موضوعات داغ

با مزایا و معایب پژو 206 تیپ 5 آشنا شوید

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

دو دهه از ورود پژو 206 به بازار کشورمان می‌گذرد و طی این مدت هاچ‌بک اقتصادی فرانسوی به خودرو محبوب ایرانیان تبدیل شد. تولید پژو 206 ابتدا در چهار تیپ 1 تا 4 آغاز شد که تیپ یک ساده ترین خودرو و تیپ چهار فول‌ترین خودرو از نظر امکانات بود.

در ادامه ایران خودرو تولید پژو 206 تیپ 5 و تیپ 6 را آغاز نمود. این خودروها نسبت به پژو 206 تیپ 2 و تیپ 3 از پیشرانه قوی‌تری بهره می‌بردند و امکانات رفاهی بیشتری را در خود جای داده بودند. تولید تیپ 1 و 4 توسط ایران خودرو متوقف شد و در سال‌های دهه هشتاد خورشیدی پژو 206 در چهار تیپ 2، 3، 5 و 6 تولید شد.

شاید بتوان اهمیت پژو 206 تیپ 5 در خودروسازی ایران را هم‌سنگ پژو 405 دانست. این خودرو تنها یک هاچ‌بک سریع و زیبای فرانسوی نبود، بلکه در ادامه خودروهای دیگری همچون پژو 206 صندوقدار، پژو 207 و رانا براساس پژو 206 تیپ 5 توسعه یافتند.

پس از گذشت حدود دودهه از ورود پژو 206 به ایران، همچنان تیپ 5 و تیپ 2 از این خودرو به تولید می‌رسند. پژو 206 تیپ 5 طی سال‌های حضورش با خودروهای مختلفی از جمله برلیانس H220، ام وی ام 315 سایپا کوئیک و تیبا 2 به رقابت پرداخت. این خودرو همواره مورد توجه جوانان و خانواده‌ها بوده و محصولی مناسب برای استفاده در معابر درون شهری به شمار می‌رود.

پژو 206

با توجه به محبوبیت بالای پژو 206 تیپ 5 و فروش گسترده این خودرو در بازار، مزایا و معایب پژو 206 برای خریداران و مشتریان بسیار مهم خواهد بود. این موارد پس از افزایش شدید قیمت خودرو اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده‌اند. پس در ادامه با ما همراه باشید تا مزایا و معایب پژو 206 تیپ 5 را مورد بررسی قرار دهیم.

مزیت اول، وفور قطعات یدکی

دو دهه است که تولید و عرضه پژو 206 تیپ 5 توسط ایران خودرو ادامه دارد و در این مدت بسیاری از قطعه سازان کوچک و بزرگ نسبت به واردات یا ساخت قطعات پژو 206 اقدام کرده‌اند. بنابراین تردیدی نیست که وفور قطعات یدکی یکی از مزایا پژو 206 تیپ 5 باشد.

همچنین بخوانید: رقابت طلایی، ام وی ام 315 جدید و پژو 206 تیپ 5

از ابتدای دهه نود و با اعمال دور اول تحریم‌های خودروسازی، ایران خودرو برای مدتی در تولید پژو 206 تیپ 5 با مشکل مواجه شد اما در ادامه با تامین قطعات از طریق شرکای جدید یا قطعه سازان داخلی، بر این مشکل فائق آمد. این اتفاق موجب شده تا هم‌اکنون بسیاری از قطعه سازان داخلی نسبت به ساخت لوازم یدکی پژو 206 تیپ 5 اقدام کنند که نتیجه آن وفور لوازم در بازار است.

مزیت دوم، مصرف سوخت

پژو 206 از همان روزهای اول عرضه در میان مصرف‌کنندگان ایرانی به خودرویی کم مصرف و اقتصادی مشهور شد. البته در آن زمان قیمت بنزین همانند امروز برای ایرانیان اهمیت نداشت و بنابراین این مورد از مزایا پژو 206 تیپ 5 چندان به چشم نمی‌آمد.

با گذر زمان و افزایش قیمت بنزین طی چند مرحله، مصرف سوخت اندک پژو 206 تیپ 5 برای مشتریان ایرانی به نقطه قوت این محصول تبدیل شد که افزایش شدید تقاضا برای خرید پژو 206 تیپ 5 را در پی داشت.

البته در نمونه‌های تولید شده پس از سال 91 به دلیل کاهش کیفیت آلیاژهای استفاده شده در ساخت موتور این مزیت با اندکی تردید همراه شده است. با این وجود همچنان می‌توان با پژو 206 تیپ 5 ارقام مصرف سوخت اندکی را ثبت کرد.

عیب اول، افت کیفیت

تمامی خودروهای تولید داخل از ابتدای دهه نود دچار افت محسوس کیفیت شدند و پژو 206 تیپ 5 نیز یکی از همین خودروها است. استفاده از قالب‌های متفرقه به جای قالب‌های اصلی، جایگزینی آلیاژهای با کیفیت پایین‌تر به جای مواد اولیه اصلی و بهره‌گیری از پلاستیک خشک به جای پلاستیک نرم از جمله مواردی هستند که به عنوان معایب پژو 206 تیپ 5 در بحث کیفیت مطرح می‌شوند.

پژو 206

البته این افت کیفیت تنها در نگاه اول مشهود نیست بلکه ممکن است تا خریدار پژو 206 تیپ 5 را پس از مدت کوتاهی به تعمیرگاه‌ها بکشاند. برای مثال می‌توان به سوخت سنسورها و فیوزها اشاره کرد که گاه و بیگاه برای نمونه‌های اخیر پژو 206 تیپ 5 اتفاق می‌افتد.

عیب دوم، حذف امکانات رفاهی و ایمنی

پژو 206 تیپ 5 در زمان عرضه به بازار یکی از پرآپشن‌ترین خودروهای داخلی بود که مورد توجه بسیاری از خریداران خودرو در ایران قرار گرفت. امکانات اولیه پژو 206 و ترمزهای دیسکی آن در چهارچرخ حتی طی دهه نود نیز می‌توانستند به عنوان یک مزیت در مقابل رقبای چینی محسوب شوند اما این مزیت از سال 98 تاکنون دچار اختلال شده است.

پیشنهاد مطالعه: مقایسه پژو 206 تیپ 5 و سایپا کوییک؛ هاچ‌بک‌های رُند بازار

ایران خودرو پس از آن‌که از اعمال دور دوم تحریم‌های خودروسازی متضرر شد، تصمیم گرفت تا با حذف برخی امکانات رفاهی و ایمنی تولید محصولات خود را به صرفه کند. پژو 206 تیپ 5 نیز قربانی ریاضت اقتصادی قرار گرفت و مواردی همچون ترمز دیسکی چرخ‌های عقب، سنسور پارک عقب و سی دی پلیر از روی این خودرو حذف شدند. این مساله هم‌اکنون یکی از معایب پژو 206 تیپ 5 به شمار می‌رود.

جمع بندی

با وجود تمام مزایا و معایب پژو 206 تیپ 5، این خودرو همچنان یکی از گزینه‌های منطقی برای خرید به شمار می‌رود. وفور قطعات یدکی و آشنایی مراکز خدمات خودرو به تعمیرات پژو 206 یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی است که در این شرایط کفه ترازو را به سمت مزایا سنگین‌تر می‌کند.

با این حال مواردی همچون افت کیفیت ساخت موجب نارضایتی خریداران در بلندمدت خواهند شد. به همین دلیل لازم است تا پس از خرید پژو 206 به خصوص در نسخه‌های تولیدشده پس از سال 91، دقت بیشتری برای نگهداری از خودرو صرف کنید. در حال حاضر قیمت پژو 206 تیپ 5 در نسخه‌های صفرکیلومتر حدود 200 میلیون تومان عنوان شده است.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/11
ی زمانی ماشین خوبی بود که قطعات فرانسوی روش بود ولی الان مفت گرونه . برای بیرون از شهر هم اصلا بدرد نمیخوره -مسافرت های طولانی خیلی خسته ات میکنه - این ماشین موتور گرمه بعد 3 سال استفاده واشر زد با اینکه ی ذره آب هم کم نکرد موتورش که باز بشه مثل اول نشد - خلاصه توی این مملکت با این وضعیت اقتصادی بنظرم خودروهای سایپا خیلی بصرفه تر از خودروهای ایرانخودرو هست . ایرانخودرو فقط تنوع محصولات زیاده ولی سایپا تنوع کم ولی موتور خودرو باکیفیت تر از بعضی از محصولات ایرانخودرو است به اصطلاح موتور خنک میگن .
1399/6/11
کالا ۲ مورد عیب برای ۲۰۶ نیست!
همه ماشینها همینطوره
مقاله تون در کل درست نیست
متشکرم
1400/2/15
سلام بنظرم من کلا تیپ پنج دو تا عیب بیشتر ندارع البته مدل های پایینی فرانسوی این ایرانیه ها کیفیتشون درسته بده یکی هندلینگ ماشین سر پیچ ها خیلی اذیت می‌کنه و یکی فضای داخل کابین و الی می شد مشکل چپ کردن 206 رو با esp آرسی هم حل کرد.
1400/4/21
یعنی دیگه چرخای ۲۰۶ دیسکی نیست
سی دی خور ندارن
و سنسور عقب ندارن
دیگه بگو کلا تولی نکن