موضوعات داغ

ساینا فورماتیو؛ تیونینگ اختصاصی خودروبانک بر روی سدان پرفروش سایپا

عکس نویسنده
محمدعلی انگورانی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

طراحی خودروی تیبا به عنوان پروژه اختصاصی سایپا در طول یک دهه اخیر همواره دچار تغییراتی شده و با نام‌های جدید به بازار عرضه شده است. به یاد داریم که شرکت سایپا اوایل معرفی محصول جدید خود، آن را آهوی زیبای ایرانی صدا می‌زد! و حال از دل آن خودروهایی چون ساینا بوجود آمده‌اند.

در بازارهای جهانی، نسخه‌های فیس‌لیفت جایگزین نسخه اصلی می‌شوند، اما در کشور ما نسخه‌های فیس‌لیفت به عنوان یک خودروی جدید و با نامی جدید معرفی شده و با قیمت‌های بالاتری به مشتریان عرضه می‌شود.

سایپا ساینا هم تنها یک فیس‌لیفتی از خودروی تیبا، ولی عرضه شده به عنوان یک خودروی جدید است که طراحی آن پیشرفت خوبی نسبت به خودروی تیبا داشته، اما کماکان از نظر طراحی به آن پختگی خودروهای خارجی نرسیده است. همین بهانه کافی بود تا خودروبانک دست بکار شده و ظاهری جذاب‌‌تر برای این محصول سایپا تدارک ببیند، هرچند تغییرات ساینا به صورت گرافیکی اعلام شده که جزییات آن را در ادامه بررسی خواهیم کرد. تغییرات انجام شده روی این خودرو تنها یک رندر است و پیشنهاد خودروبانک برای عرضه نمونه جدید این خودرو با چهره‌ای بسیار پخته‌تر و جذاب‌تر که آن را فورماتیو Formative نامیده‌ایم.

فورماتیو، ساینای جذاب‌تر

تغییراتی که در عکس‌ها می‌بینید، بر روی نسخه‌های اصلی سایپا ساینا به خوبی نمی‌نشیند، برای همین تغییراتی در ابعاد خودرو ایجاد کرده‌ایم و حجم‌هایی در قسمت‌های مختلف خودرو اضافه شده تا به یک سدان در حد معمول نزدیک شده و تغییرات به خوبی روی آن اعمال شود، زیرا ابعاد اصلی فابریک سایپا ساینا بیش از اندازه کوچک بوده و تغییرات به خوبی نمایان نمی‌شود.

ساینا فورماتیو

با قسمت جلو شروع کنیم، اول از همه مجموعه سپر کاملاً جدید و عضلانی خودرو جلب توجه می‌کند که در واقع کیت سپر X پکیج کمپانی خودروسازی بی‌ام‌و بوده و علاوه بر یک ورودی بزرگ هوا در قسمت مرکزی، شاهد ورودی‌های کوچک هوا در اطراف و مه‌شکن‌های گردی شکل در بالای آنان هستیم که جذابیت خاصی به طراحی خودرو بخشیده است.

مورد بعدی چراغ‌های اصلی روشنایی خواهد بود که به همراه عدسی و چراغ‌های مخصوص روز طراحی شده و پس زمینه مشکی رنگ آن به جذابیت بیشتر خودرو کمک کرده است. برای جذابیت بیشتر، سقف خودرو پانوراما شده و شیشه‌های سولار گلس برای آن پیش‌بینی شده است.

از نمای کنار، لاستیک خودرو می‌تواند تاثیر زیادی در جذابیت یک خودرو داشته باشند و معمولاً خودروهای سایپا از رینگ و لاستیک‌های کوچکی استفاده می‌کنند و در نسخه‌های معمولی سایپا ساینا هم از رینگ‌های 13 اینچی استفاده می‌شود، اما در پروژه تیونینگ خودروبانک رینگ‌های خودرو به سایز 16 اینچ تغییر کرده تا جذابیت ظاهری آن بیشتر شود.

خطوط روی بدنه تغییر کرده و حالا می‌بینیم که همانند محصولات بی‌ام‌و، خطی از کنار چراغ جلو تا گلگیر عقب کشیده شده و در کنار آن، فلاپ رکاب‌ها را شاهد هستیم که با نمونه‌های اسپرت تعویض شده‌اند تا نمای زیباتری خلق شود. علاوه بر این، دستگیره‌های درب خودرو نیز بروزرسانی شده و همرنگ بدنه شده‌اند.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که خودروسازان ایرانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، طراحی قسمت عقب محصولاتشان است که در بیشتر مواقع شاهد طراحی جذابی برای قسمت جلو هستیم، اما جذابیت و هماهنگی خوبی در طراحی عقب دیده نمی‌شود.

Saina Formative

برای جذابیت بیشتر طراحی عقب، درب صندوق عقب به طور کامل تغییر کرده و جای پلاک هم با تغییراتی همراه شده است. سپر عقب به صورت اختصاصی کار شده و شاهد افزایش حجم آن برای جذابیت بیشتر خودرو هستیم، البته به غیر از دیفیوزر عقب که طرح آن از خودروی فورد موستانگ الگوبرداری شده، موارد دیگری همچون کیت اگزوز دو دهنه و اسپویلر شهری نصب شده بر روی درب صندوق عقب هم باعث جذابیت بیشتر طراحی شده و ساینای تکراری سایپا را به یک خودروی سدان اسپرت جذاب تبدیل کرده است.

بخش فنی ساینا فورماتیو

به صورت استاندارد، روی ساینا یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر با 8 سوپاپ نصب شده که می‌تواند 87 اسب بخار در 5300 دور و 128 نیوتن متر در 4000 دور را تولید کند. قطعاً چنین قدرتی برای یک سدان اسپرت شهری کافی نیست و برای همین موتور این خودرو را به سیستم پرخوران توربوشارژ مجهز کرده‌ایم (دقیقاً موتور سایپا شاهین مدنظر است) که می‌تواند با همین 8 سوپاپ، قدرتی برابر 108 اسب بخار را تولید کند که اگرچه هنوز کافی نیست، اما بسیار بهتر از 87 اسب بخار استاندارد است! همچنین با تعویض مواردی همچون منیفولد، کیت اگزوز (اشاره شده در بخش نمای عقب)، ورودی هوای اسپرت و اندکی تغییرات در ECU باعث می‌شود تا تنفس موتور بهتر شده و خودروی سر حال‌تری زیر پای راننده باشد.

در انتها مجدد متذکر می شویم که ساینا فورماتیو تنها یک رندر اختصاصی خودروبانک است و پیشنهاد حرفه‌ای ما برای تولید نسخه فیس‌لیفت ساینا است.

نظرات کاربران

13 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/8/5
سلام
تو واقعیت هم میشه این کارها رو انجام داد
1399/8/5
قشنگ نیس!
فقط کاش یک دنده ۶ سرعته برای این موتور m15 ارائه کنند که سرعت ۱۲۰ را با دور موتور ۲۵۰۰ بره!
1399/8/5
رینگ فابریک ساینا ۱۴ اینچ میباشد نه ۱۳ اینچ
1399/8/6
ایراد تیبا و ساینا نمای بغلش هست که جز با تغییر قالب، قابل اصلاح نیست
1399/8/6
از مدل شرکتی که خیلی بهتر شده کاش یه فکری به حال آینه ها هم میکردین
1399/8/9
مشکل اصلی ساینا کوچک بودن نمای عقب هست ک تو ذوق همه میزنه و هنوز هم این کوچک بودن با تغییرات رفع نشده هرچند بهتر شده

جلو خودرو اسپرت هست ب نسبت خیلی از محصولات رایج
و علاقه اکثر افراد هم تغییرات جلو هس

کاش نویسنده یا مدیران در مورد خرج هایی ک شده هم بنویسن مثلا بگن شروع کار از بهمن ماه 97 تا اردیبهشت 98 بود و برای قسمت جلو فلان هزینه ها شد و کیت عقب اینقد شد و درب ها اونقد
تا
خواننده بدونه هر قسمت رو. بخاد اجرا کنه چند اب میخوره حدودا
1400/5/18
سلام وقت بخير آيا ميتوانم پس از خريد ساينا پلاس آنرا براي تيون پيش خودرو بانك بياورم و اگر بله هزينه آن چقدر است و اگر نه ممنون ميشم جائ را معرفي كنيد ماشينم را برايم تيون و فيس ليفت كنند
1400/8/14
اتفاقا طرح جلوش خیلی قشنگ بیادمن می خرم فقط صدای موتوروطرح داخلیس عوض بشه وسیتمش بخاری وکولرش خیلی بداتمام اتومات کنید
1400/10/25
دمتون گرم، جلوش خیلی قشنگ شده، منو بیشتر یاد کمری هیبرید و میتسوبیشی لنسر میندازه، چقدر بد که سایپا حاضر نیست به خودش زحمت بده ماشینو اینطوری خشکل طراحی کنه
1400/10/25
خیلی زیبا به نسبت همه محصولات ارائه...
ولی چکنیم که سایپا و ایران خودرو جاده خاکی خودشونو میرن!!
اگه چراغهای عقب هم تغییر میدادین ظاهریش اوکی میشد.
1400/12/21
ایران عشقه
1401/3/6
واقعا عالی شده من و رفقام هم بعضی وقتا تفریحی ایده های طنز یا کاملا جدید روی پلتفرم های ایرانی پیاده میکنیم اما چه حیف که این ایده ها اجرایی و عملی نمیشه و این شرکت ها از همون پلتفرمای ارزون با دیزاین و طراحی افراد خارجی استفاده میکنن...
واقعا جای تاسف داره.
1401/10/23
یه جلو پنجره تغییر بدادید تبدیل به بنز میشد