موضوعات داغ

با مزایا و معایب جک J4 آشنا شوید

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

برند چینی جک را می‌توان یکی از محبوب‌ترین نشان‌های تجاری چینی برای مشتریان ایرانی دانست. مصرف‌کنندگان بازار خودرو ایران از طریق شرکت کرمان موتور و با محصولاتی نظیر جک S5 و جک J5 با این ستاره چینی آشنا شدند و مدتی بعد نیز خودروهای جک S3 و جک J4 سعی کردند تا این روند موفقیت آمیز را ادامه دهند.

تولید جک j4 از سال 1397 در کشورمان آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. با توجه به توقف تولید نسل مونتاژ شده از جک J5 در بازار ایران و جایگزینی آن با نمونه الکتریکی، کرمان موتور نیاز به سدانی اقتصادی و اتوماتیک داشت که جایگزین محصول پرفروش و محبوب خود یعنی جک J5 کند. به همین دلیل تصمیم گرفت تا برادر کوچکتر و اقتصادی‌تر این خودرو یعنی جک J4‌ را به خط تولید خود بیاورد.

جک J4 در ابتدای ورود به بازار یک سدان کوچک و اقتصادی با قیمتی زیر صد میلیون تومان بود که با خودروهایی همچون جیلی GC6‌، تندر پلاس اتوماتیک، بسترن B30 و دنا پلاس به رقابت می‌پرداخت. با این وجود متاسفانه قیمت‌ها در همان سطح باقی نماندند و اکنون برای خرید جک J4 به بودجه‌ای بسیار بیشتر از قیمت اولیه این خودرو نیاز خواهید داشت.

همچنین بخوانید:‌ تست و بررسی جک J4 ؛ ملاقات با یک چینی ناشناخته با روحیه ای رقابتی

با توجه به افزایش تمایل مشتریان ایرانی به خرید خودروهای اتوماتیک اقتصادی، طبیعی است تا مزایا و معایب جک J4‌ برای مشتریان اهمیت ویژه‌ای داشته باشد. این اهمیت به خصوص پس از افزایش شدید قیمت‌ها دوچندان هم شده و خریداران سعی می‌کنند تا اعمال حساب نشده را انجام ندهند. در ادامه نگاهی به مزایا و معایب جک J4 به عنوان یک محصول رقابتی از کرمان موتور خواهیم داشت. با خودروبانک همراه باشید.

مزیت اول، استفاده از سیستم زنجیرتایم برای پیشرانه

در طی دهه اخیر خودروهای چینی بسیاری به بازار ایران راه پیدا کرده‌اند که وجه مشترک بسیاری از آن‌ها، استفاده از سیستم زنجیرتایم به جای تسمه تایم بوده است. این مورد یکی از مزایا جک J4 نیز محسوب می‌شود چرا که هزینه‌های نگهداری خودرو را به شدت کاهش می‌دهد و دیگر نیاز به تعویض تسمه تایم در فواصل کوتاه نخواهید داشت.

البته سیستم زنجیرتایم نیز برای همیشه کارایی ندارد و زنجیرها نیز باید در فواصل معینی مورد بازرسی و احتمالا تعویض قرار بگیرند. با این وجود سیستم زنجیرتایم دوام و پایداری بسیار بیشتری نسبت به تسمه‌های پلاستیکی تایم دارد.

مزیت دوم، جعبه دنده اقتصادی

همان‌طور که در مقدمه مطلب شرح داده شد، جک J4‌ یک خودرو اقتصادی است و بنابراین باید عملکرد آن نیز متناسب با نوع خودرو باشد. گیربکس اتوماتیک CVT را می‌توان یکی دیگر از مزایا جک J4 قلمداد کرد که شاید در ابتدا عجیب به نظر برسد اما یک مزیت کاملا منطقی است.

گیربکس‌های CVT معمولا به واسطه رانندگی به دور از هیجان و کسل کننده شناخته شده‌اند اما از سوی دیگر این نوع از جعبه‌ دنده کاملا ایده آل برای استفاده در مصارف درون شهری است. چرا که پیشرانه به میزان ثابتی گاز می‌خورد و با توجه به عملکرد گیربکس، تا حد امکان پیشرانه از فشار مضاعف به دور خواهد بود.

جک J4‌

نتیجه چنین عملکردی کاهش مصرف سوخت خودرو و قابلیت استفاده از جک J4‌ در ترافیک‌های شهری است که این روزها و با توجه به افزایش قیمت سوخت، یک مزیت مهم محسوب می‌شود.

عیب اول، کمبود امکانات رفاهی

یکی از معایب خودروهای جک که توسط کرمان موتور به بازار عرضه می‌شدند، کمبود امکانات رفاهی نسبت به دیگر رقبا بود. برای مثال مشتری پس از خرید جک J5 می‌بایست با صرف هزینه شخصی اقدام به نصب لوازمی همچون نمایشگر سیستم چند رسانه‌ای و دوربین دنده عقب می‌نمود. متاسفانه این مساله یکی از معایب جک J4‌ نیز به شمار می‌رود.

در حالی ‌که وجود یک نمایشگر به امری رایج در بین خودروها حتی خودروهای داخلی تبدیل شده، جک J4‌ از چنین قابلیتی محروم است و خریدار ناچار است پس از خرید چنین آپشنی را بر روی اتومبیل خود اضافه کند. جک J4‌ در چرخ‌های عقب نیز از سیستم ترمز کاسه‌ای بهره می‌برد که برای چنین خودرویی و با چنین قیمتی، چندان مقبول به نظر نمی‌رسد.

عیب دوم، عرضه محدود به بازار

متاسفانه جک J4 پس از ورود به خط تولید کرمان موتور، دچار مسائل زیادی از جمله آشفتگی قیمت‌ها در بازار آزاد و اعمال مجدد تحریم‌های بین المللی علیه صنعت خودروسازی شد. در نتیجه تولید جک J4‌ آن‌چنان که انتظار می‌رفت سریع پیش نرفت و این خودرو در تیراژ بالایی همچون جک J5 وارد بازار نشد. البته وضعیت تولید و عرضه جک J4‌ نسبت به برخی رقبا بهتر ارزیابی می‌شود. با این حال بازار سدان‌های اقتصادی اتوماتیک در اختیار پژو 207 اتوماتیک ایران خودرو است و جک J4‌ با فاصله نسبتا زیادی از این خودرو در رده‌های بعدی قرار گرفته است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/21
سلام .من یه ساله این ماشینو دارم همه جوره راضیم .فقط مانیتور و دوربین عقب نداره که با ۷ تومن تقریبا حل میشه .از لحاظ موتور و گیربکس و هماهنگی عالیه .