موضوعات داغ

هزینه سفر با خودروی شخصی به خارج از کشور

عکس مطلب اول
بسیاری از گردشگران و مسافران به علت افزایش قیمت بلیط هواپیما، ترجیح می دهند با خودروهای شخصی به کشورهای همسایه سفر کنند. البته با محاسبه هزینه عوارض خروج از کشور، کاپوتاژ و پرداخت مابه التفائت قیمت سوخت، سفر با اتوبوس به صرفه تر از خودروی شخصی خواهد بود.
هزینه کاپوتاژ
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایران، افرادی که قصد دارند با خودروی شخصی به کشورهای همسایه سفر کنند، ابتدا باید پلاک و گواهینامه بین المللی (کاپوتاژ) داشته باشند. کاپوتاژ در ایران برای یکسال صادر می شود و در این مدت می توانید بارها و بارها بدون پرداخت عوارض گمرکی دوراهه از مرز خارج و دوباره به کشور برگردید.
هزینه کاپوتاژ 30 هزار تومان است. به این هزینه باید هزینه گواهینامه بین المللی یکساله 119 هزار تومان، هزینه پلاک بین المللی 360 هزار تومان، دفترچه مالکیت خودرو 110 هزار تومان و برچسب IR نیز 4800 تومان اضافه کرد. اعتبار کاپوتاژ یکساله بوده که بعد از اتمام باید باطل با تمدید شود، وگرنه مشمول جریمه خواهید شد.
هزینه مابه التفاوت نرخ بنزین
یکی از علت های ارزان تر بودن سفر زمینی با اتوبوس به کشورهای همسایه نسبت به خودروهای شخصی پرداخت مابه التفاوت نرخ بنزین است. طبق قانون خودروهایی که از مرز خارج می شوند باید 90 درصد قیمت مابه التفاوت نرخ بنزین در داخل نسبت به کشور مبدا را بپردازند. به گفته محمد بایبوردی مدیر پایانه مرزی نوردوز، خودروهایی که از ایران به مبدا ارمنستان خارج می شوند باید به ازای هر لیتر بنزین 8500 تومان مابه التفاوت نرخ سوخت پرداخت کنند.
حسن داداش زاده مدیر پایانه مرزی جلفا هزینه پرداخت مابه التفاوت نرخ سوخت ایران با جمهوری نخجوان را حدود 100 تومان اعلام کرد. مابه التفاوت نرخ سوخت با جمهوری نخجوان پایین بوده چون جاذبه های گردشگری کمی در این جمهوری وجود دارد و اکثر ترددها مربوط به تجار است.
این موضوع در مرز با ترکیه تفاوت زیادی دارد. قیمت سوخت در ترکیه نسبت به ایران فاصله زیادی دارد و قیمت بنزین در ایران تقریبا یک ششم قیمت بنزین در ترکیه است و اغلب کسانی که با خودروی شخصی به ترکیه سفر کرده اند از این موضوع گلایه می کنند.
خودروی خود را در مرز پارک کنید
با توجه به هزینه های سفر با خودروی شخصی به کشورهای همسایه، برخی از مسافران خودروی خود را در مرز پارک کرده و سفر خود را با خودروهای مستقر در مرز ادامه می دهند و هزینه ای برای کاپوتاژ و مابه التفاوت نرخ سوخت پرداخت نمی کنند.
هزینه سفر از مرز تا کشور مقصد با توجه به ایام تعطیل و غیر تعطیل متفاوت است و این هزینه ها در ایام تعطیل افزایش می یابد. به عنوان مثال در ایام تعطیل سفر از مرز آستارا تا باکو با خودروهای مستقر در مرز 134 هزار تومان و هزینه سفر از مرز رازی تا شهر وان 50 هزار تومان است.
با اتوبوس به کشورهای همسایه سفر کنید
هزینه سفر با خودروی شخصی به کشورهای همسایه حداقل 700 هزار تومان خواهد شد و به این مبلغ باید هزینه سوخت، عوارض خروج و ... را اضافه کرد. اما بررسی ها نشان می دهد بیشترین قیمت بلیط اتوبوس برای سفر به کشورهای همسایه مربوط به بلیط اتوبوس تهران – استانبول با نرخ 360 هزار تومان است. نرخ بلیط اتوبوس در مسیرهای پر متقاضی دیگر مانند تهران – ایروان 250 هزار تومان و تهران – باکو 280 و تهران – اربیل 120 هزار تومان است.
در مجموع شاید استفاده از خودروی شخصی با پذیرش هزینه بیشتر، رفاه بیشتری داشته باشد، اما مسافرت با اتوبوس با توجه به تعدد حرکت از پایانه های مسافری، مقرون به صرفه تر است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد