موضوعات داغ

بازگشت پژو سیتروئن به کشور تقریبا غیرممکن شد

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بازار خودرو کشور بعد از فرانسه بزرگترین بازار فروش محصولات پژو سیتروئن بود. سیتروئن بعد از برجام تلاش کرد تا با خرید 50 درصد سهام شرکت سایپا کاشان در بازار ایران حضور جدی داشته باشد، اما با بازگشت تحریم ها این برنامه ناتمام ماند. البته تجربه بازگشت تحریم ها برای سیتروئن جدید بود در عین حال پژویی ها پیش تر این تجربه را در سال های ابتدایی دهه 90 شمسی داشتند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از دنیای اقتصاد، اکنون قرارداد ادغام فیات کرایسلر و پژو سیتروئن به امضا رسیده و چهارمین غول خودروسازی جهان از این قرارداد به جهان معرفی شد. حال بعد از گذشت 17 ماه از بازگشت تحریم ها و خروج پژو سیتروئن از بازار ایران، این قرارداد با فیات کرایسلر می تواند بازار جدید آمریکا را در دسترس خودروسازان فرانسوی قرار دهد. هر دو خودروساز فرانسوی در فاصله زمانی میان اواسط دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی فعالیت خود را در بازار آمریکا متوقف کرده بودند. البته کارلوس تاوارز مدیرعامل این شرکت بعد از خروج پژو از ایران از برنامه های این شرکت برای حضور در بازار آمریکا گفته بود. تاوارز البته اعلام داشته بود که بازگشت محصولات این برند فرانسوی به جاده های آمریکا زودتر از سال 2026 اتفاق نخواهد افتاد. این خبر زمانی از سوی مدیرعامل پژو سیتروئن اعلام شد که هنوز خبری از ادغام با فیات کرایسلر نبود. حال به نظر می رسد که این برند فرانسوی با این ادغام زودتر از موعد اعلام شده قبلی به دومین بازار بزرگ خودرویی جهان دست پیدا کند.
این ادغام برای پژو سیتروئن معنای دیگری نیز خواهد داشت. در صورت لغو تحریم ها این احتمال وجود دارد که فرانسوی ها دیگر نتوانند در جاده مخصوص و سایت کاشان حضور پیدا کنند. برای تایید این موضوع دو دلیل قابل ذکر است. ابتدا اینکه فیات کرایسلر یک خودروساز آمریکایی بود و تا کنون هیچ خودروساز آمریکایی در بازار ایران حضور نداشته و این موضوع می توانند به نوعی پاشنه آشیل این برند فرانسوی برای حضور مجدد در بازار ایران باشد. دلیل دیگری که ورود مجدد پژو سیتروئن را به بازار ایران سخت تر کرده این است که این گروه خودرساز فرانسوی نمی تواند به طور مستقل تصمیم گیری کند و باید نظر شریک خود را برای حضور در بازار دیگر جویا شود و این مساله می تواند مانع از حضور دوباره پژو سیتروئن به بازار کشور شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد