موضوعات داغ

جک S3 یا ام وی ام X22، کدام خودرو گزینه مناسب تری است؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

طی چند سال گذشته خودروهای کراس اوور محبوبیت چشمگیری در بازارهای جهانی پیدا کرده و در بازار کشور هم شاهد حضور پرتعداد این کلاس خودرو با قیمت، امکانات و اندازه های متنوع هستیم، هرچند طی 2 سال گذشته قیمت خودرو در کشور به حدی افزایش پیدا کرده است که حتی اقشار متوسط جامعه نیز به سختی می توانند چنین محصولاتی را خریداری کنند.

با این حال، امروز در خودروبانک نگاهی به دو خودروی کراس اوور پرطرفدار بازار خواهیم داشت که سهم قابل توجهی از کراس اوورهای سایز کوچک بازار ایران به خود اختصاص داده اند. دو خودروی جک S3 و خودروی ام وی ام X22 که توسط کرمان موتور و مدیران خودرو تولید شده و از خدمات فروش و پس از فروش بسیار خوبی در کشور برخوردار هستند و مشتری خیالش از بابت خرید آنان راحت است.

امکاناتی که با خرید جک S3 و ام وی ام X22 گیرتان می آید

جک S3 از امکاناتی نظیر چراغ‌ های اتوماتیک مجهز به سیستم مشایعت، چراغ ‌های مخصوص روز، سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، بلوتوث، فرمان برقی، روکش‌های چرمی، کروز کنترل، نمایش فشار باد تایرها، نمایشگر لمسی، تهویه اتوماتیک، ترمزهای مجهز به ABS و EBD بهمراه سیستم پایداری الکترونیکی ESC، ترمز کمکی هیدورلیکی HBA، سامانه کنترل ایستایی در سربالایی HAC و دو ایربگ برای راننده و سرنشین کناری و برخی امکانات دیگر برخوردار است که در این رده امکانات خوبی به شمار می آید.

در مقابل ام وی ام پس از عرضه ماشین ‌هایی با آپشن ‌های محدودتر، تصمیم گرفت که نمونه‌ های مجهزتری تحت عنوان نسخه لاکچری و اکسلنت به بازار عرضه کند تا با داشتن امکانات تکمیلی کمبودی از این حیث احساس نشود. از جمله امکانات ام وی ام X22 فول می ‌توان به مواردی نظیر ترمزهای ABS و EBD ، سیستم کنترل پایداری ESP ، کنترل کشش TCS ، سامانه کمکی حرکت در سربالایی HAC، ترمز کمکی EBA ، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، دوربین دنده عقب، نمایشگر چند منظوره لمسی، تهویه الکتریکی، سانروف برقی، سامانه TPMS ، صندلی‌های چرمی، کروز کنترل و چراغ‌های روشنایی در روز و برخی امکانات دیگر اشاره کرد.

جک S3 یا ام وی ام X22

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت

در بخش فنی هر دو خودرو از موتوری استفاده می کنند که تقریبا خروجی قدرت مشابهی دارند. به طور دقیق تر خودروی جک S3 یک موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری با خروجی قدرت 107 اسب بخاری دارد که در محدوده 6000 دور بر دقیقه بدست می آید، درحالی که ام وی ام X22 با پیشرانه 1.5 لیتری قادر به تولید 105 اسب بخار قدرت در همین محدوده دور موتور است.

با این حال، تفاوت ها در گشتاور تولیدی موتور بیشتر به چشم می آید و خودروی جک S3 با گشتاور 155 نیوتن متری خود می تواند برتری چشمگیری نسبت به خودروی ام وی ام X22 با خروجی گشتاور 135 نیوتن متری داشته باشد.

هر دو پیشرانه به یک جعبه دنده اتوماتیک متصل شده اند، اما جک S3 یک جعبه دنده اتوماتیک CVT و خودروی ام وی ام X22 یک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک دارد که تفاوت آنان در شتاب گیری و مصرف سوخت بیشتر به چشم می آید.

مصرف سوخت جک S3 با گیربکس اتوماتیک انتقال متداول CVT برای هر صد کیلومتر استفاده ترکیبی معادل 5.9 لیتر خواهد بود، درحالی که مصرف سوخت ام وی ام X22 برای استفاده ترکیبی به چیزی حدود 6.1 لیتر می رسد.

اگرچه هیچ کدام گیربکس ‌های خیلی سریع و باهوشی نیستند، اما به هر حال در این رده قیمتی وضعیت تمامی ماشین ‌های اتوماتیک مشابه میهمانان امروزمان است و از این رو نمی‌ توان ایراد بزرگی به سیستم انتقال قدرت S3 و X22 وارد کرد.

جک S3 یا ام وی ام X22

تجربه رانندگی

در اولین قدم با ورود به داخل کابین، متوجه دید مناسب راننده نسبت به محیط بیرون خواهید شد و ارگونومی هم برای این سطح و کلاس خودرویی قابل قبول به نظر می‌ رسد. البته اگر روی این موضوع خیلی دقیق شویم، باید گفت که میزان تسلط به محیط پیرامونی پشت فرمان ام وی ام X22 اندکی بهتر از جک S3 خواهد بود، اما این اختلاف پس از مدتی رانندگی و عادت کردن به خودروها از بین می رود.

برخلاف رنو ساندرو استپ وی یا حتی خودروی برلیانس C3 کراس، داخل هر دو ماشین به علت ارتفاع نسبتا زیاد و موقعیت مناسب قرارگیری راننده، حس و حال قرار گرفتن داخل یک خودروی کراس ‌اوور واقعی بیشتر به راننده منتقل می شود و همین موضوع باعث تجربه رانندگی لذت بخش تری خواهد شد. فرمان هر دو خودرو هم نرم است و تا اینجای کار همه چیز برای یک رانندگی آرام شهری مناسب به نظر می‌ رسد.

همچنین بخوانید: جک S3 یا ام وی ام X22 – بررسی و مقایسه کراس‌اوورهای کوچک و محبوب این روزهای بازار

با این حال پس از مدت کوتاهی با اولین مورد منفی یعنی سواری نسبتا خشک ام وی ام X22 مواجه خواهیم شد. در واقع X22 در مقایسه با خودروی ام وی ام 315 کوبش‌ های بیشتری به کابین منتقل می ‌کند، درحالی که خودروی جک S3 کیفیت سواری نسبتا بهتری برای سرنشینانش دارد و رفتار سیستم تعلیق نرم تر خواهد بود.

جک S3 یا ام وی ام X22

موضوع دیگر اینکه سواری اسپرت ‌تر X22 منجر به پایداری بهتر آن نشده و باوجود حرکات گهواره ای کمتر نسبت به رقیب خود، در فرمان ‌پذیری هم عملکرد چندان بهتری از خود نشان نمی‌ دهد. البته هر دو ماشین ازسیستم‌ های کنترل پایداری الکترونیکی بهره مند هستند و این امر باعث شده تا امنیت خودرو در پیج ها تامین شود.

خلاصه کلام این است که این دو کراس ‌اوور کوچک شهری به هیچ عنوان برای سرعت رفتن و لایی کشیدن ساخته نشده ‌اند. اما قدرت موتور، ترمز و پایداری آن‌ ها برای استفاده‌ های عادی کافی است. ناگفته نماند که ترمز هر دو اتومبیل در زمین ‌های لغزنده عملکرد متوسطی دارد و بهتر است که در این شرایط جانب احتیاط را رعایت کنید.

در ادامه تجربه رانندگی، بخش فنی اتومبیل را بررسی کردیم و متاسفانه در بحث شتاب گیری هیچ یک از این دو خودرو نتوانستند عملکرد چشمگیری از خود نشان دهد، با این حال جک S3 به خاطر داشتن پیشرانه قوی تر توانست عملکرد بهتری بویژه در شتاب ثانویه و کشش در سربالایی ها نسبت به خودروی ام وی ام X22 داشته باشد.

در قدم آخر به سراغ عایق بندی کابین می رویم و باید گفت که صدای ورودی به کابین در دورهای پایین با هر دو خودرو چندان آزار دهنده نیست، ولی وقتی سرعت را افزایش می دهید صدای باد بیشتری به داخل کابین نفوذ می کند که در خودروی ام وی ام X22 به مراتب بیشتر از جک S3 خواهد بود، هرچند به خاطر استفاده از جعبه دنده CVT، صدای جک S3 هنگام شتاب گیری ها بلند می شود.

جک S3 یا ام وی ام X22

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد