موضوعات داغ

بررسی و معرفی کامیون جدید پیلسان، دورگه چینی-آلمانی

عکس نویسنده
علیرضا روستا
نویسنده
عکس مطلب اول

صنف کامیون داری ایران نیز مانند خیلی از اصناف دیگر دچار تحریم و مشکلات در این چند سال اخیر شده است. در زمانی که زمزمه‌های تولید اسکانیا سری اس یا اکتروس نسل چهارم بر زبان‌ها بود، ناگهان همه چی زیر و رو شد و از یاد رفت. از طرفی بالا رفتن میانگین سنی کامیون‌های جاده‌های ایران و از همه مهم‌تر، نداشتن استاندارد آلایندگی مجاز حتی در حد کشورهای آسیایی، اضافه کردن کامیون‌های جدید را به جاده‌های ایران امری واجب کرده بود.

از طرفی دیگر با توجه به مشکلات کشور و نبود ارز و از آن طرف حمایت از تولید ملی و خیلی دلایل دیگر، واردات کامیون آن هم در تعداد بالا و قیمتی که رانندگان کامیون توانایی خرید آن را داشته باشند، غیرممکن به نظر می‌رسد. با توجه به همه شرایط گفته شده در بالا، زمینه برای حضور شرکت‌های چینی برای ساخت کامیون در ایران بیشتر از همیشه مهیا شد.

دو شرکت کار خود را چند ماه گذشته شروع کردند و زمزمه‌هایی درباره تولید دو کامیون جدید دیگر نیز به گوش می‌رسد. یکی از این شرکت‌ها پیلسان بود.

پیلسان

اصالت یک برند کامیون، موضوع بسیار مهم در بین صنف کامیون داران ایران است. نکته مهم دیگری وجود دارد که کامیون‌های آلمانی همچون مان، بین کامیون‌داران ایرانی بسیار محبوب هستند و این همکاری برای تولید پیلسان می‌تواند نقطه مثبتی برای پیلسان باشد.

قیمت پیلسان

اما پیلسان با طرح پیش‌فروش با پرداخت ۲۲۰ میلیون تومان به عنوان پیش پرداخت، این کامیون را روانه بازار کرد که توانست فروش این کامیون را در بازار تضمین کند. البته این شرایط خیلی به سرعت تمام شد و شرایط پیش پرداخت ۵۵۰ میلیون جایگزین آن شد. جالب است که این شرایط فروش نیز به سرعت به اتمام رسید و حال کامیون پیلسان C7H فقط با قیمت نقدی حدود 2 میلیارد و 800 میلیون تومان قابل خریداری است.

با پیلسان بیشتر آشنا شوید

پیشرانه بکار رفته روی پیلسان، موتور MC11 شش سیلندر خطی است که 10.6 لیتر حجم دارد و می‌تواند حداکثر ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰۰ نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند. این پیشرانه تحت لیسانس MAN آلمان به تولید رسیده است. استاندارد آلایندگی این موتور یورو ۴ است و مجهز به سیستم کاهنده آلایندگی EEV نیز می‌باشد.

پیشرانه بکار رفته روی پیلسان مجهز به سیستم‌هایی همچون اینترکولر و توربوشارژ Holset، سیستم تزریق سوخت Common Rail، ECU شرکت بوش آلمان، گرم‌کن هوای ورودی موتور، گرم‌کن سیستم کنترل آلایندگی SCR، کاتالیزور هوشمند و سیستم مصرف بهینه سوخت ECO Switch است.

پیلسان

گیربکس نصب شده روی پیلسان از نوع دنده‌ای ZF آلمان است که ۱۶ دنده به جلو، و دو دنده به عقب دارد. این گیربکس مجهز به سنکرونیزه و سیستم کنترل کلاچ WABCO است. این نکته را در مورد گیربکس باید بدانید که ریتاردر گیربکس برای آن در نظر گرفته نشده اما به نظر می رسد در آینده پیلسان قصد دارد ریتاردر را وارد کند و در صورت تمایل مشتری نصب کند.

شاسی و اکسل این کامیون تحت لیسانس مان بوده و ظرفیت مجاز وزن ورودی به محور عقب ۱۳ و محور جلو ۸ تن است. وزن خالص کامیون حدود ۷۰۰۰ کیلوگرم است و با تریلر سه محور مجاز به وزن ناخالص ۴۲۰۰۰ کیلوگرم است.

ظرفیت سوخت در نظر گرفته شده برای پیلسان در دو باک است. یک باک ۴۰۰ و دیگری ۶۰۰ لیتری است که مجهز به گرم‌کن منبع سوخت هستند.

سیستم تعلیق و ترمز

محور جلو فنر پارابولیک و دارای میل موج‌گیر و کمک فنر است. محور عقب بادی دارای دو بالن و قابلیت تنظیم ارتفاع دستی و اتوماتیک است. همچنین سیستم ترمز بکار رفته روی پیلسان از نوع دو مداره مستقل پنوماتیكی است و ترمزهای جلو دیسكی و عقب كاسه‌ای هستند. گفتنی است که روی پیلسان سیستم های ترمز هوشمند ABS و ASR (سیستم ترمز ضد لغزش)، EBL (سیستم الكترونیكی توزیع نیروی ترمز) و ESC (سیستم الکترونیکی کنترل پایداری)، شیرها و سیستم‌های الکترونیکی ترمز WABCO، مجهز به ترمز دستی تریلر، مخازن باد آلومینیومی، ترمز اگزوز با تنظیم دستی و ترمز موتور EVB اتوماتیک نصب شده است.

کابین و تجهیزات

کابین پیلسان مدل T7HG است که در اصل همان کابین تی جی ای مان است. این کابین فضای جادار و مناسبی را دارد و مجهز به دو تخت خواب و دو صندلی بادی نیز است. تعلیق اتاق بادی و دارای چهار بالن است و جک بالابر اتاق نیز بادی و الکتریکی است و تاییدیه تست استحکام ECR29 را نیز دریافت کرده است. از این کابین در ایران قبلاً نیز بر روی سری‌های مان تی جی ای ۴۴۰ و ۴۸۰ استفاده شده بود.

پیلسان

از سیستم‌های نصب شده روی این کامیون می‌توانیم به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته به همراه مانیتور 5/5 اینچی، سیستم تعلیق بادی صندلی راننده با قابلیت تنظیم، غربیلک فرمان مجهز به دكمه‏ های كنترلی و دارای پدال تنظیم و قابلیت جابجایی فرمان در دو جهت، آینه‌های گرم‌كن‌دار با تنظیم برقی، شیشه بالابر برقی شاگرد و راننده، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، چراغ مطالعه، مه‌شكن جلو و عقب، چراغ روز، چراغ‌های جلو مجهز به نورسنج با قابلیت کارکرد اتوماتیک، آفتاب گیر بیرونی، فن ترموستاتیک سیلیكونی، قطع‌كن باتری دستی، بوق بادی و برقی (درون و برون شهری)، هشدار دهنده صوتی دنده عقب، پیش گرم‌كن برقی و فیلتر آبگیر سوخت، نشانگر گرفتگی فیلتر سوخت، مجموعه ابزار، آفتابگیر داخلی و جانبی، ریموت قفل درب‌ها، كروز كنترل، قفل مركزی، تاخوگراف، حفاظ جانبی و كپسول اطفاء حریق، ‌بخاری درجا، دارای پورت استاندارد جهت اتصالات ترمز و برق تریلر، ‌چرخ پنجم JOST، مجهز به پروژكتور اشاره کنیم. همچنین سیستم تعلیق بادی صندلی شاگرد با قابلیت تنظیم است و روی رینگ‌های آلومینیومی، سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها TPMS نیز نصب شده است.

امیدواریم شرکت پیلسان شرایطی را برای تست این کامیون در اختیار خودروبانک قرار دهد تا از کیفیت ساخت این کامیون از نزدیک بیشتر آشنا شویم و بتوانیم گزارشی را از نزدیک برای شما مخاطبین تهیه کنیم.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/9/25
واقعا دستتون درد نکنه نقد و بررسی هاتون واقعا عالیه
مخصوصا کامیون ها آدم وقتی اینا رو میبینه واقعا لذت می بره ولی حیف از قیمت های اینا
1399/9/26
شتاب صفر‌تا صدش چند ثانیه هست؟
1399/9/26
کشنده خوبی هست .... ولی اگه به لطف خدا اتفاق خاصی نیفته ، این قیمت خریداری دیگه نداره ...

چون الان با روند شماره گذاری کشنده های وارداتی ، با حدود این پول ، شایدم کمتر میشه رنو تی ۴۸۰ سقف بلند ، یا ولوو اف اچ ۵۰۰ یا داف و آکتروس خرید ، که همه وارداتی اروپا هستند و کارکرد های خیلی پایین.... در حد
1401/8/25
سلام
همسرمن سه ماهه ماشین پلیسان خریده و این همش خراب میشه نمایندگی هم اصلا سردرنمیارن .
این سری یک هفته اس تو نمایندکی خوابیده تریلی
تریلی باد نداره اصلا
ممنون میشم اگر میدونید مشکلش کجا مارو از این بدبختی خلاص کنید
لطفا اکرمیدونید بهمون بگید