موضوعات داغ

گزیده‌ای از اخبار امروز فرمول یک؛ 23 اردیبهشت 1399

عکس مطلب اول
جنجالی‌ترین خبر امروز صبح رسانه‌ها، جدایی سباستین فتل از فراری بود که در پستی جدا به طور کامل به آن پرداخته‌ایم و شما از طریق این لینک می‌توانید این خبر را مطالعه کنید. اما شایعات و گمانه‌زنی‌ها برای پر کردن صندلی فتل در فراری داغ و داغ‌تر شده است. از دنیل ریکاردو به عنوان محتمل‌ترین جانشین فتل یاد می‌شود اما این موضوع بسیار برای سیریل ابیتبول، مدیر ورزشی تیم رنو، غیر قابل هضم خواهد بود زیرا او در همین فصل پیش با رقمی بالا این راننده استرالیایی را به خدمت گرفت تا تیمش را در جهت پیشرفت هدایت کند. ریکاردو بارها از اطمینانش به آینده تیم رنو سخن گفته است، اما شیوع بیماری کرونا و ضربه سنگین آن به پیکره تیم‌های فرمول یک، رنو را بیش از پیش از این هدفش دور نگه داشته است. راننده 30 ساله استرالیایی بسیار برای قهرمان شدن مصمم است و حالا با خالی شدن صندلی یکی از قدرتمندترین تیم‌های فرمول یک، به نظر نمی‌رسد همچنان به رنو متعهد باشد و در صورت وجود چنین پیشنهادی، رنو راننده ارزشمندش را از دست خواهد داد. از طرفی دیگر هلموت مارکو، مشاور ارشد تیم ردبول، اذعان کرده است که تلاشی برای برگرداندن ریکاردو نخواهند کرد:
" اگر الکس آلبون مثل سال گذشته عملکرد خوبی داشته باشد، که قویا فکر می‌کنم چنین بشود، آن وقت او با ما خواهد ماند. بنابراین ریکاردو شانسی برای برگشت ندارد. تنها در صورتی به دنبال رانندگان دیگر خواهیم رفت که آلبون افت شدیدی داشته باشد، اما [در این صورت] فقط به دنبال ریکاردو نخواهیم بود."
از راننده اسپانیایی مک‌لارن نیز به عنوان دیگر گزینه در دسترس برای فراری یاد می‌شود. نام کارلوس ساینز از ماه‌ها پیش در میان اخبار فتل و فراری دیده می‌شد. ساینز بارها بیان کرده است که تمام تمرکز او روی مک‌لارن است، اگرچه دریافت پیشنهاد از سوی مارانلو می‌تواند بسیار وسوسه انگیز باشد. موضوع مهم دیگر، مقصد بعدی فتل است. فتل در صورت انتخاب فراری بین یکی از این دو راننده، با صندلی خالی آن‌ها در تیم‌های رنو یا مک‌لارن روبرو خواهد شد، اما آیا این تنها گزینه‌های اوست؟ راننده آلمانی در این چند وقت اعلام کرده است که شرایط قرنطینه و بیماری کووید-19 باعث شده‌اند تا او در اولویت‌های زندگی‌اش تجدید نظر کند و این بدان معنی است که شاید شاهد خداحافظی این قهرمان جهان از دنیای فرمول یک باشیم. اگر ریکاردو از رنو برود احتمالا کریستین لوندگارد 18 ساله شانسی برای تصاحب این صندلی پیدا کند. این جوان در حال حاضر در ترکیب رانندگان آکادمی رنو حضور دارد. اگر ساینز گزینه انتخابی فراری باشد، فرصتی برای نیکو هالکنبرگ خواهد بود تا با مک‌لارن به فرمول یک بازگردد. هالکنبرگ در این خصوص می‌گوید:
" بستگی به دورنمای این ورزش دارد. فرمول یک قطعا در قله است، اما سری‌های جذاب دیگری نیز وجود دارد و اگر فرصت خوبی برای [بازگشت به] فرمول یک نداشته باشم، به آن‌ها نگاه خواهم کرد."
او اعلام کرده پیشنهاد‌های از سری‌های مختلف نیز داشته است و در این باره چنین توضیح می‌دهد:
" بسیار دلگرم کننده و مثبت است. توجه کرده‌ام که هنوز عطش نشستن پشت فرمان خودروی مسابقه را دارم و قطعا می‌خواهم این کار را انجام دهم. اما در حال حاضر عوامل غیر قابل پیش‌بینی زیادی هستند. تیم‌ها برای بقا تلاش می‌کنند. راننده، اولویت اول آن‌ها نیست."
وی در خصوص سقف بودجه نیز اینگونه اظهار نظر کرد:
" تفاوت بین مخارج تیم‌های بزرگ و کوچک بسیار زیاد شده است. در نهایت فرمول یک ورزشی برای سرگرم کردن است و فکر نمی‌کنم یک تیم صدها میلیون دلار خرج کند تا سرگرم کننده باشد."
اگر فتل بخواهد در فرمول یک بماند، مک‌لارن محتمل‌ترین گزینه برای اوست، زیرا آندریاس سایدل، رئیس این تیم، رابطه خوبی با سباستین دارد. این دو در دوران بی ام و سائوبر با یکدیگر کار کرده‌اند و اگر سباستین به کسی مدیون باشد، آن شخص سایدل است. این موضوع می‌تواند کلید جابجایی فتل و ساینز باشد.

دکتر هلموت مارکو، مشاور ارشد تیم ردبول

دکتر هلموت مارکو، مشاور ارشد تیم ردبول

هلموت مارکو در مصاحبه‌ای با Sport1، شایعات مبنی بر احتمال برکناری کریستین هورنر، مدیر تیم ردبول، را به دلیل اختلاف نظر با دیتر ماتشیتز، مدیر کارخانه ردبول، رد کرد.
" هیچ ارتباطی بهم ندارد. البته که ما می‌خواهیم هورنر را حفظ کنیم. تنها موردی که اخیرا رخ داده، مخالفت او با سقف بودجه است، که به همه تیم‌ها برای ذخیره سرمایه کمک می‌کند. ما موافق آن هستیم. این مسئله دلیل اختلاف جزئی ایجاد شده است."
از مارکو در مورد آماده سازی ردبول رینگ برای برگزاری گرندپری اتریش سوال شد و او اینچنین پاسخ داد:
" بسیار خوب پیش می‌رود. الان شما فقط باید دعا کنید که اتفاق غیر مترقبه‌ای نیافتد و تغییر ناگهانی در تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا نداشته باشیم."

فرانس تاس

فرانس تاس

فرانس تاس، مدیر تیم آلفا تائوری، گفته است که تیمی پشتیبان برای وضعیت احتمالی ابتلای یکی از اعضای تیم به ویروس کرونا آماده شده است. پروفسور جرارد سایلانت، اخیرا به این موضوع اشاره کرده است که مثبت شدن تست یکی از اعضای تیم به لغو برگزاری یک مسابقه، مثل استرالیا، منجر نخواهد شد. اما تاس بیان کرده که رعایت فاصله گذاری اجتماعی در محدوده پیت‌لین عملی نیست و بنابراین مثبت شدن تست یکی از افراد تیم به معنی تعویض کل تیم است. وی در این خصوص می‌گوید:
" اگر عضوی از تیم به ویروس مبتلا شود، بحثی در آن نخواهد بود، او بلافاصله به بیمارستان یا قرنطینه خانگی خواهد رفت. این تصمیم بستگی به میزان حاد بودن وضعیتش دارد. ما در حال آماده‌سازی برای این مورد هستیم. ما تیمی پشتیبان برای جایگزینی هر یک از مهندسان و مکانیک‌ها خواهیم داشت. بدین ترتیب می‌توانیم از کارکرد کل تیم مطمئن باشیم."

کوین مگنوسن، راننده تیم فرمول یک هاس

کوین مگنوسن، راننده تیم فرمول یک هاس

کوین مگنوسن، بر خلاف کریستین هورنر و جورج راسل، معتقد است که در برگشت فرمول یک تصادفات زیادی به دلیل دوری بیش از اندازه رانندگان از خودرو و رانندگی، نمی‌بینیم. وی در مصاحبه با اسکای اسپورتس گفت:
" این مسئله من را نگران نمی‌کند، اما به نوعی هیجان انگیز است. ما مدت زیادی است که از فرمول یک دوریم. اما می‌دانم که شما آن را فراموش نمی‌کنید. آنقدر فرسوده نمی‌شوید. کمی تحلیل می‌روید ولی نه به آن اندازه. من یک فصل کامل را در سال 2015 از دست دادم و این دوری به معنای ننشستن پشت فرمان یک خودرو مسابقه بود. دو روز تست، یکی در DTM و دیگری در خودروی LMP1 داشتم، اما در خودروی فرمول یک نه. کمی بعد در 2016 و تست‌های زمستانی، وقتی به درون خودروی فرمول یک برگشتم، دورهای زیادی طول نکشید [تا ریتم خودم را بدست بیاورم]. انگار فقط برای یک زمستان ساده بین دو فصل از خودرو دور بودم. شما به سرعت بر می‌گردید و این مسئله برای همه یکسان است. فقط هیجان انگیز است و بسیار عالی است که به فرمول یک برگردیم."
مگنوسن در خصوص سختی کار روسای فرمول یک برای تنظیم تقویم جدید این فصل نیز اینگونه اظهار نظر کرد:
" کار بسیار بزرگی برای انجام دادن است. اما واقعا حاضرم هرکاری برای برگشت به مسابقه دادن را انجام دهم. باید هرکاری می‌توانیم انجام دهیم تا از ایمن بودن شرایط برای همه اطمینان حاصل کنیم. شرایط ایده‌آل نیست، اما بهتر از آن است که برای مدتی طولانی مسابقه ندهیم. اگر همه باهم همکاری کنیم، فکر کنم می‌توانیم از پس آن برآییم. خواهیم دید که معیارها چیست و چه کاری باید انجام دهیم، اما طبق آنچه تا الان شنیده‌ایم حجم کار بسیار زیاد است و بسیار متفاوت خواهد بود. من همچنان مشتاق آن و بازگشت به پیست هستم."
قهرمان فصل 2016 فرمول یک، نیکو رزبرگ، معتقد است که رانندگان در بازگشت به پیست با دو مشکل عمده روبرو خواهند شد:
" اولین مشکل عضلات هستند، مخصوصا عضلات گردن. تمرین کردن فشارهای مسابقه‌ای درون باشگاه غیر ممکن است. اما به نظرم مشکل جدی‌تر این است که آن‌ها در حال یادگیری برای پیشرفت در رانندگی نیستند."
لوئیس همیلتون اخیرا اعلام کرده است که از همیشه سالم و سرحال‌تر است اما رزبرگ چندان از بابت حضور قوی همیلتون در اولین گرندپری فصل مطمئن نیست.
" مطمئنا او هرکاری که در توانش است را انجام می‌دهد، اما مطمئن نیستم او درک کند بدن در طول 5 ماه چقدر تحلیل می‌رود، همچنین از جنبه دقت و توانایی رانندگی."

برنی اکلستون

برنی اکلستون

برنی اکلستون، رئیس سابق فرمول یک، در مورد اظهار نظرش در خصوص تزلزل جایگاه ماتیا بینوتو در تیم فراری شفاف سازی کرده است.
" من منظور بدی در مورد او نداشتم. من گفتم که او یک مهندس بسیار بسیار عالی است و همه چیز در مورد فراری را می‌داند. اما مهندس بودن با مدیر یک تیم بودن متفاوت است. یک مدیر باید بی‌رحم باشد تا به اهدافش برسد، و در نقطه مقابل او فردی حساس و انسان واقعا خوبی است. من همیشه فکر می‌کنم که او [فلاویو بریاتوره] گزینه بهتری است. اگر فلاویو فردی بهتر در تیم دیگری می‌دید او را به خدمت می‌گرفت. مطمئن نیستم بینوتو چنین کاری انجام دهد؛ رها کردن یکی از افرادش در خانه."
اکلستون نیز گفته است که قبلا احتیاجی به سقف بودجه نبود اما اختلاف فاحش ایجاد شده این قانون را به فرمول یک تحمیل کرده است.
" ارقام میانگین مخارج تیم‌ها کاملا دیوانه‌وار است. اما همیشه تیم‌های ثروتمند و بی‌پول در فرمول یک بوده‌اند. مدیریتم در برابهام را به یاد دارم. ما مشخصا یک تیم ضعیف از لحاظ مالی بودیم و فراری نیز در این ورزش حضور داشت. چهار برابر ما یا حتی بیشتر پول داشتند. ما و لوتوس تعدادی قهرمانی بدست آوردیم، همه می‌توانستیم برنده شویم، اما الان اینگونه نیست."

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد