موضوعات داغ

کدام خودروهای مونتاژی از ایران رفتند؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
با شروع تحریم‌های جدید و بد عهدی کمپانی‌های اصلی، ۷ خودرو یکی یکی از بازار کشور خارج و تولید خود را به صفر و نزدیک به صفر رساندند. در میان این ۷ خودرو، خروج خودروی برلیانس از کشور در نوع خود عجیب بود. هیچ کس فکر نمی‌کرد این خودروی مونتاژی به راحتی بازار ایران را ترک کند.
به گزارش خودرو بانک و به نقل از شهروند، فعالان صنعت خودرو می‌گویند با خروج برلیانس، احتمال دارد سایر خودروهای مونتاژی چینی هم به زودی بازار ایران را ترک کنند. البته فعالان صنعت خودرو دلیل خروج خودروهای چینی از کشور را همسویی با تحریم‌های آمریکا نمی‌دانند و معتقد هستند چینی‌ها به دنبال منافع شخصی خود هستند، زیرا واردات این خودروها برای آنان سود بیشتری دارد تا اینکه بخواهند این خودروها را در ایران مونتاژ کنند.
به گفته فعالان صنعت خودرو، چینی‌ها نه تنها خودروهای مونتاژی خود را از کشور خارج کرده‌اند، گویا واردات قطعه از چین هم به مشکل خورده است.
محمدرضا نجفی‌منش دبیر انجمن قطعه‌سازان در واکنش به کارشکنی چینی‌ها برای فروش قطعات، طفره می‌رود و می‌گوید که با تمام این اتفاقات قطعه‌سازان داخلی توان تولید قطعات مورد نیاز خودروهای پرتیراژ را دارند، اما باید نقدینگی مورد نیاز قطعه‌سازان تامین شود و در صورت تامین این نقدینگی به راحتی می‌توان به خودکفایی کامل در این بخش رسید.
کدام خودروها از ایران رفتند؟
خودروسازی ایران سال گذشته همین روزها و سه ماه پس از خروج آمریکا از برجام و تحریمهای جدید، خروج شرکت‌های خارجی از کشور و توقف تولید محصولات آنها آغاز شد.
خودروسازان خارجی به سبب تحریم‌ها و ترس از جریمه شدن آمریکایی‌ها، کشور را ترک و ارسال قطعات را متوقف کردند. اگر چه پس از این اتفاقات، تولید برخی از محصولات به دلیل ذخیره قطعات آنها در کشور تا ماه‌ها ادامه داشت، اما پس از اتمام موجودی قطعات، تولید این خودروها یک به یک متوقف شد.

کدام خودروهای مونتاژی از ایران رفتند؟

کدام خودروهای مونتاژی از ایران رفتند؟


چندی پیش نیز سایپایی‌ها از توقف تولید سراتو به علت قطع ارسال قطعات از شرکت مادر (کیا موتورز کره‌جنوبی) خبر دادند. خودروی ویتارا که در سایت خراسان تحت لیسانس سوزوکی موتورز ژاپن مونتاژ می‌شد نیز در تیرماه سال جاری ایران را ترک کرد. طبق آمار در تیرماه سال جاری حتی یک دستگاه خودروی ویتارا تولید نشده است.
خودروی سیتروئن C3 در سایت کاشان خودروسازی سایپا مونتاژ می‌شد. این خودرو جز خودروهای پسابرجامی بود و در این مدت کوتاه فقط ۲ هزار دستگاه از این خودرو مونتاژ شد. پس از اتمام ذخایر قطعات، مونتاژ سیتروئن C3 هم در کشور متوقف شد.
پس از تحریم‌های جدید مونتاژ برلیانس در پارس‌خودرو نیز متوقف شد تا مشخص شود تحریم‌ها پای ماندن چینی‌ها در ایران را سست کرده است. پارس‌خودرو گمان می‌کرد که برلیانس بر موج تحریم‌ها سوار شود و در ایران بماند، اما این خودروساز چینی حاضر به ماندن در ایران نشد و همکاری خود را با پارس‌خودرو پایان داد.
علاوه بر این خودروها، چند خودروی دیگر در صف توقف تولید قرار گرفته‌اند، از جمله خانواده رنو، خودروسازی رنو فرانسه پس از تحریم‌های جدید بازار ایران را ترک و ارسال قطعات به ایران‌خودرو و پارس‌خودرو را متوقف کرد. با این احوال باید تا مدتی دیگر شاهد توقف ساندرو، تندر۹۰ و پارس تندر باشیم. البته خبرهایی مبنی بر ادامه تولید محصولات رنو در کشور شنیده می‌شود، اما بعید است بدون حضور و مجوز رنو، تولید ساندرو، تندر۹۰ و پارس تندر ادامه پیدا کند.
با توجه به سختی تحریم‌ها توقف تولید برخی از محصولات دیگر همانند محصولات رنو در کشور وجود دارد. محصولات چینی مانند هایما، دانگ فنگ، آریو و چانگان با توجه به تحریم‌ها امکان توقف تولید آنان دور از انتظار نیست. البته خبرهایی از توقف تولید این خودروها منتشر نشده، اما ممکن است دومینوی توقف تولید محصولات مونتاژی به آنها نیز برسد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/5/27
خداروشکر. عوضش امنیت داریم