موضوعات داغ

خودروسازان در ازای لغو افزایش ۳۰ درصدی چه گرفتند؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
تیراژ خودروسازان به علت کندی در تامین قطعات داخلی و خارجی به زیر ۲ هزار دستگاه در روز رسیده است. با این میزان تولید بعید به نظر می‌رسد که تولید خودروسازان تا پایان سال به ۱ میلیون دستگاه برسد. در صورتی که تولید به ۱ میلیون دستگاه برسد باز نسبت به سال گذشته با کاهش ۵۰۰ هزار دستگاهی روبه‌رو خواهند بود. پس با این میزان تولید و تعهدات معوق صدها هزار دستگاهی خودروسازان در خودروهای ثبت‌نامی، بعید است این تعهدات به این زودی‌ها به اتمام برسد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ماشین نیوز، به گفته رضا رحمانی وزیر صمت، خودروسازان نزدیک ۱ میلیون دستگاه خودرو پیش‌فروش کرده‌اند، با این حال بخشی از تولیدت امسال نیز صرف انجام تعهدات معوق سال قبل شده و در این صورت امکان تحویل بخش بزرگی از این خودروهای ثبت‌نامی معوق وجود نخواهد داشت. خودروسازان برای تحویل خودرویی مانند پراید حداقل یک تاخیر چهار ماهه دارند، پس برای تحویل خودروهای دیگر مانند ساینا، تیبا و محصولات خانواده پژو طبیعتا زمان بیشتری برای تحویل خواهد برد. طبق گفته یک منبع آگاه، خودروهایی که افزایش قیمت ۳۰ درصدی آنها لغو شده است، ۲۰۰ روز دیگر تحویل داده خواهند شد.
حال خودروسازان با لغو افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو برای خود امتیازاتی بدست آوردند، تامین نقدینگی از سوی مشتریانی که وجه خودروهای ثبت‌نامی خود را تکمیل می‌کنند بدون اینکه خودرویی تحویل بگیرند. موضوع این است که وقتی دعوتنامه ارسال می‌شود، مشتریان باید اقدام به تکمیل وجه کنند و خودرو را تحویل بگیرند، حال خودروسازان دعوتنامه برای مشتریان فرستاده و خواستار تکمیل وجه شده‌اند و این در صورتی است که خودروسازان قادر به تحویل نبوده و خودرو را ماه‌ها بعد تحویل خواهند داد و با این کار نقدینگی قابل توجهی بدست می‌آورند. امتیاز دیگری که از لغو افزایش ۳۰ درصدی قیمت، خودروسازان به دست آورده‌اند، عدم پرداخت سود به مشتریان در زمان تعیین شده برای تحویل خودرو است. درست است که با ارسال دعوتنامه و تکمیل وجه توسط مشتریان، دیگر سودی به خریدار تعلق نمی‌گیرد، اما این موضوع زمانی است که خودرو تحویل شود. حال خودروسازان در زمانی اقدام به ارسال دعوتنامه و درخواست تکمیل وجه کرده‌اند که قادر به تحویل نبوده و شاید چهارماه دیگر یا بیشتر زمان طول بکشد تا این خودروها را تحویل دهند. درست است که خودروسازان افزایش ۳۰ درصدی افزایش قیمت خودرو را لغو کرده‌اند، اما با توجه به امتیازاتی که بواسطه خرید زمان برای تحویل محصولات و جذب نقدینگی که از ناحیه تکمیل وجه و عدم پرداخت سود در دوره ثانویه تاخیر از مشتریان دریافت کرده‌اند، توانسته‌اند به نوعی زیان ناشی از لغو افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو را جبران کنند.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/15
بله ۱۲۰ روزه...
طبق قرارداد زمان ثبت‌ نام خودروساز موظف است برای تاخیر بعد از تکمیل وجه، جریمه تاخیر بده.
پس باید بده.
وگرنه بد میبینن
همه باهم متهد باشیم و حقمونو بگیریم
1397/11/15
تازه 120روز رو گفتن روز اداری حساب میشه یعنی بیشتر از 4ماه
یعنی رسما کاری کردن که انصراف هم نده مشتری چون وحشتناک ضرر میکنه!
من موندم این چه کرمیه که به این درخت افتاده؟!
یا خودرو دارن یا ندارن دیگه !!! اگه دارن دیگه 4 ماه نگه داشتنش چه سودی داره براشون!!!!
یه بنده خدایی هم میگفت دارن پول جمع میکنن برن کانادا :|
1397/11/15
متحد درسته...نه متهد
بشین تا بهت بدن
1397/11/15
با سلام و درود

مدیران سایپا و ایران خودرو چطور سر خودشان را بالا می گیرند و دم از انسانیت و حقوق خریداران می زنند؟!

تا این حد مملکت رها شده که این دو خودروساز (ارابه مرگ سازان ) هر بلایی دوست دارند سر مردم میارند؟!

وقتی وزیر هم در این بی عدالتی و تضییع حقوق مردم، همراه و همسو با خودروسازان است؛ واقعأ باید به کجا دادخواهی و شکایت کرد؟!

همین روش و خیانت و دروغگویی خودروسازان و مقامات ارشد، موجی از بد اخلاقی و خیانت و دروغگویی و فساد را در جامعه رواج میده که به مرور زمان اینگونه اعمال در جامعه نهادینه میشه و دیگه نمیشه درستش کرد!

اگر مردم به یکدیگر دروغ می گویند و خیانت می کنند و کلاه یدیگر را برمیدارند؛ عامل اصلی و محرک اینگونه ناهنجاری های جامعه فقط و فقط مدیران و مقامات ارشد کشور هستند و باید در آینده در پیشگاه حق و مردم جوابگو باشند
با سپاس