موضوعات داغ

نسخه پیشرفته آفتاب گیر خودرو اختراع شد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
سال ۱۹۲۴ شخصی به نام هتوی اولین آفتاب گیر خودرو یا به قول خودش سپر تابش را اختراع کرد که روی فورد مدل T نصب شد. این آفتاب گیر طی سالیان با تغییرات زیادی از جمله تاشو و کشویی بودن روبرو شده است، اما هنوز هم ابزاری است که بیشتر از نور خورشید، جلوی دید راننده را می‌گیرد. طبق آمار اداره ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا، آفتاب گیر خودروها دو برابر پدیده‌های آب و هوایی منجر به بروز تصادف شده است. شرکت بوش در نمایشگاه لوازم الکترونیکی لا‌س‌وگاس اولین نسخه پیشرفته از این ابزار سنتی را رونمایی کرد.
به جای یک پنل مات که کاملا دید راننده را مختل می‌کند یا یک پنل دودی که نور خورشید را به صورت کامل دفع نمی‌کند، بوش یک صفحه نمایش واضح با قطعات LCD شش ضلعی مات ارائه داده که فقط از تابش نور خورشید به چشمان راننده جلوگیری می‌کند.
این اختراع به نام آفتاب گیر مجازی از چند دوربین برای تشخیص مکان چشم‌ها، بینی و دهان راننده استفاده می‌کند تا سایه‌های روی صورت را تشخیص دهد. سپس الگوریتمی با استفاده از هوش مصنوعی بخش‌هایی از LCD که روبروی چشمان راننده هستند را تیره می‌کند تا از تابش خورشید به چشم‌های راننده جلوگیری شود. دوربین‌ها در هر لحظه حرکات سر راننده را ردیابی می‌کنند تا هر لحظه بتوانند به شکلی مناسب از تابش خورشید جلوگیری کنند. بنابراین دید راننده نسبت به نسخه سنتی ۹۰٪ افزایش می‌یابد، در حالی که دید قسمت‌های تیره آفتاب گیر در حد یک عینک آفتابی است. البته این سیستم برای منابع نوری دیگر که نسبت کنتراست آن‌ها با خورشید متفاوت است طراحی نشده است.
آفتاب گیر مجازی هنوز در دست توسعه قرار دارد، و بوش در نمایشگاه لوازم الکترونیکی امسال آن را به قطعه سازان بزرگ عرضه کرده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد