمت قطره چکانی قیمت کارخانه‌ای خودروها که بنا به فرمول حاشیه بازار یعنی اختلاف 3 تا 5 درصدی قیمت‌ها با بازار چیزی است که هم ایران خودرو و هم سایپا به دنبال آن بوده اند اما طی چند روز اخیر تنها ایران خودرو قیمت تعدادی از خودروهای بالای 45 میلیون تومان خود را اصلاح کرده و خریداران محصولات سایپا همچنان در انتظار قیمت‌های جدید هستند.
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی درباره افزایش قیمت‌ها و اینکه تا چقدر این قیمت‌ها واقعی است در مصاحبه با خبرگزاری ها توضیح داد که قیمت های قبلی سبب هجوم دلالان به بازار خودرو شده و عملا سود فراوانی را به جیب آن ها راهی می کرد. با اعلام قیمت های جدید باید مشخص شود که خودروسازان تا چه میزان می‌توانند تولیدشان را افزایش دهند. افزایش پلکانی قیمت ها برای جلوگیری از شوک زدگی بازار احتمال دور از واقعیتی نیست.
وی توضیح داد که صنعت خودروسازی همچنان درگیر مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه و قطعه بوده و ثبت سفارش کالا به سختی صورت می گیرد. این مشکل در نامه به رییس جمهور نیز صراحتا عنوان شده است و مدت طولانی است که در واردات قطعه و مواد اولیه دچار مشکلات عمده ای به چشم می خورد. شرکت‌های خارجی در فروش قطعه و مواد اولیه حاضر به همکاری اند اما این امر مستلزم مکانیزم‌های خاصی است که دولت بایستی فراهم کند. اگر این مکانیزم‌ها فراهم نشود نمی‌توان برای واردات قطعه و مواد اولیه کاری کرد.

85 درصد نقدینگی خودروسازان برای قطعه سازان است

بنا به ادعای ایران خودرو و سایپا از هر نقدینگی که به این دو خودروساز تزریق می‌شود 85 درصد آن وارد زنجیره تأمین خواهد شد و به این ترتیب انتظار می رود که خودروسازان در پرداخت بدهی های عقب افتاده خود به قطعه سازان همکاری کنند. به علاوه با افزایش سقف تسهیلات نیز پول به واحدهای قطعه‌سازی داده خواهد شد.

افزایش 70 تا 80 درصدی قیمت خودروها بدون هزینه‌های سربار

بنا به گفته های بیگلو، افزایش قیمت خودروها که به تازگی صورت گرفته با احتساب افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات بوده و در قیمت های جدید درصد افزایش دستمزد و هزینه‌های سربار درنظر گرفته نشده است.
منطق این افزایش قیمت ها بدین صورت بوده است که تیراژ تولید افزایش پیدا کرده و تولید خودروها به روزانه 2200 دستگاه برسد سپس شرکت‌های خودروسازی مدیریت هزینه کنند و در صورت لزوم و تأیید مراجع ذیصلاح قیمت‌های خود را مجددا تغییر دهند. البته شرایط فعلی تولید خودرو چندان امیدوار کننده نبوده چرا که قطعه سازان بعد از گذشت بیش از 50 روز هنوز نتوانسته اند قطعه و مواد اولیه‌ای ثبت سفارش کنند و تولید خودرو رو به کاهش است.
در این میان شورای رقابت هم موافق با آزاد‌سازی قیمت‌ها نیست و اخیراً طی نامه‌ای به رئیس جمهوری فرمولی برای قیمت‌گذاری پیشنهاد داده است. نمایندگان خودروسازان معتقدند که اگر خودرو مشمول قیمت‌گذاری شود بایستی فاتحه آن را خواند.

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/11
به زودی با این طمع و چاپیدن مردم به امید خدا در لگن سازیهاتون تخته خواهد شد ، خوب آب رو گل آلود کردین ماهی بگیرین ولی خوب وقتی همه جوره تحریم شدین و هیچ خرید و فروشی تو این بازار کثیف صورت نگرفت و مردمی که پول تکمیل وجه لگن هایی رو که ثبت نام کردن رو ندارن اومدن پولشون رو پس بگیرن اونوقت میفهمید نونی که میخورید از صدقه سر همین مردم هست . کسی پول یامفت نداره بریزه تو حلقوم این آشغال سازهای طماع و نوچه هاشون که به اسم دلال علم کردن. واسه هر قرون این پول باید کلی زحمت کشید
1397/10/11
پيامبر صلي الله عليه و آله:يَقولُ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ: وَعِزَّتى وَجَلالى لأََنْتَقِمَنَّ مِنَ الظّالِمِ فى عاجِلِهِوآجِلِهِ وَلأََنْتَقِمَنَّ مِمَّنْ رَأى مَظْلوما فَقَدَرٌ أَنْ يَنْصُرَهُ فَلَمْ يَنْصُرْهُ؛

خداى عزوجل مى فرمايد: به عزّت و جلالم سوگند كه از ظالم در دنيا و آخرت انتقام مى گيرم و از كسى هم كه مظلومى را ببيند و بتواند ياريش كند و نكند بى گمان انتقام مى گيرم.
1397/10/11
نه داداش من...
خدا وقتی میبینه ما خودمون اینطوری خواستیم، کاری به این بیشرفها نداره
درضمن اگر کمک خدا رو میخوایم باید یه حرکتی بکنیم.
از یکطرف بریم توی صحنه حضور داشته باشیم، از طرف دیگه جیبمونو میزنند...
چند وقت دیگه برای نفس کشیدن هم باید پول بدیم
1397/10/11
بله همینطور مرحله به مرحله نابود خواهند شد
1397/10/11
تنها جمله مناسب برای خودرو سازا => .... آب قطعه
1397/10/11
به اندازه نصف قیمت یه خودرو رو حداقل کشیدید روی قیمت حالا تازه میگید این پله اول بود ، اونوقت پول مردم بیچاره که یکساله دادن دست شما همون ارزش اولیه رو داره !!! ، مثل اینکه بد جوری با پول مفت حال میکنید ، ولی تیشه به ریشه خودتون میزنید چون ملت واسه ریال به ریال این پولها جون کندن و هواسشون به کارای شماهست
1397/10/11
انقد ادم هستن که هر چقد گرون کنن باز میخرن. جای تعجب داره که ملت عجیبی هستیم با این همه گرونی باز میخرن و میخرن. نگران نباشید سال بعد این موقع گرانیها امر طبیعی شده و باز هم میخریم.گرانی اولش با انتقاد شروع میشه بعد منتقدین در نمایندگیها دوتا دوتا میخرن. منتقدین خودشون در اول صف ایستاده تا برای همسران و فرزندانشان خودرو صفر بخرن. تجربه نشون داده هر چی جنس گرون شه مشتری هم بیشتر میشه . نگید نه و ما نمیخریم اتفاقا خوب هم میخرید مثل همه ادمهای دیگه.پس شعار ندید و خودتونو اذیت نکنید و بخرید !!!!!! عذر میخوام وقت خریدتون گرفتم برید بخرید. و من و امثال بنده شاهد خرید همه شما سروران هستیم .جانم فدای پیامبر ص و فدای اصحابش. آن بزرگوار پیامهای خوبی دادند ولی عمل به انها غیر ممکن شده!!!؟؟؟؟ پس خودتو بزن به کوچه ...... و برو بخر که فردا دیر است برادر من.ضمنا در هیچ کارخانه ای تخته نمیشود اخوی و تخته میشود انکه نخریده.!!!!
1397/10/11
خوبه زودتر ورشکست میشن با این تصمیمات قشنگشون!
1397/10/11
بعد از شش ماه تأخير دعوتنامه ماشينم اومده وبايد ٥ميليون جريمه تأخير وسود مشاركت توسط ايرانخودرو پرداخت بشه كه آمدن به جاي ٥ميليون دوتا اربك ماشين رو كم كردن وميگن اربك جانبي نداريم و ميگن بعداز تكميل وجه ٩٠روز بعد ماشين رو تحويل ميديم اين يعني كلاه برداري يعني ظلم بعد ازاين همه وقت اينجوري رفتار ميكنن معلوم نيست چجوري ميخان از پس پيش فروش هايي كه يكي دوماه پيش كردن بربيان پول مردم رو رو الكي درگيركردن
1397/10/11
ما مردمی هستیم که بلدیم حرف بزنیم تا عمل،به این مردم اعتباری نیست،کمپین برا ما ایرانی ها نیست،چون با یه حرف همه چی رو فراموش می کنیم این بساط امسال رو خودروساز ها سال 91 و 92 هم پیاده کردن،اما چه فایده مردم ما آلزایمر دارن،زود فراموش می کنند و مثل قحطی زده ها عمل می کنند
1397/10/12
حتی اگه باز هم قیمت ها رو افزایش بدن، باز هم این مردم میرن ثبت نام می کنند !