موضوعات داغ

قیمت خودروهای جدید در کلینیک تجاری تعیین خواهد شد

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

ماه های گذشته، شورای رقابت وعده داده بود که قیمت جدید خودروهای داخلی را به صورت کلینیک تجاری قیمت گذاری خودرو تعیین خواهد کرد و در این روش از نظرات کارشناسان، قیمت محصولات مشابه و همچنین هزینه تمام شده خودروها استفاده خواهد شد تا قیمت خودروهای جدید تعیین شود. هرچند شورای رقابت جلساتی را پیش از این در قالب کلینیک تجاری قیمت ‌گذاری خودرو برگزار کرده بود که چندان مورد استقبال خودروسازان قرار نگرفت.

با این حال، به نظر می رسد که شورای رقابت تصمیم خود را درباره نرخ ‌گذاری خودروهای جدید گرفته و تصمیم دارد قیمت آنان را در قالب کلینیک‌ های تجاری تعیین کند. برای قیمت گذاری یک کالای جدید، باید قیمت کالا مشابه داخلی و خارجی را محاسبه کرد و یک گروه تخصصی برای قیمت ‌گذاری تشکیل شود.

در گروه مربوط به خودرو، هشت نفر متخصص از قسمت ‌های مختلف درگیر ماجرا بوده و مشخصات خودرو در اختیارشان گذاشته می ‌شود و آنها بدون تماس با یکدیگر، مشخصات را بررسی و در نهایت قیمت را اعلام می ‌کنند. پس از بررسی کارشناسان، از خودروسازان نیز در مورد قیمت مد نظر سوال می شود و معمولا برای تعیین قیمت های جدید خود بر اساس هزینه تمام شده تولید خودرو بعلاوه سود استفاده می کنند.

به گزارش خودروبانک و به نقل از باشگاه خبرنگاران، گفته می شود که در این روش به نوعی سقف قیمت در نظر گرفته خواهد شد و در دوره‌ های بعدی نیز برای قیمت ‌گذاری ملاک عمل قرار خواهد گرفت و خودروسازان می ‌توانند در صورت وجود تورم بخشی، قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

باتوجه به این روش، قیمت خودروهای جدید با در نظر گرفتن همزمان نرخ ‌های اعلامی از سوی خودروسازان و همچنین قیمت ‌های پیشنهادی کارشناسان و البته قیمت محصولات مشابه تعیین خواهد شد. با توجه به اینکه این روش به نوعی سیاست دستوری قیمت ‌گذاری را همچنان در خود دارد و آزادی عمل را از خودروسازان خواهد گرفت، احتمالا با واکنش منفی خودروسازان مواجه خواهد شد، درحالی که خودروسازان امید دارند روشی برای قیمت گذاری خودرو تعیین شود که ضرر تولید خود را جبران کنند و از حاشیه زیان فاصله بگیرند.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/11
واقعافاسدتر وشیادترازخودروسازها وجود ندارد
1399/6/12
نمونه خارجی حتماً بنز یا تویوتا ع احتمالا چون هرچی فکر میکنم نمی دونم به 405 چی نزدیک تره.. بعد یه سوال از قطعه وارد کن ها و خودرو ساز ها دارم اینکه میخواین ماشین رو به دلار حساب کنین اکی 1 مگه حقوق کارگر به دلاره..2 مگه بیشتر ماشین هاتون 80 درصد داخلی نیست پس به پول کشور دیگه چه کاری داره 3 چه شفاف سازی در مورد ضرر دادن هاتون کردین این هزینه سربار که به خاطرش ضرر میدین چی هست؟ نکنه خرج های میلیون دلاری برای طراحی صندوق 206 و فیس لیفت سمند خرج میشه..