موضوعات داغ

روند کاهشی قیمت خودروها در بازار

عکس مطلب اول
بازار خودرو این روزها در رکود به سر می برد و در چند هفته اخیر با افزایش قیمت دلار شاهد افزایش چشمگیر قیمت خودرو در بازار بودیم. تب افزایش قیمت خودرو از دیروز فروکش کرده و روند کاهش قیمت ها شروع شده است. قیمت انواع محصولات سایپا در روز چهارشنبه 7 اسفند روند نزولی داشته و پراید 111 با قیمت 64 میلیون و 500 هزار تومان در بازار معامله شد. قیمت پراید 131 نیز 61 میلیون و 500 هزار تومان، پراید 151 با قیمت 67 میلیون تومان خرید و فروش شد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایرنا، همچنین ساینا دنده ای 76 میلیون تومان، ساینا فول 81 میلیون تومان، تیبا صندوقدار 70 میلیون تومان و تیبا 2 هاچ بک 76 میلیون تومان در بازار معامله شدند. وانت نیسان بنزینی با کاهش 7 میلیون تومانی با قیمت 97 میلیون تومان خرید و فروش شد. نوع دوگانه سوز این خودرو نیز با کاهش 8 میلیون تومانی با قیمت 107 میلیون تومان در بازار قیمت خورد.
قیمت ها در گروه ایران خودرو در روز چهارشنبه 7 اسفند به نسبت روز گذشته روند کاهشی داشته است. هر دستگاه سمند ال ایکس با 9 میلیون تومان کاهش ۱۰۴ میلیون تومان، دنا با 10 میلیون تومان کاهش۱۵۰ میلیون تومان، ‌پژو ۴۰۵ جی ال ایکس با 8 میلیون تومان افت قیمت ۹۶ میلیون تومان، پژو پارس با 9 میلیون تومان کاهش ۱۲۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ساده با 6 میلیون تومان افت قیمت ۱۰۲ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ فول با 8 میلیون تومان کاهش ۱۰۵ میلیون تومان معامله شدند.
در این شرایط کارشناسان بازار می گویند که قیمت ها فقط بر روی کاغذ بوده و مراجعات مردم برای خرید و فروش خودرو به حداقل خود رسیده است. آن ها معتقدند که افراد نابلد احساس می کنند با افزایش قیمت دلار قیمت خودرو نیز افزایش خواهد یافت و به همین دلیل اقدام به خرید خودرو می کنند و هیچگاه یک نمایشگاه دار مبلغ یک میلیارد و 100 میلیون تومان برای خودرویی مثل سانتافه پرداخت نمی کند.
سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی پایتخت می‌گوید: هر کالایی یک قیمت منطقی و یک قیمت کاذب دارد، خرید خودرو در این زمان موجب افزایش سوء استفاده سودجویان می شود. افزایش قیمت دلار اثر روانی خود را بر بازار خودرو گذاشته و به طور مثال شاهد بودیم در روزهای گذشته قیمت تیبا هاچ بک به بیش از ۸۰ میلیون تومان رسیده است.
موتمنی در ادامه بیان داشت: وقتی قیمت ارز افزایش می یابد، آنهایی که خودرو در اختیار دارند نمی فروشند و وقتی عده ای به صورت هماهنگ در فضای مجازی قیمت بالایی برای خودروها اعلام می کنند، نظارتی بر آنها نیست و از طرفی عرضه و تقاضا هم با هم همخوانی ندارد، شاهد این اوضاع هستیم. همچنین اخبار منفی بیش از اخبار مثبت بر مردم تاثیر می گذارد. به عنوان مثال دیروز خبر افزایش 40 تا 50 درصدی مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان منتشر شد که این خبر باغث ایجاد یک موج منفی در بازار شد و قیمت ها روند افزایشی به خود گرفتند. از سوی دیگر اختلاف زیاد بین قیمت کارخانه و بازار باعث می شود تا افرادی که پول مازاد دارند برای ثبت نام و خرید از کارخانه تحریک شوند.
براساس این گزارش، قیمت خودرو در روز چهارشنبه 7 اسفند به نسبت روز گذشته در گروه مونتاژی ها هر دستگاه هایما اس۷ با 25 میلیون تومان افت قیمت ۳۹۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ با 12 میلیون تومان کاهش ۴۶۸ میلیون تومان و جک اس ۵ با 25 میلیون تومان کاهش ۳۷۵ میلیون تومان قیمت خوردند. همچنین هر دستگاه مزدا۳ با 20 میلیون تومان افت قیمت ۵۲۵ میلیون تومان، رنو تلیسمان با 30 میلیون تومان کاهش ۸۲۰ میلیون تومان، رنو کولئوس با 90 میلیون تومان افت قیمت یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان و سانتافه با 50 میلیون تومان کاهش یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند.
کارشناسان معتقدند اگر برای قیمت خودرو سقفی تعیین شوند شاهد این بازار سیاه فعلی نخواهیم بود. آن ها می گویند که قیمت تمام شده خودرو مشخص است و با در نظر گرفتن سودی مشخص، می توان قیمت آن را در بازار تعیین کرد.
همچنین یک نمایشگاه دار خودرو در مرکز پایتخت گفت:‌ همین خودروهایی که به تازگی مجوز خروج از گمرکات را گرفته، شاید تا پنج برابر قیمت شان خرید و فروش شوند، زیرا هیچ نظارتی بر قیمت‌ها وجود ندارد. وی معتقد است اگر نظارت بر بازار وجود داشته و کنترل شود، سوء استفاده کنندگان از این بازار خارج خواهند شد.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/12/9
چقد کاهش قیمت!!!!!! خدارو شکر . ملت راضی به این همه کاهش قیمت نیست!!!!!
1398/12/11
باید دهن دلال ها و آشغال سازها و هر مافیای دیگه تو این صنعت سرویس بشه و جواب بی شرفیشون رو پس بدن