موضوعات داغ

افت تیراژ قابل توجه در مونتاژ خودروهای چینی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
حضور خودروهای چینی از سال های ابتدایی دهه نود، به مرور در کشورمان رونق یافت و کار به جایی رسید که خودروسازان داخلی نیز برخی از این محصولات را به خط مونتاژ خود آوردند. با این وجود، از زمان بازگشت تحریم های خودرویی، که موجب خروج خودروسازان مطرح بین المللی از کشورمان شد، مونتاژ خودروهای چینی نیز با افت مواجه شده و بسیاری از این خودروها، اکنون دیگر به تولید نمی رسند. مطابق آمار ارایه شده از سوی سایت کدال سازمان بورس، مونتاژ خودروهای چینی در دوماه ابتدایی سال جاری، نسبت به مدت مشابه گذشته، با افت ۶/ ۷۵ درصدی روبه‌رو شده است. خودروسازان چینی در دوره قبلی تحریم¬های خودروسازی، به عنوان راه نجات شرکت¬های ایرانی و جایگزین فرانسوی¬ها قلمداد می¬شدند، اما اکنون آنها نیز به دردسری برای شرکای ایرانی بدل شده¬اند. مطابق اطلاعات ارایه شده، از مردادماه 97 و همزمان با بازگشت تحریم¬های خودروسازی، صادرات پکیج های CKD خودروسازان چینی به ایران، بسیار محدود شده است.
ابتدا به ایران¬خودرو می پردازیم که مونتاژ و عرضه سه محصول چینی، یعنی هایما S7 توربو ، هایما S5 و دانگ فنگ H30 کراس را بر عهده دارد. در دوماهه ابتدایی سال 98، تولید این محصولات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۶/ ۵۵ درصد افت را نشان می دهد و تولید نسخه صندوقدار اچ سی کراس ، موسوم به دانگ فنگ S30، هنوز در هاله¬ای از ابهام قرار دارد.
افت تولید دیگر خودروسازی بزرگ، یعنی سایپا، بیش از ایران خودرو بوده است. دو محصول آریو و چانگان CS35 توسط این شرکت و به ترتیب در سایت¬های تولیدی بن¬رو ساوه و سایپا کاشان به تولید می¬رسیدند، که مونتاژ آنها در دوماهه ابتدایی سال 98 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت ۴/ ۶۴ درصدی را نشان می¬دهد. سایپا از ابتدای سال 98 تاکنون تنها موفق به تولید 1522 دستگاه چانگان CS35 شده و تولید آریو به طور کامل متوقف شده است. شرکت پارس خودرو نیز که از زیرمجموعه های سایپا به حساب می¬آید و تاکنون به مونتاژ محصولات برلیانس اشتغال داشت، از ابتدای سال 98 تاکنون با افت 99 درصدی مونتاژ روبرو شده که ناشی از خروج برلیانس از بازار ایران است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/4/8
حالا هی ما میگیم قطعه نیست بعضیا رگ گردنشون میزنه بیرون میگن ماشین چینی عالیه . ماشینی که نتونی سوار بشی به درد دکور کنار پارکینگ می خوره