موضوعات داغ

آیا دوو سیلو می تواند هنوز خودرو قابل اطمینانی باشد؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

تاریخ خودروسازی ایران از محصولاتی انباشته شده که برای مدت کوتاهی در بازار حضور داشتند، آمار فروش متوسطی کسب کردند و پس از آن‌که تولیدشان متوقف شد به محبوبیت فوق‌العاده بالایی در بازار دست یافتند. دوو سیلو و هیوندای آوانته چنین خودروهایی هستند که پس از توقف تولید افزایش شهرت فوق‌العاده‌ای را تجربه کردند.

البته لازم به ذکر نیست که دوو سیلو بخش عمده‌ای از تاریخ زندگانی خود را سپری کرده و اندک اندک به ورطه فراموشی کشیده می‌شود و جای خود را به محصولات نوبرانه بازار می‌دهد. این خودرو در فاصله سال‌های 1375 تا 1384 به تولید رسید و در بازاری انبوه از خودروهای اروپایی و ژاپنی توانست خوش بدرخشد.

باید توجه کرد که در آن دوران خبری از خودروهای رنگارنگ چینی نبود و تمامی شرکت‌های فعال در حوزه خودرو بر واردات یا تولید خودروهای اروپایی و ژاپنی تمرکز داشتند. پژو 405 و رنو 21 دو محصول ایران خودرو و سایپا بودند که با تکیه بر مواردی همچون تیراژ بالا و گستردگی دامنه فعالیت شرکت، دوو سیلو را تهدید می‌کردند. در بخش وارداتی‌ها نیز محصولاتی همچون تویوتا کرونا، هوندا آکورد و میتسوبیشی گالانت ستاره‌های درخشان بازار بودند.

رقابت کهنسال با کارکشته و تازه کار

اما اکنون و پس از گذشت چند دهه از آن دوران طلایی، آیا خودروهایی همچون دوو سیلو هنوز ارزش خرید دارند؟ برای پاسخ به این سوال باید به ذات هر خودرو مراجعه کرد. برای مثال خودروهایی همچون رنو 21 یا دوو اسپرو قوای فنی شدیدا پراستهلاکی دارند و امروزه دچار مشکل کمبود شدید قطعات یدکی هستند، به همین دلیل کمتر نمونه سالم و نسبتا تمیز از رنو 21 را می‌توان یافت. در مورد دوو اسپرو نیز یافتن نسخه سالم و با ارزش کار چندان راحتی برای خریدار نخواهد بود.

دوو سیلو

در سوی مقابل خودرویی همچون دوو سیلو قرار گرفته است که از تولید آخرین نمونه آن، بیش از 15 سال می‌گذرد و همچنان خود را به عنوان گزینه‌ای در بازار خودروهای کارکرده مطرح می‌کند. چنین حالتی در خصوص دیگر محصول مونتاژی کره‌ای یعنی دوو ماتیز نیز دیده می‌شود. شکی نیست که دوو سیلو نسبت به خودروهای همسال و هم‌رده خود ارزش خرید بیشتری دارد اما آیا واقعا پرداخت وجه برای خرید خودرویی متعلق به دو دهه پیش، منطقی است؟

بررسی مزایا و معایب دوو سیلو

برای پاسخ به این سوال باید به بررسی مزایا و معایب دوو سیلو بپردازیم. در شرایط عادی مزایا دوو سیلو از معایب آن بیشتر هستند اما بسته به شرایط خریدار و نحوه دسترسی به راهکارهای خرید خودرو یا نگهداری از آن، این لیست متغیر است.

معایب دوو سیلو

شاید نخستین مورد از لیست معایب دوو سیلو را بتوان طراحی از مد افتاده و بدنه قدیمی این خودرو دانست. دوو سیلو هم نسل خودروهایی همچون رنو 21 یا پژو 405 است، یعنی خودروهایی که به بهره‌مندی از کاپوت‌های کشیده و ستون‌های باریک شهرت داشتند. مشکل اصلی استفاده از این نوع ساختار بدنه، عدم ایمنی کافی هنگام تصادفات است که سرنشینان را به خطر می‌اندازد.

البته نمی‌توان طراحی خارجی دوو سیلو و پژو 405 را کاملا مردود تلقی کرد، چرا که این گونه خودروها میدان دید گسترده‌ای را برای راننده فراهم می‌کردند و به او اجازه می‌دادند تا به راحتی مانورهای لازم را انجام دهد. یادتان باشد هیچ‌کدام از خودروهای دهه هشتاد میلادی مانند امروز به طیف گسترده سنسورها و رادارها مجهز نبودند.

پیشنهاد مطالعه: تست و بررسی دوو سیلو دست دوم – ملاقات با پیرمرد دوست داشتنی کره ای

با این حال مهم‌ترین مورد از معایب دوو سیلو، به ایمنی پایین این خودرو مربوط می‌شود. در بازاری که دوو سیلو با خودروهایی نظیر پراید و تیبا رقابت می‌کند، نبود امکاناتی همچون کیسه هوا یا سیستم‌های ترمز ABS و EBD به راحتی خریدار را از خرید دوو سیلو منصرف می‌کند. البته پراید و تیبا نیز امتیاز بالایی در موضوع ایمنی دریافت نمی‌کنند با این حال اگر تنها بخواهیم به امکانات ایمنی توجه کنیم، ساپیا 131 و تیبا محافظت بیشتری از جان سرنشینان در تصادفات به عمل می‌آورند.

دوو سیلو

در دنیای واقعی مساله‌ای مهم‌تر از ایمنی وجود ندارد اما در کشورمان این شرایط متفاوت است و سهولت دسترسی به خدمات و قطعات یدکی، همواره برای خریداران خودرو عاملی تاثیرگذار بوده است. دوو سیلو در این زمینه نمره ضعیفی دریافت می‌کند چرا که یافتن قطعات یدکی این خودرو به راحتی امکان پذیر نیست و حتی انجام تعمیرات دوره‌ای آن نیز کار آسانی نبوده و شاید تنها در شهرهای بزرگ بتوانید این کار را با سهولت نسبی به انجام برسانید.

دوو سیلو در زمان عرضه یکی از رقبای عمده پژو 405 به شمار می‌آمد اما هیچ‌گاه نتوانست به عنوان رقیبی قدرتمند برای پژو 405 تلقی شود. دلیل آن نیز قوای فنی ضعیفی بود که دوو سیلو را در حد پراید تنزل می‌داد. این خودرو در نمونه‌های فول انژکتور حدود 75 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند که در مقایسه با پژو 405 مجهز به موتور دولیتری یا 1.8 لیتری، هیچ حرفی برای گفتن ندارد. نمونه‌های قدیمی‌تر نیمه کاربراتوری نیز قدرت و گشتاور کمتری ارائه می‌دهند.

مزایا دوو سیلو

غزل شماره 182 حافظ می‌گوید: «عیبش گفتی هنرش نیز بگو». به همین بهانه به بررسی مزایا دوو سیلو نیز می‌پردازیم چرا که همچنان برخی اعتقاد دارند این خودرو در مقابل نسخه‌های مشابه سمند و پژو 405 برتر ظاهر می‌شود.

برای افرادی که بین خرید پراید کم سن و سال و دوو سیلو سالخورده برسر دوراهی قرار گرفته‌اند، وجود صندوق عقب جادار و بزرگ در این خودرو یک مزیت قابل توجه و برتری بخش برای این خودرو در مقابل پراید محسوب می‌شود. طبیعی است که در این محدوده قیمتی از بازار، سدانی با این ابعاد صندوق وجود ندارد.

استهلاک پایین جلوبندی نیز یکی دیگر از مزایا دوو سیلو تلقی می‌شود. این مساله همواره یکی از دغدغه‌های مشتریان هنگام خرید خودروهای فرانسوی همچون پژو 206 و پژو 405 بوده است، چرا که قطعات جلوبندی این خودروها به آسانی دچار خرابی می‌شوند. با توجه به هزینه‌های گزاف انجام تعمیرات و جاده‌های نه چندان مناسب در کشورمان، این مزیت نیز می‌توانند همچنان دوو سیلو را در کورس رقابت با دیگر خودروها حفظ کند.

دوو سیلو

تقریبا تمام کسانی که یک بار سوار دوو سیلو شده‌اند، متوجه سواری نرم این خودرو و کوبش کمتر کابین در مقایسه با پژوهای همسن و سال شده‌اند. این مورد نیز یکی دیگر از مزایا دوو سیلو به شمار می‌رود.

نتیجه گیری، بالاخره بخریم یا نخریم؟

شکی نیست که امروزه دوو سیلو یک خودرو قدیمی و از رده خارج محسوب می‌شود که حتی از ابتدایی‌ترین امکانات ایمنی که مشابه آن در خودروهای داخلی وجود دارد نیز بی‌بهره است. مشکل دسترسی به قطعات یدکی و لوازم نیز به مشتریان بازار خودرو این مفهوم را دیکته می‌کند که دوو سیلو دیگر مناسب مصارف روزمره نیست و بهتر است تا به دنبال خرید خودرویی مرسوم همچون پراید، تیبا، سمند یا پژو 405 باشید.

دوو سیلو

توجه به این نکته ضروری است که علاوه برآن که تولید دوو سیلو در ایران سال‌هاست که متوقف شده، حتی خودروسازی به نام دوو نیز دیگر وجود خارجی ندارد و این مساله بیش از هر مورد دیگری، تصمیم مشتری برای خرید دوو سیلو را با تردید مواجه می‌کند.

طبیعی است دوو سیلو خودرویی نیست که ارزش نگهداری کلکسیونی داشته باشد و علاقمندان به چنین فعالیتی، خودروهایی همچون مرسدس بنز E230‌ یا بی ام و E36‌ را برای بازسازی انتخاب می‌کنند. بنابراین دوو سیلو می تواند هنوز خودرو قابل اطمینانی باشد اما نه برای مدتی طولانی و خرید آن در شرایط فعلی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/16
یکی از مزیت های این ماشین کولر بسیار خنکشه که واقعا سرماش عالیه
1399/5/17
پژو،سمند چیه لامصب این هفته بنزین میزنی هفته بعد دوباره پرش می‌کنی (هرروز میرم کرج میام)کولر (نگو کولر گازی)یعنی عالیه ها عالی به نظر من پیچ چرخش می ارزه به کل پراید
1399/5/18
باسلام،متنی در نقد تحقیق فوق شروع اما نهایتا از تحریر آن ناتوان شدم!لذا فقط به خوانندگان محترم توصیه عرض میکنم شایسته است به هر مطلبی بی جهت مومن نشوند....
گاها افراد نه از سر غرض بلکه از نااگاهی مبادرت به القا سلیقه غیر علمی خود می نمایند....
با کمی دقت در مطلب این بزرگوار فوران تناقضات مشهود است،،،
پراید+پژو=ازسال۷۲
دوو=۷۶ کدام جدیدتر؟؟؟!
مقایسه باسمندبی اصالت=پژوی مونگول شده!
که حتی عقب ترازاصلشه!
دووی ۲۰ سال پیش هم مجهز به ای بی اس بوده و هم ایربگ که در مونتاژایران لولو برده، البته فقط چراغهای پشت آمپرشو ور نداشتن که هنوز موجوده...
نگارنده محترم خودرو ۱۳۰۰سی سی،۱۵۰۰سی سی،۱۸۰۰سی سی و ۲۰۰۰ سی سی را در یک رنج مقایسه فرموده اند! مثالا فرموده اند ایهالناس بدانید ۲۰بزرگتراز ۱۸ است و...
ضمنا دنیا بزرگتر از ایران است و نگارنده از هند تا ارمنستان تا اروپا چشم بیاندازند سیلوهای روز را ببینند....

1401/1/30
بررسی کردن بلد نیستین بررسی نکنید ، آخرشم نتیجه گرفتی پراید و تیبا و پژو 405 از سیلو بهترن ! 🤣 آخه کی پراید و تیبای سایپا ایمنی شون از دووی کره ای بیشتره !؟ 🤣 سیلو کی طراحیش از مد افتاده !؟ اتفاقا طراحی پراید و پژو 405 از مد افتاده و قدیمیه ، سیلو طراحیش خیای قشنگه و هیچوقت از مد نمی افته مثل ماکسیما و زانتیا و مزدا 323 و دوو اسپرو و... اطلاعات غلط به مردم ندین چون سیلو و کلا این ماشینای قدیمی خارجی هنوزم خوبن و از ماشینای ایرانی بهترن
1401/5/24
به هیچ وجه این متن شما حرفه ای نیست و مشکل دارد. خیلی بیش ازینا باید از خوبی هاش هم میگفتین. کولر، سیتم تعلیق، نرمی ماشین، استهلاک فوق لعاده پایین، قدرت و سرعت عالی نسبت به مصرف سوخت و .....
1401/12/17
پژو پارس مدل 95 داشتم 206 تیپ 5 مدل 90 داشتم سایپا 111 داشتم سمند سورن داشتم دوو اسپرو داشتم مدل 1994 بود سیلو هم داشتم مدل 81 بود
نتیجه گیری میکنم اسپرو که من داشتم کلا در حد تویوتا بود اونقدر شتاب و هندلیگ خفنی داشت که وقتی پامو میذاشتم روی پدال گاز هیچ ماشینی بهش نمیرسید اینکه میگم هیچ ماشینی در حدی که زانتیا 2000 با زور باهام برابر میشد بسیار ماشین سنگین و محکمی هم بود
دوو سیلو داشتم در حد اسپرو نبود اما از همه ماشینای ایرانی ده سر و گردن بالاتر بود یه ماشین کاملا نرم و بیصدا در حدیکه انگار خاموشه کمک های نرم سیستم تعلیق توپ قیافه عالی یک ادم عاقل یه دوو سیلو میخره رنگ سفید مدل 81 میده کف ماشین رو واسش موم کاری میکنن که ماشین از کف پوسیده نشه میره کنار پژو و پراید ترمز میکنه میخنده بعد دوباره به راهش ادامه میده فکر میکنید چرا دیگه دوو تولید نمیشه؟؟؟؟چون شرکت بی سیاستی بود اونقدر محصولات با کیفیتی تولید کرد که خراب نشد نتونست قطعات بفروشه ورشکست شد حالا باز بگید پراید و پژو یه مزیت دیگه ام داره سر هر چراغ قرمز عین 206 و 405 و پارس و پراید نیست که از هرکدوم 50 تا ببینی یه دونه شاید با زور ببینی این ماشین رو بخوام مقایسه کنم در حد ریو هست یکم از ریو بهتر
1402/3/26
من دوو سیلودارم یه شاهینم داشتم مشکل کمبود جا برای نگهداشتن ماشین داشتم شاهینا فروختم تا بتونم دوو را نگه دارم اصلا لذت سواری که دوو بهم میده هیچ کدوم از ماشینای ایرانی بهم ندادن