موضوعات داغ

چرا پول پوزیشن در نربرگرینگ اهمیت زیادی ندارد؟

عکس مطلب اول

والتری بوتاس در مرحله تعیین خط که دیروز برگزار شد با عملکردی فوق‌العاده توانست هم‌تیمی قدرتمند خود را با اختلافی نزدیک به 0.2 ثانیه شکست دهد تا روند خوب خود در گرندپری گذشته را حفظ کند. با این حال شاید این پول پوزیشن زیاد به کار او نیاید زیرا در 18 مسابقه قبلی که در این پیست برگزار شده است، تنها 3 بار راننده‌ای که از پول پوزیشن مسابقه را استارت زده، موفق به کسب پیروزی شده است. از این 3 بار، دو مرتبه و در سال‌های 2001 و 2004، مایکل شوماخر از جایگاه پول پوزیشن این مسابقه را برده، و تنها راننده دیگر مارک وبر می‌باشد که در سال 2009 این کار را انجام داد. پس چرا این پیست تا این حد کار را برای پول پوزیشن سخت می‌کند؟

این پیست می‌تواند یقه بزرگ‌ترین راننده‌ها را هم بگیرد. هر راننده‌ای در مقطعی از دوران حضورش در این پیست، از مسیر آن خارج شده و کارش در سنگ‌ریزه‌ها و یا دیواره پیست به پایان رسیده است. طراحی پیست به گونه‌ای است که رانندگان را به راندن در حد و مرزها سوق می‌دهد و ممکن است رانندگان با سرعتی بالاتر از آنچه که یک پیچ می‌طلبد به آن وارد شوند. اکثر پیچ‌های آن سرعت‌هایی متوسط و بالا دارند، همچنین زاویه شیب بعضی از این پیچ‌ها به داخل است که اصطلاحا به آن‌ها On-Camber گفته می‌شود. در نقاط ترمزگیری هم دست‌اندازهای زیادی وجود دارد و پیست در خروجی پیچ‌ها باریک می‌شود. همه این دلایل حاکی از آن است که با کوچک‌ترین اشتباه، با سنگ‌ریزه و چمن از شما پذیرایی خواهد شد.

نکته دیگر و بسیار مهم در این پیست، میزان سختی سبقت گرفتن در آن است که نسبت به پیست‌های دیگر فرصت‌های خوبی برای انجام دادن این کار در اختیار رانندگان قرار می‌دهد. پیچ 1 در انتهای یک مستقیمی قرار دارد که از DRS نیز در آن بهره می‌برند و قطعا یکی از نقاط سبقت‌گیری مهم پیست می‌باشد. پیچ 7 نیز یک پیچ طولانی با شیب رو به داخل است. جنگ خودروها در شیکین NGK در انتهای مسیر پیست نیز می‌تواند یکی دیگر از نقاط مهم سبقت‌گیری باشد. به همین دلایل راننده‌ها فرصت زیادی برای سبقت گرفتن از یکدیگر دارند. در ضمن طراحی نرم و حرکت با سرعت بسیار بالا در این پیست، استراتژی آندرکات را برای تیم‌ها فعال می‌کند. تایرهای نوتر بسیار چسبندگی بیشتری نسبت به تایرهای کهنه در این پیست خواهند داشت، زیرا به شدت دما سطح آسفالت پایین است.

در آخر باید به آب و هوا نیز اشاره کنیم. متغیری که در نربرگرینگ به شدت تاثیرگذار است و می‌توانید برای تایید این مورد به سال 1999 برگردید، جایی که جانی هربرت در یک مسابقه تحت تاثیر آب و هوا توانست پیروزی را از آن خود کند. خودروی ایمنی نقش خود در این مسابقه را ایفا کرد، اما باران اصلا نمی‌دانست که می‌خواهد سبک ببارد، سنگین ببارد و یا اصلا نبارد. به همین دلیل کار برای انتخاب لاستیک مناسب بسیار سخت شده بود. این پیست در قلب کوه‌های ایفل قرار گرفته است و وضعیتی شبیه به پیست اسپای بلژیک دارد. آب و هوا می‌تواند در طول یک مسابقه بارها تغییر کند و شاید حتی تیم‌ها را در رادارهای‌شان به اشتباه بیاندازد.

با این حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که در این پیست تاریخی و جذاب چه اتفاقی خواهد افتاد. با ما در پخش زنده و اختصاصی، با گزارش فارسی این مسابقه همراه باشید تا با هم به تماشای آن بنشینیم.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد