موضوعات داغ

شرایط جدید واردات خودرو از سوی مجلس اعلام شد، تصویب قوانین برای وارداتی که ممنوع است!

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس روز گذشته شرایط چهارگانه واردات خودرو در طرح جدید ساماندهی صنعت خودروی کشور را تشریح کرد. این در حالی است که بیش از 2 سال است واردات خودرو بسته و ممنوع شده است.

در رابطه با این موضوع حجت‌ الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، چنین عنوان کرد که کلیات طرح ساماندهی صنعت خودرو که مهم ترین محور آن عرضه خودرو در بورس است، طی جلسات اخیر کمیسیون صنایع مجلس به تصویب رسیده و جزییات آن به شرح زیر خواهد بود.

به گزارش خودروبانک و به نقل از تسنیم، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد که متعادل کردن عرضه و تقاضا و همچنین تبدیل کردن خودرو به یک کالای مصرفی، از مهم ترین اهداف طرح ساماندهی صنعت خودرو بوده و تمامی خودروهای مشمول طرح مذکور لازم است که در بورس کالا عرضه شوند. در صورتی هم که خودروهای مشمول در بورس عرضه نشوند، جرم ‌انگاری شده و خریدار مشمول تبصره 1 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواهد شد.

در طرح ساماندهی صنعت خودرو به نوعی واردات خودرو نیز مجاز شده است، بدین صورت که افراد و خودروسازان درصورتی می ‌توانند خودرو وارد کنند که به تناسب آن صادرات خودرو داشته باشند و در این صورت معادل آن امکان واردات خودرو وجود خواهد داشت. علاوه بر این قطعه سازان هم می توانند متناسب با صادرات قطعه، معادل آن را خودرو به کشور وارد کنند.

افراد حقیقی غیردولتی که نفت را خریداری و آن را صادر می کنند، می ‌توانند از محل ارز آن خودرو وارد کنند و همچنین اشخاصی که ارز در بیرون از کشور دارند که تعهدی نسبت به بازپرداخت آن به دولت ندارند، امکان واردات خودرو به کشور را خواهند داشت.

بر اساس طرح مذکور، خودروهای هیبریدی و یا خودرو با مصرف سوخت ‌های دوگانه از عرضه در بورس معاف هستند و در واقع با این اقدام، شرکت های خودروساز تشویق به تولید خودرو با این شرایط می شوند و در این طرح برای تشویق آن‌ ها تسهیلات ارزان قیمتی برای بخش تحقیق و توسعه در خصوص داخلی ‌سازی و کیفی ‌سازی محصولات پیش بینی شده است.

خودروبانک: چند سالی است که مجلس روی طرح ساماندهی صنعت خودرو کار می کند و همواره بحث واردات خودرو در این طرح گنجانده شده است. اما از سال 97 واردات خودرو به صورت کلی بسته شد و در مقابل طرح ساماندهی صنعت خودرو هیچگاه به مرحله اجرا نرسید. حال مشخص نیست چه زمانی واردات خودرو باز می شود و این طرح ساماندهی به مرحله اجرا می رسد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/9/9
درود بر ایرانیان

مجلس تصویب میکنه؛ دولت جلوی واردات را می بنده
و در برهه ای نیز دولت تصویب میکنه و مجلس مانع میشه؟؟؟!!!😂😳

خلاصه کلام اینکه
هیچ امیدی به مصوبات مجلس و دولت نیست و همواره سال های متمادی یا موضوعی در قالب طرح و یا در قالب لایحه و یا در قالب مصوبه معطل می ماند و اما عملأ هیچ فایده ای ندارد و امیدی به این مجلس و دولت نیست؟؟؟!!!🤔
بدتر اینکه؛ مصوبه ای ابلاغ و به مرحله اجرا میرسه و اما بلافاصله یه مقامی با چند خط نوشته اعلام میکنه که جلوی کار و اجرا و واردات و یا صادرات را بگیرید و واردکننده و یا صادر کننده بخت برگشته که ماه ها و یا حتی سال های متمادی برای واردات و با صادرات زحمت کشیده و هزینه کرده؛ با دستور الکی یک مقامی با خاک یکسان میشه و اگر تمام مردم و جراید و رسانه ها فریاد بزنند که چرا بی دلیل مانع اجرای مصوبه شدید؛ هیچ مقام ارشدی گوش شنوا نداره و با اینکه فریاد را به وضوح می شنود؛ اما خودش را به کوچه علی چپ می زند؟؟!!!
و اما اگر آن مقام ها و با فرزندانشان در موضوع ذینفع باشند؛ بی درنگ موضوع را در یک چشم بهم زدنی حل حل حل حل می کنند ولی به منافع هزاران و یا میلیون ها نفر ایرانی هیچ توجه ای نمی شود مانند کاری که در بورس کردند؟؟؟!!!🤔

مؤید باشید