موضوعات داغ

خودروهای بنزینی علت آلودگی هوا در زمستان نیستند

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در خصوص آلودگی هوا در زمستان عنوان داشت که در فصل زمستان خطرناک ترین مسئله گوگرد است که در سوخت های فسیلی بخصوص گازوئیل و مازوت وجود دارد و خودروهای بنزینی در فصل زمستان نقش چندانی ندارند، اما مهمترین عامل در فصل تابستان برای آلودگی هوا خودروهای بنزینی هستند.

به گزارش خودروبانک و به نقل از روزنامه همدلی، رئیس سازمان محیط زیست افزود: متاسفانه کیفیت گازوئیل پایین آمده و بر اساس گزارش معاونت محیط زیست انسانی، مقدار سولفور موجود در گازوئیل ها در بیشتر موارد بالای هزار ppm بوده، اما استاندارد آن 50ppm است.

کلانتری در ادامه بیان داشت: علت پایین آمدن کیفیت گازوئیل تولیدی تقاضای زیاد سوخت در زمستان است. این مورد باعث شده تا دقت عمل در تصفیه از بین برود و گوگرد را به صورت مناسب از نفت خام تصفیه نکنند.

وی با بیان اینکه پالایشگاه های ما بالای 25 درصد مازوت تولید می کنند، گفت: در پالایشگاه های ما روزی 400 یا 500 هزار بشکه مازوت تولید می شود. این مازوت تولیدی یا باید صادر یا باید مصرف شود، چون اگر انبارها پر شود یا باید پالایشگاه تعطیل شود یا باید آن را مثلا در بیابانی یا جایی بریزند چون نمی توانند پالایشگاه را تعطیل کنند، چون مردم بنزین می خواهند.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه اظهار داشت: به ما فشار آمده است که مدیران ما جلوی سوزاندن مازوت را در نیروگاه ها و کارخانجات نگیرند، اما وقتی جلوی سوزاندن آن را نگیرند، بالای 20یا 30هزار ppm سولفور دارد که به شدت هوای کلانشهر‌ها را آلوده می کند.

کلانتری در خصوص اجرای طرح ترافیک برای خودروهای بنزینی به منظور کاهش آلودگی هوا در زمستان گفت: از آنجایی که خودروهای بنزینی تاثیری چندانی در آلودگی هوا در زمستان ندارند پس این طرح تاثیری در کیفیت هوا نمی گذارد و فقط به منظور جلوگیری از تراکم ترافیک است. در شرایط فعلی منشا اصلی آلودگی هوا مازوت است که اگر حذف نشود این شرایط همچنان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: رئیس جمهور و دادستان کل کشور اعلام کردند که قانون هوای پاک باید اجرا شود، اما معاون دادستان کل به استان ها بخشنامه کرده است که مانع سوزاندن نفت کوره در نیروگاه ها و صنایع نشوید و این بدان معناست که از نظر امنیتی تصمیم بر آن است که مازوت باید سوزانده شود.

رئیس سازمان محیط زیست در پایان تصریح کرد: تحریم ها در این خصوص موثر بوده است. در حال حاضر تولید مازوت پالایشگاه های مدرن دنیا 5 درصد است، اما پالایشگاه های ما 4 برابر بیشتر مازوت تولید می کنند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/10/19
حالا سوزاندن مازوت را گردن تولید بنزین برای مردم بندازيد!
مردم که از آلودگی از بین برن، بنزین ميخوان چیکار