موضوعات داغ

محدوده برد پورشه تایکان ، فقط 201 مایل!

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
خودروسازان آلمانی پس از مدت‌ها تاخیر، بالاخره وارد حوزه تولید خودروهای برقی شده‌اند، هرچند شواهد نشان می‌دهد قادر نبوده‌اند این کار را به بهترین نحو انجام دهند. از مدت‌ها پیش، با ارایه مدل مفهومی پورشه Mission E، این شرکت آلمانی تبلیغات گسترده‌ای را بر روی برد 300 مایلی (474 کیلومتری) این خودرو انجام داده بود. حال و پس از عرضه مدل تولید انبوه، یعنی پورشه تایکان ، و انجام اندازه‌گیری‌های دقیق توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، مشخص شد پورشه تایکان تنها قادر است 201 مایل (حدود 317.5 کیلومتر) را با یک بار شارژ طی کند.
این نتایج برای پورشه شوک آور بود، در نتیجه شرکت آلمانی تصمیم گرفت خلاف این نتیجه را اثبات کند. پورشه تایکان خودرویی گران‌قیمت در بازار آمریکاست، اما از اکثر خودروهای برقی ارزان قیمت، نظیر نیسان لیف یا شورولت بولت، محدوده برد کمتری دارد. از سوی دیگر، در بین خودروهای نیمه لوکس یا لوکس، نظیر جگوار I-Pace و تمام مدل‌های تسلا نیز برد کمتری ارایه می‌دهد. پورشه برای اثبات غلط بودن نتایج این آزمایش، پورشه تایکان را به شرکت کالیفرنیایی AMCI سپرد، که موسسه‌ای مستقل و بی‌طرف برای ارزیابی محصولات خودرویی است. مطابق آزمون‌های این موسسه، پورشه تایکان بسته به نوع مصرف در شهر یا جاده یا ترکیبی از هر دو، با یک بار شارژ، مسافتی بین 275 الی 288 مایل را طی می‌کند. این رقم بسیار نزدیک به محدوده برد اعلام شده برای پورشه Mission E در سال 2015، یعنی 300 مایل است. نسخه اروپایی پورشه تایکان نیز مطابق چرخه WLTP ارزیابی شد که 279 مایل محدوده برد، حاصل این آزمایش بود.

پورشه تایکان

پورشه تایکان

با این وجود، اگر بخواهید در ایالات متحده پورشه تایکان خریداری کنید، 201 مایل، عدد درج شده محدوده برد در سند این خودرو خواهد بود. اما این اختلاف بین آمارهای مختلف، مابین نتایج EPA و WLTP چگونه توجیح می‌شود؟ این اختلاف بیشتر به نوع استفاده از خودرو باز می‌گردد. برای نمونه، آزمون WLTP که مطابق خواسته‌های اروپایی‌هاست، بیشتر بر روی رانندگی در حومه شهرها تمرکز دارد، در صورتی که آزمون EPA، که مطابق میل مشتریان آمریکایی است، رانندگی در بزرگراه‌ها با سرعت بالاتر را مد نظر قرار می‌دهد. بنابراین آزمون EPA فشار بیشتری به خودروهای برقی وارد می‌کند. با این‌ وجود، انتظار می‌رود پورشه به تدریج بروزرسانی‌هایی را بر روی پورشه تایکان اعمال کند، تا محدوده برد آن در ایالات متحده را به عدد 300 مایل نزدیک نماید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد