موضوعات داغ

عوامل پشت پرده افزایش قیمت خودرو چه کسانی هستند؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
داستان پیچیده دپوی خودروهای داخلی در انبار های خودروسازان این بار چالش جدیدی را به پا کرده است. به گفته مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران برخی خودروهای در انبار مانده ی خودروسازان قطعات ابتدایی نداشته و کارخانجات می توانند با تحویل این خودروها به مشتریان و کسر هزینه قطعات مذکور، عرضه محصولات خود در بازار را افزایش داده و به کنترل بیشتر قیمت ها کمک کنند.
به نقل از جام جم، محمدعلی اسفنانی در این زمینه عنوان کرد خودرویی که دستگاه پخش ندارد ناقص محسوب نمی‌شود. اگر عرضه نکردن خودروها به بازار به دلیل کمبود قطعه است پس همه خودروها باید در حداکثر دو یا چند قطعه مشترک مانند کیسه هوا، ecu و... نقص داشته باشند. این در حالیست که بازدیدهای میدانی نشان می‌دهد هر خودرو یک قطعه متفاوت کم دارد. طبق بازرسی‌های انجام‌شده مشاهده شده قطعاتی که در خودرو‌ها نصب نشده متفاوت است که در بسیاری از موارد نبود این قطعات ارتباطی با ایمنی ندارد.
بنا به گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران اگر خودروسازان با کمبود قطعه مواجه بوده و به همین دلیل خودروهای تولیدی خود را در انبارهایشان دپو کرده‌اند پس چرا پیوسته نسبت به ارائه طرحهای فروش فوری اقدام می‌کنند.
این عملکرد خودروسازان، احتمال اینکه آن‌ها در گذشته خودرو‌هایی سالم و کامل تولید کرده و آن‌ها را انبار کرده‌اند و حال که قیمت مصوب افزایش پیدا کرده آن‌ها را به بازار عرضه می‌کنند تقویت می‌کند؛ این اقدام مصداق بارز احتکار است و در صورت اثبات قطعا با آن برخورد خواهد شد.
اما خودروسازان عقیده متفاوتی داشته و به گفته آنها قطعاتی که ناقص است مربوط به سیستم های ایمنی خودرو ها بوده و در داخل کشور نیز تولید نمی شوند. به عقیده خودروسازان تا زمانی که قطعات اصلی ۱۸۰ هزار خودرو ناقص موجود در پارکینگ های ایران خودرو و سایپا تامین نشود مجوزی برای عرضه آنها وجود ندارد.
دبیر انجمن خودروسازان در این زمینه توضیح داد که نقص فنی ۹۰ درصد از خودروهای دپو شده مربوط به نبود قطعات الکترونیکی وارداتی است و با وجود ناظران سازمان بازرسی کل کشور در کنار خطوط تولید اتهام احتکار کردن و عدم عرضه به بهانه افزایش قیمت نسبت به خودروسازان از پایه بی مورد است.
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی نیز توضیح داد برخی از کمبود قطعات در حوزه استاندارد خودروهاست. اگر سازمان ملی استاندارد مجوز دهد که خودرو‌ها بدون قطعاتی که مربوط به ایمنی نیست در مرحله ترخیص قرار گیرند خودروسازان بدون وقفه نسبت به این کار اقدام می‌کنند.
مدیر مرکز خط تولید ایران خودرو نیز ضمن دعوت مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران و خبرنگاران برای بازدید از خطوط تولید و پارکینگ این شرکت عنوان کرد که کمبود قطعات ایران خودرو مربوط به موارد ایمنی بوده و خودروهای بدون این قطعات شماره گذاری نمی شوند. تمرکز ایران‌خودرو بر روی تجاری سازی بیشتر خودروهای ناقل و تحویل هر چه سریعتر آنها به مشتریان است. به محض اینکه قطعات خودرو ها تامین شود فرآیند تکمیل و تحویل خودروها به مشتریان انجام خواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد